luni, 8 iunie 2015

Comportamentele dezadaptative la adolescenți și prevenția lor

Profesor consilier școlar Victoria Novic
Cabinetul de Asistenţă Psihopedagogică al  Colegiului  ,,Brad Segal” Tulcea
       
           
      Pe plan psihologic, adolescența , este varsta afirmarii intereselor sociale ,a stabilirii de noi relații între el si ceilalți ,a dorinței de libertate, autonomie, caracterizată printr-o puternica sensibilitate ideo-afectivă. Este vârsta marilor idealuri, dar şi a trairilor intense, dureroase, si  uneori cu urmări dezadaptative.
        În adolescența, apare dorința de afirmare, identificarea eu-lui cu modele de com-portament independent, ce preced definirea stabilă a propriei personalități. Comportamentul dezadaptativ reprezintă răspunsul indezirabil al elevului la o varietate de contexte edu-caționale. El poate fi determinat fie de un mediu insuficient structurat, de un context su-prasolicitant ori nestimulativ. Literatura de specialitate identifică două mari criterii, conform cărora se poate decide dacă un comportament este dezadaptativ : comportamentul persoanei este contrar normelor sociale  și comportamentul persoanei cauzează un stres semnificativ celor care interacționează cu persoana respectivă.
         Un  comportament este dezadaptativ, dacă prezintă una sau mai multe din următoarele:  dacă are efect negativ asupra performanțelor școlare ale elevului sau clasei ; dacă duce la izolare ; dacă nu este adecvat vârstei și nivelului de dezvoltare; dacă are un impact negativ asupra independenței elevului ; dacă reduce oportunitățile elevului de dezvoltare personală ; dacă impiedică procesul de asimilare a informațiilor ; dacă  impiedică adaptarea socială; dacă blochează dezvoltarea unor abilități noi sau exersarea celor deja insușite ; dacă reprezintă un pericol atât pentru cel in cauză, cât și pentru cei din jur.
          Aceste tipuri de comportamente dezadaptative pot fi declanșate de : schimbarea activității favorite ; schimbarea mediului și a rutinei zilnice ; lipsa ințelegerii nevoilor sau dorințelor de către persoanele din jur; atragerea atenției adultului prin aceste comportamente; obtinerea atenției si dragostei , ca urmare a manifestărilor histrionice sau a comportamentului de negare sau de opoziție.  Explicația unui comportament sau a unei clase de comportamente nu se află in eticheta lor generală, ci in factorii interni si/sau externi care le produc..
        O situație economico-socială precară a familiei, poate condiționa apariția unor conflicte şi tensiuni intrafamiliale , sau a unor conditii de trai necorespunzătoare. Deseori , in astfel de familii, intalnim carențe de ordin educativ  ceea ce joacă un rol deosebit în determinarea unor forme comportamentale aberante. În ceea ce privește intervenția asupra factorilor economico-sociali, aici vorbim de măsuri care se impun la nivel societal ( prin politici economice si socio-culturale, politici de prevenție prin educație, promovate de la nivelul ministerului ) .
           Adolescenții care provin din familii dizarmonice prezintă risc să dezvolte comportamente dezadaptative . Frustrarea de dragoste prin carenţa afectivă, duce la un gol afectiv cu insatisfacții, sentimente de devalorizare, frustrări si opoziție. De cele mai multe ori, în declanșarea comportamentelor dezadaptative putem vorbi de cauze multiple aflate în interacțiune  Multitudinea factorilor de risc, bioconstituționali, psihologici , socio-genetici și disfuncția sociala a binomului parental, permit ”invadarea’’ personalității tânărului de către influențele externe negative. Modelele si condițiile  de viață ale adulților, influențează procesul dezvoltării copilului. Acesta, aflat sub influențe si tratamente nepotrivite poate dezvolta o personalitate distorsionată și devine un adolescent cu riscuri reale in trăirea si exteriorizarea manifestărilor dezadaptative.           
           O atmosfera familială prea tristă, apăsătoare, sau prea agitată,  se repercutează în sens negativ asupra psihicului adolescentului și iși pun  amprenta asupra modului  lui de a gândi, simți si de a se comporta . Nemulțumirea de sine va duce la indiferența față de lume si inadaptare. Mediul familial prea restrictiv sau prea permisiv, autoritatea excesivă sau dezinteresul total al adulților, lipsa unei comunicări autentice, inconsecvența familiei in edu-cația, în distribuirea de sarcini și sprijinirea reală a elevului , sunt probleme  asupra cărora, este recomandat să se atragă atenția tutorilor. O familie informată corect despre aspectele și specificul vieții unui adolescent are mai mari șanse sa devină factor activ  în prevenirea  comportamentelor dezadaptative          
             O primă măsură  în prevenirea comportamentelor dezadaptative este comunicarea reală și  consecvența între cei doi factori esențiali ai educației  : familia si școala. Părintii vor fi informați cu privire la particularitățile diferitelor grupe de vârste și strategiile educaționale si de comunicare , de relaționare cu copiii lor , în vederea evitării acelor situații în care ajung să spună că nu mai stiu ce să facă cu copilul lor.                      
              Pe de alta parte influenţele nefaste ale unor grupuri pot fi factori de risc în apariția dezadaptabilității. Adolescentul nu știe întotdeauna să se apere de influențele strazii, și riscă să facă alegeri nefericite, mai ales că grupul oferă cadrul de afirmare, de exprimare, de securitate și siguranță.. Dacă grupul  este unul nociv , adică  elevul incepe să fumeze, să bea, să practice jocuri de noroc, grupul respectiv devine cadrul care permite realizarea unor dorințe care ii sunt interzise de către parinți. Acel grup poate deveni factorul de risc pentru elev.

