luni, 19 martie 2012

VIITORUL ÎN CARIERĂ

Ileana Nepotu, profesor consilier şcolar la C.I.A.P. - Grădiniţa Nr.18 Tulcea, Grădiniţa Nr. 19 Tulcea, Grădiniţa Nr. 13 Tulcea


      Aptitudinile profesionale sunt acele însuşiri fizice şi psihice relativ stabile ale unei persoane care condiţionează randamentul într-o profesie. Acestea sunt componente dobândite ale personalităţii dezvoltându-se prin exersarea în activitate.
      Atitudinea profesională este o dispoziţie sau orientare generală a persoanei spre activitate sau complexul de idei, motive şi cunoştinţe despre o anumită profesie care condiţionează modul de raportare a individului la o anumită profesie.
      Cariera profesională reprezintă parcursul profesional format din ocupaţii succesive asumate de un individ în termenii aceleiaşi ocupaţii de bază.
      Ocupaţia este o activitate socialmente utilă care-i aduce beneficii sau constituie o sursă de existenţă pentru persoana care o exercită. Ocupaţia se exprimă prin funcţie sau meseria exercitată de o anumită persoană activă. Calificarea într-o ocupaţie se realizează (în general) la locul de muncă.
      Funcţia semnifică o activitate exercitată într-o anumită ierarhie funcţională (de conducere sau execuţie).
      Meseria reprezintă ansamblul de cunoştinţe şi deprinderi de activitate dobândite prin procesul de educaţie (iniţială sau continuă) şi formare practică, necesare exercitării anumitor servicii şi activităţi.
     Profesia reprezintă specializarea obţinută prin studii (în general de niveluri mai înalte). Profesia poate constitui: sursă de venituri, modalitate de a obţine satisfacţii, realizări, prestigiu social, formă de valorificare a pregătirii profesionale, cadru de socializare şi de identificare a unor modele de viaţă.
      Piaţa muncii este „spaţiul” în care se dezvoltă raporturi între oferta şi cererea de muncă, se stabilesc condiţiile de angajare şi salarizare ale persoanelor apte de muncă, se realizează schimburi de informaţii cu privire la cererea şi oferta de forţă de muncă şi se evidenţiază oportunităţile profesionale pentru persoanele care doresc să găsească un loc de muncă sau să îl schimbe pe cel existent.

      Planificarea carierei la elevi reprezintă procesul prin care aceştia îşi conturează o direcţie de carieră, îşi stabilesc scopul în legătură cu propria carieră şi iniţiază acţiuni în vederea  atingerii acestor scopuri.
Eficienţa acestui proces este dependentă de abilităţile pe care le dobândesc elevii în următoarele domenii de competenţă:
  1. Autocunoaştere- explorarea şi structurarea informaţiilor despre sine în vederea dezvoltării conceptului de sine;
b. Interesele- reprezintă preferinţele cristalizate ale unei persoane pentru anumite domenii de cunoştinţe sau de activitate.
c. Valorile- reprezintă convingerile bazale ale unei persoane, referitor la ceea ce este important în viaţă, în relaţiile interpersonale şi în muncă.
d. Aptitudini si deprinderi
Aptitudinea reprezintă potenţialul unei persoane de a învăţa şi obţine performanţa într-un anumit domeniu.
Abilităţile transferabile sunt abilităţi care, deşi dobândite în cadrul unor activităţi specifice (o sarcină şcolară, un anumit punct, joc sau sport), pot fi utilizate şi în realizarea altor sarcini şi activităţi.   
 Personalitatea
Caracteristicile de personalitate reprezintă modalităţi tipice de gândire, comportament, afectivitate şi relaţionare pe care le manifestă o persoană.
      Explorarea educaţională şi ocupaţională- colectarea informaţiilor despre oportunităţile educaţionale şi ocupaţionale;
Există două tipuri de surse care pot fi utilizate în explorarea educaţională  şi ocupaţională:

