Profesor consilier şcolar Carmen Platon
Cabinetul
de Asistenţă Psihopedagogică al Liceului Teoretic ,,Ion Creangă” Tulcea
”Dacă un copil se află în clasă
pentru a învăţa, el nu-şi lasă la uşa clasei dificultăţile, problemele
personale, angoasele etc.; dacă profesorul vrea să fie eficient, el trebuie să
ofere răspunsuri la toate acestea. Toată gama dificultăţilor tradiţionale
(neatenţia, distractibilitatea, răspunsuri inadecvate, comportamente perturbate
ş.a.) provin de aici, ceea ce demonstrează că eficienţa învăţării se bazează şi
pe alte variabile decât doar buna programare a ştiinţei de transmitere. “
(Păunescu
şi Muşu, Recuperarea medico-pedagogică a copilului,
Ed. Medicală, Bucureşti, 1990, p. 56)
Şcoala şi familia sunt cei doi
piloni de rezistenţă ai educaţiei, iar între aceştia şi comunitate, mediul
extraşcolar şi extrafamilial, pendulează copilul, obiect şi subiect al
educaţiei. Dacă aceste medii educaţionale se completează şi se susţin, ele
asigură într-o mare măsură buna integrare a copilului în activitatea şcolară şi
pe plan general în viaţa socială.
Copilul stabileşte primele relaţii şi experienţe sociale cu părinţii şi fraţii săi, deci în familie.
Obiectivul principal al acţiunii educative este formarea personalităţii copilului, care este urmărit atât în familie, cât şi în şcoală, astfel încât sarcinile şcolii şi ale familiei în materie de educaţie şi instrucţie se împletesc şi se sprijină reciproc. Este stiut ca psihologii recomandă să se evite plecarea ambilor părinţi în străinătate.
Altfel intervine lipsa de afectivitate care este de cele mai multe ori autocompensată prin cheltuieli nejustificate şi prin imaginea afişată, însă banii nu pot compensa lipsa părinţilor şi rolul lor în dezvoltarea copilului. Absenţa părinţilor sau doar a unuia poate conduce şi la probleme şcolare; copilul nu se mai concentrează, se închide în sine sau devine neliniştit, iar in unele cazuri, abandonează şcoala si nimeni nu mai poate exercita asupra lui vreun control.
Copilul stabileşte primele relaţii şi experienţe sociale cu părinţii şi fraţii săi, deci în familie.
Obiectivul principal al acţiunii educative este formarea personalităţii copilului, care este urmărit atât în familie, cât şi în şcoală, astfel încât sarcinile şcolii şi ale familiei în materie de educaţie şi instrucţie se împletesc şi se sprijină reciproc. Este stiut ca psihologii recomandă să se evite plecarea ambilor părinţi în străinătate.
Altfel intervine lipsa de afectivitate care este de cele mai multe ori autocompensată prin cheltuieli nejustificate şi prin imaginea afişată, însă banii nu pot compensa lipsa părinţilor şi rolul lor în dezvoltarea copilului. Absenţa părinţilor sau doar a unuia poate conduce şi la probleme şcolare; copilul nu se mai concentrează, se închide în sine sau devine neliniştit, iar in unele cazuri, abandonează şcoala si nimeni nu mai poate exercita asupra lui vreun control.
Unii părinţi sună destul de des,
unii vin acasă la cateva luni sau o data
pe an, alții
mai rar, dar marea lor parte trimit bani pentru inteținerea minorului.
Psihologii recomandă să se evite plecarea ambilor părinţi în străinătate
şi înainte de aceasta, cîteva întâlniri
de consiliere psihologică menite să stabilească relaţia dintre părinţi după
plecare şi relaţia între părintele plecat şi copil pentru a se evita aparitia comportamentelor specifice dezadaptarii.
Se stie ca in absența prelungita a unuia sau ambilor parinți se creează la copii sentimentul abandonului care poate genera multe probleme..
Se stie ca in absența prelungita a unuia sau ambilor parinți se creează la copii sentimentul abandonului care poate genera multe probleme..