            O altă măsură pentru prevenirea apariției comportamentelor nedorite este cooperarea cu copilul, comunicarea, petrecerea timpului împreună și stabilirea unui stil de viata sănătos , bazat pe respect reciproc  si încredere. Părinții trebuie să cunoască prietenii , grupul de prieteni cu care tânărul iși petrece vremea , ce preocupări și interese au acei prieteni . Aceasta însă  se referă la o masură ce este în sarcina parinților.  Școala, prin mijloacele educative, de informare si formare , prin activități de consiliere pe teme adecvate, are sarcina să informeze elevul cu privire la riscurile legate de apartenența la anumite grupuri , ori prieteniile nefavorabile dezvoltării lor.
     În anumite cazuri putem vorbi chiar de limitarea oportunităților sociale şi educaționale. Uneori se înregistrează cazuri de exmatriculare, cu prea multa ușurință , a unor elevi cu pro-bleme de comportament (diferite incălcări de regulament, absenteism , etc , ) înainte de a se interveni suficient  în înțelegerea dramei familiale și a factorilor care au dus la problemă      .     Cel dezadaptat, exclus din singurul grup social organizat , sistematizat al sistemului calificat pentru a face educație , pierde astfel și dreptul la consiliere gratuită. Aceasta se intamplă datorită lipsei unei comunicări active si responsabile a familiei cu școala. In ultimul timp, se petrec tot mai multe evenimente ce pot duce la creșterea ratei comportamentelor deza-daptative , si anume:
q  excluderea unui număr mare de elevi din școli datorită comportamentului perturbator;
q  creșterea violenței și a criminalității juvenile;
q  tulburările psihosociale din rândul copiilor si adolescenților;
q  creșterea numărului de cazuri de tentative de  suicid în rândul copiilor si adoles-cenților;
q  creșterea cazurilor de  auto-vătămare în rândul copiilor şi adolescenților;
q  creșterea numărului de copii și adolescenți care consumă diverse substanțe;
q  creșterea ratei divorțurilor;
q  abuzurile sau neglijarea copiilor
 Prevenirea comportamentelor dezadaptative, poate fi realizată și prin :                          -                    - adaptarea demersului educativ la nevoile reale de cunoaștere ale tinerilor  prin conținuturi atractive, metode interactive, activ-participative, atragerea elevilor în activități extracurriculare , opționale , cultural educative.
Consilierea psihopedagogică are de asemenea, rolul de a contribui în mare măsură la prevenirea unor comportamente nedorite, derulând programe în acest sens. Consilierul școlar are misiunea să desfășoare activități cu grupurile-clase sau individual pe diferite teme privind : stilul de viata sănătos, autocunoaștere și dezvoltare personală, comunicare si interrelaționare, informarea elevilor cu privire la riscurile consumului de substanțe și alcool, activități cu teme legate de viața de familie si sistemele de valori. Colaborarea reală dintre consilier si cadrele didactice/profesori diriginti și familie, este o condiție esențială pentru  cunoașterea elevilor care prezintă risc  .
        Depresia , anxietatea, tulburările de comportament alimentar, căutarea senzațiilor tari , abuzurile de tutun , alcool, droguri, sau dependența de internet /jocuri, .relațiile sociale limitate (izolarea), absenteismul , dezinteresul pentru activitatea școlara , pot fi expresii ale comportamentelor dezadaptative, urmare a convingerilor/credințelor care se scriu in  subconștientul copiilor, de-a lungul experiențelor lor de viață. Convingerile disfuncționale, credințele limitative, modelele si condițiile nepotrivite de viață ale adulților, criza de modele valorice, constituie influențe negative. Personalitatea copilului aflat sub aceste influențe și sub tratamente destructurate valoric, poate înregistra distorsionări care apoi își amprenta pe componentele sale. Foarte frecvent, adulții aplica copiilor si adolescenților, sancțiuni /pedepse, pentru anumite comportamente, înainte de a cerceta si ințelege cauzele care le-au generat. Unele pedepse sunt chiar prost alese atât ca manieră, ca formă sau se recurge la ele într-un moment nepotrivit. Acest mod de abordare poate agrava situația  în loc să o amelioreze.
BIBLIOGRAFIE

1.Clerget, S., (2008): Criza adolescenţei, EdituraTrei, Bucureşti.
2.Dragomirescu, V.T., (1976): Psihosociologia comportamentului deviant, Editura Ştiinţifică  şi Enciclopedică, Bucureşti.
3.Eriko, A.L., Carcea, M.(1998): Prevenirea dezadaptării şcolare. Contribuţii metodologice  la profilaxia şi terapia adolescenţilor cu probleme de adaptare, Editura Cerni, Iaşi.
4.Iluţ, P. (1997). Abordarea calitativă a socioumanului, Editura Polirom, Iaşi.
5.Mitrofan, I., Mitrofan, N.,(1991): Familia de la A ... la Z, Editura Ştiinţifică, Bucureşti.

6..Neculau, A.(1974): "Grupul social şi adolescentul", în: Adolescenţii şi adaptarea, Iaşi, Centrul de Cercetări pentru Problemele Tineretului,
7.Stănciulescu, E., (1997): Sociologia educaţiei familiale, vol. I, Editura Polirom, Iaşi.