Surse formale
Surse informale
-materiale tipărite
-sisteme computerizate de 
 informare
-materiale audiovizuale                   
-interviuri informaţionale
-experienţa directă
-reţeaua socială
     Decizie de carieră-alegerea unei opţiuni din mulţimea variantelor disponibile la un moment dat.
Demersul decizional propriu-zis cuprinde o serie de etape care au o pondere mai mare sau mai mică în economia deciziei de carieră, în funcţie de conţinutul şi contextul deciziei.
·    Definirea deciziei şi identificare alternativelor
·    Explorarea şi evaluarea  alternativelor existente
·    Planul
·    Implementarea deciziei de carieră
·    Reeavaluarea deciziilor                    
      Factorii interni care influenţează decizia de carieră:
  1. Cunoştinţele despre sine
  2. Consecinţele despre alternativele educaţionale şi ocupaţionale (miturile, stereotipurile ocupaţionale)
  3. Abilităţile decizionale
    Factorii externi care influenţează decizia de carieră:
  1. Părinţii
  2. Modelele de carieră
  3. Grupul de prieteni
  4. Structura oportunităţilor
Promovarea personală- sistematizarea şi prezentarea informaţiilor despre abilităţile, interesele şi experienţele educaţionale şi profesionale proprii în vederea atingerii scopurilor de carieră.  
      Componenta instrumentală                                 Componenta atitudinală
     -curriculum vitae(CV)                                              -comunicarea asertivă
     -scrisoarea de intenţie                                              -dezvoltarea reţelei de contacte
     -cartea de vizită                                                        -pregătirea pentru interviul de
     -portofoliu personal                                                      angajare                                    

CHEIA UNEI CARIERE DE SUCCES ESTE ÎNCREDEREA ÎN SINE

Cunoaşterea de sine + Imaginea de sine + Deprinderile de lucru  = Încrederea în sine

CELE MAI CĂUTATE DEPRINDERI DE LUCRU

·        Deprinderi de comunicare
·        Deprinderi de a lucra în echipă
·        Deprinderi de organizare a timpului
·        Deprinderi de a rezolva problemele
·        Deprinderi de organizare
·        Deprinderi de învăţare
·        Deprinderi de a utiliza calculatorul
·        Deprinderi de ascultare
·        Deprinderi de creativitate
·        Deprinderi de a conduce

TREPTELE CĂUTĂRII UNUI LOC DE MUNCĂ

·        să ştii ce cauţi, ce vrei să fii, pe ce post vrei să lucrezi
·        care sunt institiţiile, firmele, companiile care pot avea acel tip de job
·        care este firma care are un loc de muncă vacant aşa cum este cel pe care-l cauţi tu

CĂUTAREA UNUI LOC DE MUNCĂ

·        Înscrierea la agenţiile private de angajare
·        Citirea frecventă a ziarelor şi revistelor care anunţă noi locuri de muncă
·        Obţinerea informaţiilor despre angajări prin contactarea unor persoane
·        Folosirea serviciilor centrelor de plasare a forţei de muncă
·        Târgurile de joburi
·        Căutarea anunţurilor de genul ,,Angajăm…” pe vitrinele magazinelor, firmelor, instituţiilor
·        Căutarea pe internet
·        Contactarea directă a patronilor sau a celor care angajează

