Profesor consilier şcolar Jenica Batiste
Cabinetul de Asistenţă Psihopedagogică al Şcolii
Gimnaziale Nr. 12, Tulcea
P. Popescu - Neveanu defineşte termenul de adaptare ca:,,ansamblul de
procese şi activităţi prin care se trece de la un echilibru mai puţin stabil,
între organism şi mediu, la un echilibru mai stabil,,.
Adaptarea socială semnifică potrivirea unei persoane cu mediul; acordul
dintre conduita personală şi modelele de conduită caracteristice ambianţei,
echilibrul dintre asimilarea şi acomodarea socială (Jean Piaget). Aceasta
presupune existenţa unor capacităţi ale subiectului pentru a răspunde
solicitărilor anturajului în raport cu propriile cerinţe.
Procesul de adaptare la activitatea de învăţare necesită o menţinere a
echilibrului psihologic, o continuă perfecţionare care antrenează un cumul de
factori interni biologici şi psihologici şi de factori externi pedagogici,
socio-culturali şi familiali.
Gradul
de adaptare la activitatea şcolară arată capacitatea şi trebuinţele elevului de
a cunoaşte, de a asimila, de a interioriza cerinţele externe, influenţele
instructiv-educative programate, alături de dorinţa şi capacitatea lui de a se
modela, de a se acomoda, de a se exterioriza în sensul acestora.
Inadaptarea
şcolară este definită ca ansamblul manifestărilor psiho-comportamentale
caracterizat prin lipsa temporară sau dificultatea de integrare sau acomodare a
individului la mediul social educaţional. Inadaptarea este determinată de factorii
- afectivi, caracteriali, morali, familiali, sociali, pedagogici - care condiţionează
eficienţa inteligenţei şi pot perturba echilibrul dinamic elev-şcoală.
Studiu de caz
Am ales să prezint cazul elevului P.P.
pe care părinţii decid să-l transfere la o altă şcoală, fără să-l
pregătească pentru această trecere care necesită prin însăşi natura ei, o
readaptare a elevului, la noi cerinţe educative. Elevul trece printr-o perioadă de acomodare cu noua
şcoală şi cu învăţătoarea, caracterizată printr-o inadaptare la procesul de
instruire şi integrarea în colectivul
clasei.
Definirea problemei:
Tulburare de adaptare în condiţiile transferului la o altă şcoală
caracterizată de experienţierea la nivel
subiectiv a unei stări de distres emoţional, care afectează funcţionarea şi
eficienţa în activitatea şcolară.
Descrierea problemei:
Elevul, P. P.,
din clasa a- III-a, a venit prin transfer la începutul anului şcolar şi după o
lună de şcoală, la aflarea calificativului Insuficient de la testul de
matematică, a început să plângă. Colegii din apropiere au râs şi atunci a
început să se lovească cu capul de pupitru şi să ţipe. Doamna învăţătoare s-a
blocat, nu se mai întâmplase ca un copil
să-şi manifeste nemulţumirea în acest
mod. Nu a reuşit să-l oprească, colegii
s-au îndepărtat speriaţi şi l-au privit
ciudat, ca pe un copil cu probleme.
A doua zi a refuzat să mai meargă la şcoală.
Mama, în urma discuţiei cu doamna învăţătoare, a luat hotărârea de a-şi aduce
copilul la Cabinetul de Asistenţă
Psihopedagogică al şcolii.
Copilul se
retrage pe un fotoliu şi mama motivează
că l-a transferat întrucât , ,,acolo, nu se făcea carte,…el fiind cel mai bun dintr-o clasă cu elevi slabi,,.
Recunoaşte că a intervenit ca să-l înscrie în această clasă
al cărei nivel este foarte ridicat. Este nemulţumită că P.P ,,are nişte
goluri,, iar doamna învăţătoare nu-i acordă sprijin suplimentar. Precizează că
momentan ,,este în şomaj,, şi se ocupă de educaţia copiilor, în special de cel
mic,,. Se mândreşte cu ,,fratele mai mare, elev la cel mai bun liceu. Îl laudă
că are rezultate foarte bune, însă ,,la vârsta şcolarităţii mici, a avut şi el
nevoie de psiholog,,.
În
timpul expunerii mamei, copilul a stat retras în fotoliu, cu privirea în
jos, având ca preocupare rosul unghiilor sau netezirea bluzei. Privea trist,
tensionat şi îngrijorat, cu mâinile transpirate. Simţea presiunea mamei.
În
prima sedinţă de consiliere am avut o discuţie, referitoare la comportamentul
autoagresiv pe care l-a avut în clasă. Nu a ştiut să spună de ce s-a comportat
astfel, dar mi-a împărtăşit cu revoltă
în glas că nu înţelege, de ce are un QI atât de scăzut, faţă de ceilalţi copii.
La întrebarea ,,Ce
te face să crezi acest lucru?,, , povesteşte că în urma obţinerii unor calificative
Suficient şi Bine a fost etichetat de
fratele mai mare ca o persoană cu un QI scăzut.
