Anamaria Constantinescu, profesor consilier şcolar la C.I.A.P. - Şcoala „Mircea cel Bătrân” Babadag , Şcoala Sarichioi , Şcoala Mihai Bravu
ARGUMENT:
- În condiţiile economiei de piată nu se poate concepe organizarea muncii şi creşterea productivităţii ei fără a ţine seama de rolul resurselor umane şi de necesitatea realizării unui permanent echilibru între capacităţile individuale şi cerinţele şcolare şi profesionale necesare.
- Consilierea şi orientarea şcolară şi profesională aspiră să-l facă pe elev coparticipant la propriul destin prin informare, educare, autoformare, autoorientare.
- Consilierea este şi o forma de socializare şi învătare socială prin faptul că oferă indivizilor noi experienţe şi informaţii prin care aceştia pot să-si contureze mai bine şi să-şi dezvolte identitatea şi imaginea de sine, să se integreze cu succes şi într-un mod care să le aducă satisfacţii sau să la faciliteze depăşirea anumitor contexte critice ale vieţii.
GRUP ŢINTĂ: Elevii claselor V-VIII Şcoala “Mircea cel Batran” Babadag.
PERIOADA DE DESFĂŞURARE : anul şcolar 2011-2012
OBIECTIVE:
- Cunoaşterea şi autocunoaşterea personalităţii elevilor în vederea alegerii unei profesii adecvate profilului lor personal ;
- Informarea elevilor în legatură cu posibilităţile de pe piata muncii, lumea profesiilor etc.
MODALITĂŢI DE VALORIFICARE :
○ În urma participării la activităţile desfăşurate în cadrul proiectului, elevii vor realiza materiale tematice (pliante, afişe,colaje, eseuri, interviuri);
○ Folosirea materialelor realizate şi a experienţei dobândite în diverse schimburi de experienţă cu alte şcoli participante la program şi nu numai;
DESIGNUL PROIECTULUI
GRUP ŢINTĂ: ELEVII CLASELOR V-VIII
NR. ORE ALOCATE: 1 ORA/CLASA
CLASA a V a: “Meseria este brăţară de aur!”
CLASA a VI a: “Eu ce vreau să mă fac, când voi fi mare?”
CLASA a VII a: “Eu ce meserie aleg?”
CLASA a VIII a: “Instrumente de marketing personal“
CLASA a V a:
“ Meseria este brăţară de aur!”
Activitatea pe care o propun îi va sprijini pe elevi:
- să se familiarizeze cu vasta lume a profesiilor;
- să descopere cât mai multe ocupaţii, meserii, profesii existente;
- să cunoască profilul minimal al principalelor meserii;
- să-şi dezvolte o atitudine deschisă şi responsabilă vis a vis de alegerea unei meserii, ocupaţii, profesii;
- să-si formeze şi dezvolte abilităţi de a lucra în echipă, de a coopera;
Durata: 50 minute
Materiale necesare: fişe de lucru
Metode folosite: brainstorming, lucrul pe grupe, prezentarea, expunerea, argumentarea.
Scenariul activităţii:
1. Spargerea gheţii – are loc un brainstorming prin care elevii spun ceea ce cred ei că înţeleg prin proverbul “Meseria este brăţară de aur!“. Se explică faptul că în trecut brăţara era confecţionată dintr-un material preţios (aur). Înseamna că cine are o meserie poartă cu sine o podoabă valoroasă. A avea o meserie (profesie) înseamnă a avea un ansamblu de cunoştinţe şi de deprinderi practice pe baza cărora poţi face o anumită munca.
2. Lucrul pe grupe – elevii sunt împărţiti în 5 grupe, fiecare grupă primind o fişă de lucru distinctă, care cuprinde o suită de 20 de ocupaţii.
Fiecare grupă are sarcina de a găsi pentru fiecare ocupaţie în parte, locul unde se desfăşoară şi ce anume face persoana care munceşte în acel loc.
Apoi fiecare grupă prin intermediul unui reprezentant ales, îşi prezintă pe rând fişa de lucru, clasa având sarcina de a cere lămuriri sau de a aduce completări acolo unde este cazul.
În situaţii dificile rolul profesorului este de a completa, explica sau prezenta copiilor noţiunile necunoscute sau neinţelese.
3. Evaluarea activităţii: elevii primesc ca temă pentru acasă să-şi aleagă o meserie, o ocupaţie din cele analizate la oră, şi să facă un eseu, o compunere sau un desen despre alegerea facută.