OFERTA : CUM SĂ IDENTIFICI  LOCUL DE MUNCĂ UNDE VREI SĂ LUCREZI
Prima etapă - trebuie să vorbeşti cu oamenii: aceste discuţii au rolul de a te informa asupra diferitelor slujbe, a modalităţilor de lucru şi a organizării instituţiilor. Iată câteva întrebări pe care e bine să le adresezi :
·        cum aţi ajuns să lucraţi aici?
·        ce vă place cel mai mult în munca dvs.?
·        ce vă place cel mai puţin în munca dvs.?
·        în ce alte locuri se mai practică activităţile de aici?
Etapa a doua - sintetizează toate informaţiile:
·        care factor este cel mai important ( funcţia, salariul, condiţiile de muncă, oamenii cu care lucrezi, zona geografică etc.)
·        stabileşte priorităţile
Etapa a treia - vizitează instituţiile sau firmele care par să se apropie de interesele tale:
·        trebuie să descoperi nu numai ce tipuri de slujbe ţi-ar plăcea să ai ci şi ce instituţii sau firme au asemenea slujbe
·        nu întreba de la început dacă au locuri de muncă vacante
·        găseşte pe cineva ( e preferabil pe una din persoanele importante ale instituţiei) şi iniţiază o conversaţie despre cît de impresionat eşti de firma respectivă, depre problemele ce le are sau le va avea firma, deprinderile şi abilităţile necesare pentru a face faţă problemelor şi despre faptul că tu ai avea aceste deprinderi

Pentru a avea succes trebuie să ai cunoştinţe serioase în domeniul respectiv, să pari hotărât şi ţine cont : să  nu deranjezi.

CURRICULUM VITAE
Este un memoriu de activitate care se trimite unei instituţii sau firme cu scopul de a informa asupra persoanei care doreşte să obţină un loc de muncă.

Secretele unui C.V. perfect

Să fie clar în prezentare şi stil. Dacă este încărcat şi dezordonat va fi aruncat la coş.
Faceţi-vă portretul fără modestie şi fără lăudăroşenie. Nu puteţi  vinde ceea ce nu cunoaşteţi îndeajuns.
Evidenţierea reuşitelor, estimarea competenţelor, definirea obiectivelor, sinceritatea, starea de spirit, comportamentul.

Experienţa profesională
Este partea cea mai importantă şi mai complexă pentru că în funcţie de această parte cel care citeşte va gândi: ,,este omul care îmi trebuie!’’
În redactarea ,,experienţei profesionale’’ ţineţi minte acest principiu:
,, Intreprinderea mă angajează pe un post dat pentru o funcţie precisă destinată obţinerii anumitor rezultate.‘’
Dacă experienţa dvs profesională este scurtă, redactarea acestiui paragraf va fi uşoară şi conţinutul va fi rapid memorat de cititor. Dacă posturile pe care le-aţi ocupat sunt numeroase şi funcţiile variate, enumerarea riscă să fie plictisitoare. Este totuşi indispensabil să menţionaţi toate etapele carierei dvs.
Fiţi clar.
Respectaţi o ordine logică de prezentare pentru fiecare post :
a.Date precise
b.Numele societăţii-activitatea ( cifra de afaceri-numărul de salariaţi )
c.Titlul postului
d.Descrierea funcţiei
e.Realizări concrete
f.Competenţele dv. deosebite, dacă estimaţi că aveţi

Activităţi extraprofesionale
Se consideră că hobby-urile reflectă tendinţele profunde ale candidatului. Ele trebuie plasate într-un context profesional pentru a putea aprecia semnificaţia lor.
Menţionaţi activităţile dvs. extraprofesionale dacă ele v-au dezvoltat unele calităţi în legătură cu postul solicitat:
· practicarea unor sporturi de echipă presupune o bună capacitate de integrare, un pronunţat gust pentru contacte umane
· practicarea sporturilor individuale denotă un spirit de independenţă
· pictura, fotografia, desenul indică o fire de artist
· şah-ul, bridge-ul = o înclinare spre reflexie
· multe călătorii: o curiozitate mare.
Ce nu trebuie să faceţi:
· să întocmiţi o listă lungă de activităţi diverse : se vor întreba când lucraţi
· să faceţi caz de activităţi cu coloratură politică, religioasă sau prea modernă : nu toată lumea vă împărtăşeşte opiniile
· să urmaţi moda orice ar fi : să nu credeţi că trebuie cu orice preţ să păreţi zvelt, sportiv şi bronzat
Acceptaţi-vă personalitatea.
· să forţaţi nota : nu indicaţi ceea ce nu practicaţi

Prezentarea CV-ului
Hârtia să fie A4, albă, se redactează pe o singură faţă, se respectă marginile, folosiţi caractere diferite în funcţie de text, evidenţiaţi titlurile rubricilor.
Interzise: ştersături, supraimprimări, greşeli de ortografie.
În concluzie un C.V. trebuie să fie foarte exact şi inteligent conceput şi să arate impecabil!