Acest lucru i-a afectat stima de sine, încrederea în sine şi i-a generat unele
frustrări.
Elevul preferă
lucrul pe calculator, dar mama i-a
interzis ca pedeapsă pentru rezultatele şcolare. Pretenţiile mamei se datorează şi reproşurilor soţului
pentru că aceasta stă acasă şi ar trebui să se ocupe mai mult de copii.
Identificarea
factorilor de formare a problemei:
-
transferul de la o
altă şcoală;
-
lacune în
cunoştinţe;
-
nivelul crescut de
aspiraţii al părinţilor;
-
relaţiile cu noii
colegii şi doamna învăţătoare.
Identificarea factorilor de menţinere a
problemei:
· factorii
psihologici
-
conduita anxioasă
şi de retragere;
-
sentimentul de
culpabilitate;
-
trăirea sentimentului
de inferioritate şi frustrare;
-
motivaţie
extrinsecă pentru învăţare;
-
ritmul de
activitate scăzut la teste, teme;
-
neîncredere în
forţele proprii.
·
factorii familiali
-
atitudinea
părinţilor faţă de rezultatele la învăţătură;
-
comparaţia
rezultatelor celor doi fraţi;
-
etichetarea făcută
de fratele mai mare.
·
factorii sociali
-
competiţia din
grupul clasei;
-
slaba comunicare şi
relaţionare;
-
lipsa prietenilor;
-
agresivitate din
partea unui coleg în timpul pauzelor.
Planul de intervenţie
Obiectivul
general:
Diminuarea distresului
emoţional, formarea autoaprecierii adecvate şi a capacităţii de autocontrol.
Exerciţiul Scala de îngrijorare
ne indică o stare accentuată de îngrijorare, faţă de rezultatele şcolare,
de nivel 9.
Exerciţiul Plăcinta emoţională are
ca obiectiv identificarea emoţiilor,
sentimentelor: tristeţe pentru că nu vrea să o dezamăgească pe mama, frică că
nu o să poată lua Foarte bine la testele de
matematică, teamă că nu o să-şi facă prieteni şi furie pentru că nu e la
fel de bun ca ceilalţi.
Din convorbirile
purtate cu elevul P. P. am încercat să
identific emoţiile disfuncţionale, contextul fizic şi social în care apar,
precum şi credinţele iraţionale care determină şi susţin aceste emoţii.
Elevul a experienţiat următoarele:
· ,,Sunt foarte
furios (furie) pentru că toţi
colegii râd (credinţă iraţională),
când mă scoate doamna la tablă şi nu ştiu.,, (contextul social).
· ,,Sunt supărat (tristeţe) pe doamna învăţătoare pentru
că nu o să iau niciodată
calificativul ,,foarte bine,,. (credinţă iraţională) şi mama nu mă
lasă la calculator.,, (contextul fizic)
· ,,Sunt foarte
trist (depresie) pentru că nu am
nici un prieten. (credinţă iraţională) Nu
suport să nu am prieteni, cu cine mă voi juca (contextul social), nimeni nu se va juca cu mine.,, (credinţă iraţională).
· ,,E groaznic că nu am un prieten care să mă
apere (credinţă iraţională), în
pauză cred că mă va bate (contextul fizic) şi aş vrea să-l lovesc
şi eu.,,(agresivitate)
· ,,Sunt nervos (furie) pentru că niciodată colegii
nu-mi împrumută lucruri (radieră, linie, creion) (credinţă iraţională) şi eu trebuie să le dau.,,(credinţă iraţională)
· ,,Mi-e frică (frică, teamă) că nu am citit toate lecturile şi mama iar o să ţipe. (contextul)
· Este îngrozitor (credinţă iraţională) când începe să mă certe (contextul fizic), mă ascund în baie (comportament) şi plâng.,,(comportament).