Potrivit
cercetarilor psihologice, răspunsurile
sunt de natura sa îngrijoreze fiind
urmatoarele:
Copiii in absența parintilor, a comunicării autentice si afective cu aceștia prezinta urmatoarele caracteristici :
·
dezvoltă
diverse tulburări de comportament,
indisciplină, conflicte cu colegii;
·
tendinţă
de marginalizare;
·
alegerea
unor prieteni nepotriviţi, apartenenţă la grupuri negative;
·
comiterea
unor infracţiuni;
·
agresivitate,
delincvenţă, consum de droguri, tutun, alcool ;
·
risc
sporit de abandon şcolar;
·
nu
ascultă de parintele/tutorele legal;
·
acumularea
de foarte multe absenţe;
·
au
dificultăți să se integreze în colectiv; viața sexuala necontrolată cu risc
de sarcina nedorită și avort ;
·
prezintă
dezinteres pentru invațătură;
·
riscul
ca aceşti copii să sufere atît de mult din cauza lipsei părinţilor, să se îmbolnăvească
chiar ;
·
stres
permanent si dezvoltarea de diferite patologii: de la depresii, ticuri,
depresii cu elemente psihotice şi chiar schizofrenie.
Numărul mare al
părinților plecați la muncă în alte
țări, pentru a le oferi un nivel ma-terial mai bun familiilor, a dus la apariția
fenomenului “singur acasa“. Majoritatea
celor ple-cați, lasă copiii în grija unor rude, sau a unui singur părinte, ori
a bunicilor. Lipsa părinților constituie un dezechilibru afectiv. Chiar
daca sunt bine sunt îngrijiți, elevii resimt
acut lipsa parinților, sunt privați de modelul de tată sau de mamă și traversează episoade de viață în care se simt singuri. Sunt privați de comunicarea
cu părinții mai ales că, familia
îndeplinește câteva funcții, care sunt extrem de importate in dezvoltarea
armonioasa a adolescentului:
·
funcția
de socializare;
·
funcția
economică;
·
funcția
de solidaritate;
·
funcția
sexuală și reproductivă.
Din păcate copiii care cresc fără
a beneficia de stabilitatea familială cauzată de emigrarea părinților vor
resimți lipsa de siguranță și de afectivitatea de care au nevoie pentru buna
lor dezvoltare.
Relațiile dintre membrii familiei sunt descrise prin coeziune, cooperare,
înţelegere, suport reciproc, prietenie. Toate acestea le conferă copiilor şi
tinerilor un sentiment de siguranţă şi protecţie , si in lipsa lor , copilul devine vulnerabil la factorii ce pot duce la dezvoltarea unor
comportamente dezadaptative.
Mulți dintre elevii inscriși in Programul „singur acasa „ declară
ca erau mai fericiti inainte de plecarea unuia sau a ambilor parinți, desi sub
aspect material viata lor pare sa se fi îmbună-tățit. Desi, aparent ei se adapteaza la noile situații de viață, trăirile lor emoţionale, provocate de
despărţirea de părinţi variază în timp si mulți tind sa dezvolte comportamente
specifice aban-donului. Acest fapt atrage de la sine iminența
dezadaptatărilor în toate planurile existențiale ale ele-vului.
Plecarea părinţilor la muncă peste hotare îi
plasează pe copii într-o situaţie defavorabilă – de privare
de relaţia cu adulţii de la care învaţă arta afecţiunii. Deprivarea
emoţională are efect negativ asupra copiilor cu părinţii plecaţi manifestându-se prin anxietate, sentimentul
vinovăţiei, suspiciune în relaţiile cu adulţii, incapacitatea
de a stabili relaţii sociale constructive, etc.
Copiii care se confruntă cu absenţa
unuia sau a ambilor părinţi trăiesc o stare de dis-confort din
cauza nesatisfacerii nevoilor de securitate şi susţinere afectivă.
Mai multe studii demonstrează rolul
primordial al familiei, în special al mamei, în decurgerea
favorabilă a dezvoltării copiilor.
Separarea influenţează, în primul
rând, dezvoltarea morală şi psihosocială a personalităţii şi formează
anxietatea la copil. Sentimentul de insecuritate este propriu copiilor care au expe-rienţa
despărţirii de părinţi. Ei trăiesc o frică de singurătate
fizică, datorată, mai ales, faptului că părinţii nu sunt alături
de ei şi, apoi, pentru că este legată de manifestările
sentimentului de insecuritate în relaţiile interpersonale cu semenii.