SCRISOAREA DE PREZENTARE este ambalajul C.V.-ului care nu trebuie expediat fară aceasta scrisoare.
-se menţionează numele persoanei căreia i se adresează
-se precizează postul vizat şi sursa din care a fost  obţinută informaţia
-se exprimă clar dorinţa de a candida pentru un post, argumentând pe scurt motivele pentru care candidatul este interesat

INTERVIUL
Discuţie pe care o porţi cu reprezentantul instituţiei sau al firmei.
Gândeşte-te
-situaţia este în favoarea ta
-persoana ta  interesează pe cei care te-au selectat
La fiecare întrebare trebuie să răspunzi simplu, hotărât, exact, concis. Dacă nu ştii să faci un lucru asupra căruia eşti întrebat arată-te dispus să înveţi foarte repede.
Nu îţi arăta singur defectele sau inabilităţile chiar dacă eşti întrebat; arată că, deşi ai avut probleme într-un anumit context, ai reuşit după un timp să rezolvi respectiva sarcină.
Dacă ţi se solicită să pui întrebări, arată-ţi interesul pentru activitatea firmei respective, întreabă despre responsabilităţile exacte ale postului pe care îl doreşti, despre viitorul şef, posibila echipă în care vei lucra.
Vorbeşte politicos şi, mai ales, prezintă-te la interviu în cea mai bună formă a ta. Nimeni nu va angaja pe cineva care, chiar la interviu este nearanjat, neatent, face greşeli de comunicare sau pare nepăsător. Guma de mestecat, ţigările, accesoriile stridente de îmbrăcăminte, limbajul nepoliticos sunt ,,duşmanii” susţinerii cu succes a unui interviu.

ADEVĂRUL DESPRE TINE ESTE URMĂTORUL:
       NU eşti ,,inferior” nimănui
       NU eşti nici ,,superior
       Eşti, doar, TU.

Începe ziua într-un nou fel, eficient şi fericit

                              Fii cât se poate de vesel
      Încearcă să acorzi o mai  mare înţelegere celor din jur
      Nu te lăsa angrenat în bârfe
      Acţionează ca şi cum reuşita ta este ceva inevitabil
      Nu accepta în jurul tău păreri pesimiste sau atitudini negative
      Zâmbeşte de cel puţin trei ori pe zi
      Orice s-ar întâmpla la serviciu, fii cât se poate de calm
      Ignoră complet ,,faptele” negative sau pesimiste
                                          Eşti cel mai bun
       Analizează-ţi înfrângerile
       Dacă pierzi, învăţă şi vei câştiga data viitoare.
       Ai curajul să fi propriul tău critic constructiv.
       Identifică-ţi defectele şi slăbiciunile şi apoi corectează-ţi-le.
       Nu mai da vina pe ghinion.
       Studiază fiecare obstacol!
       Află ce n-a mers.
       Reţine, nimeni nu a ajuns nicăieri dând vina pe ghinion.
       Îmbină perseverenţa cu experimentele.
       Nu-ţi abandona idealul, dar nu te da cu capul de pereţi.

BIBLIOGRAFIE:
Gabriela Lemeni, Anca Tărău -Consiliere şi orientare - Ghid de educaţie pentru carieră , Editura ASCR,  Cluj Napoca ,       2004;
Matei Georgescu -Introducere în consilierea psihologică, Editura Fundaţiei România de Mâine, Bucureşti, 2004;
Ion Cauc -Metodologia cercetării sociologice-Metode şi tehnici de cercetare, Editura Fundaţiei România de Mâine, Bucureşti, 2002.