CLASA a VI a
“Eu ce vreau să ma fac, când voi fi mare ? ”
Activitatea pe care o propun îi va sprijini pe elevi:
- să descopere cât mai multe ocupaţii existente;
- să argumenteze alegerea făcută în cadrul unor meserii date;
- să-si exerseze abilităti de angajat/angajator prin intermediul jocului de rol;
- să descopere amănunte despre meserii prin intermediul interviului;
Durata: 5o minute.
Metode folosite: lucrul individual, exerciţii-joc, jocul de rol, argumentarea, brainstormingul, interviul.
Materiale necesare: post-it-uri, carduri cu profesii.
Scenariul activităţii:
1. Alfabetul profesiilor
Elevii sunt rugati să îsi aleagă împreună, câte 2-3 litere din alfafet, în funcţie de numărul de elevi din clasă, astfel încât fiecare elev să aibă litere diferite de a celorlalţi.
Elevii primesc câte un post-it pe care sunt rugati să noteze literele alese. Apoi primesc sarcina de a găsi cât mai multe profesii, ocupaţii, meserii care să înceapă cu literele alese. În cele din urmă, fiecare elev prezintă rapid profesiile găsite, clasa având rolul de a completa lista citită de fiecare elev in parte.
2. Sortarea cardurilor
Pe o bancă, în mijlocul clasei, sunt etalate o suită de cartonaşe, pe care sunt scrise profesii existente în “Clasificarea Ocupaţiilor din România” ( COR ).
Elevii au sarcina de a analiza cardurile cu meserii şi de a alege fiecare 3 carduri:1 card pentru o meserie pe care le-ar plăcea să o practice pe viitor; 1 card pentru o meserie care le-ar displăcea; 1 card pentru o meserie care le este indiferentă; Urmează argumentarea alegerilor făcute.
3. Joc de rol angajat-angajator
Se oferă elevilor câteva situaţii ipotetice şi se aleg câte 2 elevi pentru a juca jocul de rol angajat-angajator. Clasa are rolul de a observa şi analiza comportamentul actorilor.
4. Evaluarea activităţii – tema pentru acasa : “ Interviu cu o persoană”
- Acest interviu are rolul de a răspunde întrebării: ce vreau să ştiu despre meseria persoanei intervievate?
- Poate fi realizat cu o persoană din anturajul apropiat (familie, cunoscuţi) sau cu o persoană pe care o admiraţi sau reprezintă un model pentru voi.
CLASA a VII a
“Eu ce meserie aleg?”
Activitatea pe care o propun îi va sprijini pe elevi:
- să recunoască principalele meserii, ocupaţii, profesii care corespund principalelor domenii de activitate;
- să identifice cât mai multe profesii din domenii date;
- să găsească corespondenţa dintre materiile şcolare şi anumite meserii posibile;
- să conştientizeze existenţa patternurilor profesionale repetitive din familia lărgită;
- să-şi dezvolte o atitudine deschisă şi responsabilă vis a vis de alegerea unei meserii, a unei ocupaţii;
Durata: 50 minute
Materiale necesare: foaie flipchart, coli A4, carioca
Metode folosite: exerciţii-joc, brainstorming,
Scenariul activităţii:
1. Arborele profesiilor
Fie se desenează pe tablă de către profesor, fie este adusă o coală tip flipchart cu un arbore mare care cuprinde în ramurile sale principalele domenii de activitate: sănătate, educaţie, finanţe-bănci, industrie, jurnalism, agricultură, informatică, medicină umană, medicină veterinară, drept, construcţii, comerţ, alimentaţie publică, servicii, turism, zootehnie etc.
Profesorul: “Am adus cu mine un arbore plin de domenii de activitate. Acum să vedem cum reusim să-l facem şi mai bogat, desenând alte ramuri, respectiv profesii care să derive din domeniile de activitate prezente deja în arbore.”
Elevii trebuie ca într-un timp scurt prin brainstorming să completeze arborele.
Apoi au loc dezbateri, discutii, clarificări.
2. Jocul materiilor
Se aleg 6 elevi care primesc câte o coală A4 care se prinde cu un bold de spatele lor, elevii reprezentând numărul materiilor principale studiate la scoală.