Transformarea
gândurilor iraţionale în gânduri raţionale
Credinţă
iraţională: ,,Toţi
colegii râd când mă scoate doamna la tablă. Mă simt groaznic să nu ştiu.,,
Credinţe
raţionale:
· ,,Ei, şi ce dacă
râd colegii, doamna învăţătoare o să mă ajute şi voi reuşi să rezolv.,,
· ,,Unii colegi
râd de obicei în timpul orei, nu râd de mine.,,
Credinţă
iraţională:
,,Nu o să iau niciodată calificativul Foarte
bine.,,
Credinţe
raţionale:
· ,,Am multe calificative
de Bine iar până la cel de Foarte bine nu mai este decât un pas, am să mă
străduiesc să-l obţin.,,
· ,,Sunt sigur că voi
lua şi eu calificativul ,,Foarte bine,, pentru că doamna învăţătoare este
corectă şi eu vreau să-l obţin.,,
Credinţă
iraţională: ,,E
groaznic, nimeni nu se va juca cu
mine.,,
Credinţe
raţionale:
· ,,Ştiu un joc nou şi am să le propun să ne
jucăm împreună.,,
· ,,Mă voi juca cu
fetele, lor le plac jocurile fără bătaie.,,
Credinţă
iraţională:
,, ,,E groaznic că nu am un prieten care să mă apere, în pauză cred că mă va bate,,
Credinţe
raţionale:
· ,,Am să-i spun
doamnei învăţătoare dacă o să mă bată şi va fi pedepsit.,,
· ,,Pot să fug, eu
alerg mai repede decât el.,,
Credinţă
iraţională:
,,…niciodată colegii nu-mi împrumută lucruri şi nu support asta,,
Credinţe
raţionale:
· ,,Am toate
rechizitele şi nu mai am nevoie să le cer.,,
· ,,Dacă eu le-am
împrumutat lucruri, nu trebuie neapărat să-mi dea şi ei. Pot fi certaţi de
mamele lor.,,
Credinţă
iraţională:
,,…eu trebuie să le dau întotdeaauna,,
Credinţe
raţionale:
· ,, Pot să le
spun că nu vreau să le dau.,,
· ,,Eu am să le
dau, doar celor care m-au ajutat şi ei.,,
Credinţă
iraţională:
· ,,Mă simt
îngrozitor când mama ţipă la mine.,,
Credinţe
raţionale:
· ,,Pot suporta să
ţipe la mine, aşa face şi cu fratele meu când greşeşte.,,
· ,,Ştiu că mama
se supără pentru că nu am terminat lecturile, dacă mă ceartă înseamnă că-i pasă
de mine, că mă iubeşte.,,
În cadrul şedinţelor de consiliere elevul P.P.
a identificat credinţele raţionale, s-a acceptat pe sine, căpătând mai multă
încredere şi nu s-a mai comparat cu ceilalţi.
Planul de intervenţie a avut ca obiective şi dezvoltarea abilităţilor care
să micşoreze probabilitatea conduitei inadaptative, printr-o organizarea
riguroasă a timpului pentru lectură, şi exersarea tablei înmulţirii. Şi-a îndeplinit ţinta, a reuşit să obţină
calificativul ,,Foarte bine,, şi s-a declarat fericit.
Atitudinea pozitivă şi de încurajare a doamnei
învăţătoare faţă de micile rezultate de la matematică au contribuit la
întărirea sentimentului de încredere în propriile puteri şi la înlocuirea
emoţiilor disfuncţionale.
A crescut toleranţa la frustrare şi nu a mai
devenit furios când colegii au refuzat să-i împrumute rechizitele. Chiar dacă
l-au acceptat doar fetele, a devenit mai încrezător în a-şi face prieteni.
În
legătură cu agresorul din pauze, a fost
sfătuit să afle de ce are acest comportament. Poate vrea să primească atenţie
din partea lui, pentru că e şi el ocolit de ceilalţi colegi. În această
situaţie ar putea să-i devină prieten.
A dovedit înţelegere şi faţă de manifestările
mamei, pentru că ,,aşa se comportă şi cu fratele său când este supărată.,,
Pentru relaxare a exersat respiraţia adâncă,
plimbarea cu bicicleta şi vizualizarea unui nor
,, Îmaginează-ţi
că te afli pe un nor alb, pufos, care îţi dă impresia celui mai moale pat din
lume. În timp ce pluteşti pe cerul albastru, grijile tale dispar cu adierea
vântului, una câte una. Priveşte-le cum dispar în imensitatea cerului albastru.,,
(Petrovai
Domnica, ,,Speriat şi îngrijorat... Ce mă fac?,, p.19)
S-au înregistrat progrese, elevul
devenind mult mai relaxat şi prietenos în interacţiunile cu colectivul clasei
şi mai activ în ore.
Dacă în faza
incipientă inadaptarea şcolară se manifestă prin insatisfacţii ce produc temeri
şi descurajare, repetarea lor în timp poate duce la distress emoţional,
anxietate şi frustrarea elevului. Această stare determină gesturi de revoltă şi
permanentizează situaţiile conflictuale cu colegii. Ca urmare a participării la
şedinţele de consiliere, prin colaborarea cu familia şi doamna învăţătoare s-a
ameliorat relaţionarea, integrarea, adaptarea şcolară şi socială a elevului.
BIBLIOGRAFIE:
David, Daniel., & Opre, Adrian. (2013). Ghid de terapie raţional-emotivă şi
comportamentală (traducere;
prima traducere în 2003). Editura PsyTech: Cluj-Napoca (autori: Windy Dryden şi
Raymond DiGiuseppe, 1990).
JeanPiaget (1965),
„Psihologia inteligenţei”, Editura
Stiintifică, Bucureşti.
Opre Adrian, Caiet de exerciţii
practice, Modulul Intervenţii cognitiv comportamentale în şcoală- Studii masterale, Editura Universităţii
Bucureşti.
Popescu Neveanu, Paul, (1977), Curs de psihologie general, Editura
Universităţii, Bucureşti.
Petrovai
Domnica (coord.), Stănculescu Diana, Speriat şi îngrijorat... Ce mă fac? Mesaje
de psihoeducaţie pentru copiii cu tulburări de anxietate, Proiect ,,Salvaţi
copiii,, p.19.