Din cauza lipsei grijei părintești permanente, adolescenții obișnuiesc să
ducă un mod de viață nesănătos și inadmisibil pentru vârsta adolescenței cum ar
fi :
- frecventarea
localurilor interzise și consumul de alcool și țigări;
- supraîncărcarea de rol, deoarece fetele mai mari îşi iau rolul de mamă
şi trebuie să se descurce şi cu familia şi cu studiile, iar baieții se
simt datori sa protejeze familia;
- copiii au manifestări anxioase,
depresive, după plecarea părinţilor şi din acest motiv devin închişi în
sine şi se simt abandonaţi;
- schimbarea stării de spirit într-un
timp foarte scurt; acum sunt
veseli şi imediat pot să plângă sau să devină agresivi în aparenţă fără un
motiv;
- infatuarea datorită faptului că are
bani şi poate să îşi permită să cumpere ce vrea, să invite colegii în oraş
sau să meargă în locuri în care alţi copii nu o pot face;
- furtul din propria casă pentru a
atrage atenţia asupra lor şi pentru a-şi determina părinţii să se întoarcă
acasă;
- copiii nu ştiu să dirijeze banii şi
ajung să plătească sume consistente pe lucruri inutile;
- cei care au părinţii plecaţi ajung
să fie victime ale tâlharilor, acesta fiind unul dintre motivele pentru
care cei mai mulţi copii ascund că au părinţii plecaţi la muncă în
străinătate;
- lipsa afecţiunii părinţilor duce la
stări de nelinişte şi angoasă;
- dorinţa lor de a părăsi ţară cât mai
repede pentru a merge să lucreze în străinătate;
- datorită libertăţii pe care o au
ajung să nu mai ţină cont de autoritatea părinţilor şi să aibă un
comportament neadecvat vârstei;
- schimbarea rolurilor de soră cu mamă
fac ca acele fete să devină mature mult înainte de vreme, ceea ce nu e un
lucru de dorit din partea specialiştilor;
- oboseala acumulată datorită, pe de-o
parte asupra încărcării de rol iar pe de altă partea pierderii nopţilor
prin baruri şi discoteci;
- probleme de sănătate datorită
modului de alimentaţie nesănătos;
- apariţia unui număr mare de boli cu
transmitere sexuală şi a avorturilor;
- unele fete care rămân acasă cu tatăl
riscă să fie victimeale abuzului sexual;
- randamentul şcolar este mai scăzut
la unii copii cu părinţii plecaţi din ţară, pentru că nu simt că ar trebui
să înveţe la îndemnul altor persoane care nu le sunt părinţi;
- copiii nu percep autoritatea
persoanei cu care stau, care nu e părintele lor. Acest lucru s-ar putea
rezolva prin explicarea situaţiei de autoritatea persoanei cu care va sta
copilul înainte de plecarea
părinţilor;
- dorul şi aşteptarea întoarcerii
părinţilor guvernează existenţa copiilor;
- ei nu percep în persoana cu care
rămân un bun partener de dialog;
- lipsa modelelor familiale necesare
în dezvoltarea normală a oricărui copil;
- deşi părintele pleacă pentru a
câştiga bani pentru îmbunătăţirea condiţiilor materiale există şi situaţii
în care copilul nu beneficiază de confortul dorit de părinţi, pentru că
persoanele în grija cărora este nu îi oferă sprijinul material de care ar
trebui să beneficieze;
- pentru a se distra sau a atrage
atenţia asupra lor, copiii ajung să facă acte delincvente, de exemplu
furturile din magazine;
- agresivitatea, un limbaj vulgar şi
relaţii defectuoase cu familia sunt modalităţi de exprimare a frustrării
copiilor;
- înstrăinarea copiilor faţă de
părinţi;
- apar tulburări de comportament;
- tulburări depresive, tentative de
suicid;
- comportamente de revoltă precum fuga
de acasă, împrietenirea cu persoane dubioase, intrarea în unele grupuri
care au un comportament dubios;
- dezvoltarea de comportamente sexuale
aberante în cazul fetelor;
- valorizarea persoanelor care nu au
studii şi au reuşit să se descurce în viaţă, iar drept consecinţă copiii
încep să aibă un randament şcolar mic;
Migrația părinților cauzează
apariția unor efecte pe termen lung asupra vieții emoționale ale adolescenților.