Profesorul: “Voi reprezentaţi fiecare cate o materie studiată la şcoală:
Tu eşti matematica; Tu eşti limba româăa împreuna cu limbile străine; Tu eşti istoriaşsi geografia; Tu eşti informatica; Tu eşti fizica, chimia şi biologia; Tu eşti educaţia fizică;
Acum, dragi materii vă rog să treceţi fiecare pe rand pe la fiecare elev în parte, pentru ca fiecare dintre ei să consemneze pe spatele vostru, ce meserii, ce profesii sau ocupaţii pot practica ei dacă vă simpatizează şi vă aprofundează.”
Profesorul notează şi el pentru a coopera cu elevii.
Pe rând “materiile”trec pe la banca fiecărui elev, iar aceştia notează meseriile care consideră că se pot practica aprofundând materia/materiile respective.
Profesorul: “Acum să vedem care materie, după alegerile voastre este cea mai bogată în domenii de activitate!”
În final are loc o dezbatere cu întreaga clasă.
3. Evaluarea activităţii:
Elevii primesc ca sarcină de lucru: “Arborele profesional al familiei mele”
Acesta se realizează asemănător cu arborele genealogic, şi constituie o reprezentare grafică a carierelor membrilor familiei – bunici, părinţi, unchi, mătuşi, fraţi, surori mai mari. Vizualizând acest arbore profesional vă puteti da seama în ce măsură sunteţi influenţaţi sau dacă există vreo legatură între opţiunile voastre profesionale şi cele ale membrilor familiei voastre.
CLASA a VIII a
“Instrumente de marketing personal”
Activitatea pe care o propun îi va sprijini pe elevi:
- să argumenteze importanţa instrumentelor de marketing personal ( CV, scrisoare de intenţie, cartea de vizită );
- să cunoască structura şi elementele obligatorii ale instrumentelor de marketing personal;
- să cunoască greşelile, în vederea evitării lor, care pot apărea în instrumentele de marketing personal;
- să recunoască necesitatea şi importanţa elementelor de marketing personal pentru găsirea unui loc de munca;
Durata: 5o minute
Materiale necesare: coala flipchart cu structura instrumentelor de marketing personal, coli flipchart, carioca, post-it-uri,
Metode folosite: expunerea, explicaţia, dezbaterea, lucrul pe grupe, lucru individual,
Scenariul activităţii:
1. Spargerea gheţii:
Profesorul: “Pentru început vom juca un joc - Arborele aşteptărilor. Fiecare elev va primi câte un post-it pe care va nota ceea ce crede că înseamnă expresia – instrumente de marketing personal, ce aşteptaţi să auziţi, să învăţaţi în cadrul acestei teme pe care o vom dezbate astazi.”
Se adună post-it-urile cu răspunsurile elevilor care urmează să fie citite spre sfârşitul orei. Li se explică elevilor faptul că, instrumente de marketing personal, se referă la CV, scrisoare de intenţie, carte de vizită.
2. Se expune coala flipchart realizată în prealabil pe care sunt prezentate cele trei instrumente de marketing personal. Se prezintă importanţa acestora, elementele de conţinut, greşelile care pot aparea în formularea acestora.
2. Se expune coala flipchart realizată în prealabil pe care sunt prezentate cele trei instrumente de marketing personal. Se prezintă importanţa acestora, elementele de conţinut, greşelile care pot aparea în formularea acestora.
3. Atelier de lucru pe grupe – elevii sunt împărţiti în trei grupe, fiecare grupă având sarcina de a realiza, după o situaţie ipotetică dată, câte un instrument prezentat în lecţie.
Situaţia ipotetică oferită elevilor este următoarea:
“Popescu Ion este un tânar inginer constructor. El a lucrat la începutul carierei sale, trei ani,îintr-o firma de construcţii care din păcate şi-a mutat sediul şi domeniul de activitate în altă zonă a tării. Nedorind să urmeze traseul firmei, acesta doreşte acum sa-şi găsească un alt job similar, în domeniu şi să se angajeze.”
4. Evaluarea activităţii:
Fiecare grupă işi prezintă prin intermediul unui reprezentant ales, produsul activităţii.
La sfârşitul orei se confruntă arborele aşteptărilor.
BIBLIOGRAFIE :
Băban, Adriana, 2001, Consiliere educaţională – Ghid metodologic pentru orele de dirigenţie şi consiliere
Gabriela Lemeni, Mircea Miclea – coordonatori – Consiliere şi Orientare – ghid de educaţie pentru carieră, ASCR, Cluj Napoca, 2004
COR, Clasificarea ocupaţiilor din România