- viitorul şi-l imaginează în altă
ţară de cât cea de origine;
- cerinţele adolescenţilor vor creşte
la angajare din punct de vedere al salariului deşi competenţele sunt
reduse;
- nu ştiu să îşi asume
responsabilităţi şi vor aştepta sprijin de la părinţi pentru o perioadă
lungă de timp;
- nu au reprezentativitatea unei
familii unite;
- copiii care vor suferi din punct de
vedere afectiv;
- transformarea comportamentului
copilului în raport cu familia sa;
- lipsa de încredere în propriile
forţe;
- comportamente neadecvate în raport
cu ceea ce presupune o familie;
Modalitațile practice prin care se poate interveni in
prevenirea sau ameliorarea tendințelor dezadaptabilității in cazul
elevilor “singuri” pot fi :
·
Consilierea clasei in vederea dezvoltării coeziunii grupului si a capacității
acestuia sa acorde suport celui aflat in
situația respectiva;
·
Consilierea de suport a elevului aflat in cauză ;
·
Antrenarea elevului in activități de autocunoaștere si dezvoltare personală;
·
Implicarea elevului in viața grupului;
Comunicarea
cadrului didactic cu familia elevului se poate face prin:
ü
Activităţi de
informare şi consiliere a părinţilor cu privire la situația copilului lor;
ü
Vizite la
domiciliu de câte ori e nevoie;
ü
Lectoratele,
la care sa fie invitați tutorii;
ü
Adunările
comune părinţi – elevi ;
ü
Comunicarea
prin poştă (scrisori de înştiinţare cu antetul şcolii ) sau prin poşta
electronică ;
ü
Comunicarea
prin telefon.
CADRELE DIDACTICE VOR FI INCURAJATE DE CĂTRE
CONSILIERUL ȘCOLAR SĂ:
o
Trateze diferenţiat fiecare copil! Fiecare e unic în
felul său!
o
Să –i învețe pe elevii clasei că
pot fi prieteni!
o
Să prezinte regulile şcolare asigurandu-se că au fost înţelese!
o
Să stabileasca o formă eficientă de comunicare cu părinţii!
o
Să fie fermi la fiecare încălcare a regulilor, dar să încurajeze fiecare efort soldat cu reuşită!
o
Să comunice părinţilor fiecare schimbare de comportament a
copilului pentru a remedia, în timp
util, o problemă mascată!
o
Să ceară tutorilor să anunțe dacă copilul are probleme şi de ce
natură, pentru a putea să-l
înţeleaga şi să adopte pentru el un stil de lucru diferenţiat.
Bibliografie:
1.
Păunescu şi Muşu, Recuperarea medico-pedagogică a copilului,
Ed. Medicală, Bucureşti, 1990, p. 56
2. Nicoleta-Adriana
Florea şi Cosmina-Florentina Surlea, Şcoala
şi consilierea părinţilor, Editura Arves, Colecţia Ştiinţele educaţiei,
2006, pag. 51-55
3. Crăciun,
D., Psihologie socială, Ed. A.S.E,
București
4. Harwood, R., Miller, S., Vasta, R., Psihologia copilului, Ed Polirom, București 2010
5. Ionescu,
M., Negreanu, E., Educația în
familie,repere și practici actuale, Ed. Cartea universală, București 2006
6. Monteil,
J.,M.,Traducere Mărășescu I., Educație și
formare,perspective psihosociale, Ed. Polirom, Iași 1997
7. Ciofu, C., 1998, Interacţiunea
părinţi-copii, Editura Medicală Almatea, Bucureşti.
8. Vernon, Ann,
2006, Dezvoltarea inteligenţei emoţionale
– educaţie raţional-emotivă şi comportamentală (Consilierea în şcoală), Ed.
ASCR, Cluj-Napoca