Dumitra Nicola, profesor consilier şcolar la C.I.A.P. - Liceul Teoretic „Grigore Moisil” + Grupul Şcolar Tulcea
Prezentare cazului.
A.T. este elevă în clasa a XII a filiera teoretică,
specializarea ştiinţe sociale.Provine dintr-o familie organizată şi este copil
unic. Părinţii sunt intelectuali,încadraţi în domeniul artei şi culturii.Mediul
familial este elevat cu posibilităţi de instruire şi formare, dar posibilităţi
materiale modeste.
1.PRIMA ŞEDINŢĂ DE CONSILIERE
Interviul de informare. Precizarea
problemelor. Stabilirea obiectivelor.
Eleva
se prezintă la cabinetul de asistenţă psihopedagogică îndrumată de doamna
dirigintă căreia a reuşit să i se confeseze în legatură cu situaţia în care se
află datorită absenţelor.
Mă
prezint, o asigur de confidenţialitatea celor discutate,adopt o atitudine de
cooperare, non-evaluativă şi menţin contactul vizual, interes şi căldură
afectivă pentru a-i câştiga încrederea.
Pentru
început, consider necesar ca printr-un interviu de informare, să aflu date
relevante în legatură cu problemele elevei, stilul curent de viaţă al acesteia,
istoria personală.O rog pe A.T. să-mi furnizeze
informaţii despre ea:-nume şi prenume: A.T.;-vârstă:18 ani;- clasa: a XII-a,
filiera teoretică; - situaţia familială: copil unic cu familie organizată, parinţii intelectuali,
posibilităţi materiale modeste.
Derularea
interviului iniţial a scos la iveală faptul că A.T. a avut întotdeauna probleme
in legatură cu depăşirea obstacolelor şcolare,a
examenelor.Părinţii au făcut eforturi mari,prin sistemul meditaţiilor
particulare, pentru ca A. T. să frecventeze cursurile celei mai bune şcoli din
oraş şi să fie integrată în cea mai bună clasă. Într-o şcoala de elită şi într-o
clasă foarte bună îşi gasesc locul copii provenind din familii cu status
economic ridicat. Într-o astfel de clasă, eleva A.T. s-a simţit de multe ori
frustrată, nevaloroasă,a trăit sentimente de inferioritate. Notarea
profesorilor i s-a părut de multe ori nedreaptă. În aceste condiţii i s-a întamplat
de multe ori sa se inhibe, chiar atunci când se pregătea bine pentru lecţie.
De-a lungul anilor a obţinut note foarte diverse, de la foarte mari la foarte
mici. Cele mai bune note le-a obţinut la Economie,Geografie şi Limba engleză,
disciplinele ei preferate.Totusi, prin rezultatele şcolare obţinute nu se ridică
la nivelul « majorităţii privilegiate a clasei ». Părinţii care au
avut mari aşteptări de la ea au criticat-o, ignorând s-o laude atunci când obţinea
note bune. Ei au apelat la sistemul meditaţiilor particulare la disciplinele Istorie, Limba română, Chimie,
Biologie, practicate de luni până vineri.Speră să o ajute astfel, atât pentru
bacalaureat cât şi pentru facultatea de medicină pe care îşi doresc să o
urmeze.Pentru studiul individual ii mai rămân două- trei ore pe zi, când deja
este obosită.
Timpul
de relaxare este foarte scurt, câteva ore în week-end, petrecut în grupul de prieteni
de condiţie modestă ca şi ea, împreună cu care navighează pe Internet.
La
solicitarea mea, eleva îmi prezintă câteva aspecte semnificative ale vieţii de
familie. Părinţii au studii superioare şi lucrează în sectorul bugetar. De
aceea, ţin mortiş ca fiica lor sa urmeze cursurile unei facultăţi pe un loc finantat
de la buget pentru a se degreva de eforturile financiare făcute în ultimii ani.
Eleva şi-ar dori ca părinţii să aibă
timp pentru a discuta cu ea problemele cu care se confruntă.
Interviul iniţial mi-a permis evaluare personalităţii elevei,
precizarea problemelor şi identificarea cauzelor care au genarat aceste
probleme.
A.T.este
extrovertă,deschisă spre comunicare.Vocabularul bogat,utilizat adecvat şi
nivelul mulţumitor al culturii generale ii permit să comunice cu uşurinţă.Coerenţa
ideilor, corectitudinea raţionamentelor, capacitatea de argumentare, denota
inteligenţa.Are interese de cunoaştere în domeniul Economiei şi Limbii engleze.
Superioritatea reală a unor colegi i-a creat complexe de inferioritate, iar
tratamentul inechitabil al unor profesori prin favorizarea anumitor colegi
proveniti din familii de prestigiu i-au produs frustrări. La acestea se adauga
pretenţiile exagerate ale părinţilor privind performanţele şcolare.Aceşti
factori au condus la o stimă de sine scăzută
şi o imagine de sine negativă.Crede
despre sine că nu va putea să depaşescă, conform pretenţiilor părinţilor, «obstacolul
de netrecut »,examenul de bacalaureat care ii generează stres.
A.T.suferă
de anxietate anticipatorie în legatură cu
examenul de bacalaureat. Desi are
experienţa examenului de admitere pe care l-a luat cu medie mare şi pe aceasta
bază a putut opta pentru un liceu de prestigiu, repeta obsesiv « ce voi
face la examenul de bacalaureat unde sunt mult mai multe materii şi timpul
rămas la dispoziţie este scurt ».De câte ori ii apare acest gând inima ii
bate foarte tare, tensiunea arterială ii creşte, maxilarele şi întreaga
musculatură i se încordează.Acelaşi gând prezent noaptea îi aduce insomnii
datorită cărora uneori lipseşte de la prima oră de curs sau nu se poate
concentra la ultimile ore şi absentează.
Doreşte
cu orice preţ să obţină rezultate foarte bune pentru a intra, pe baza mediei
obţinute la examenul de bacalaureat şi a
anilor de liceu, la o facultate de prestigiu (nu ştie care anume) şi dacă se
poate şi cu bursă.Trăieşte experienţa examenului de bacalaureat ca pe un
eveniment din viaţă, de importanţă majoră şi îl leagă de problematica imaginii
de sine repetându-şi întrebarea:” Ce vor spune părinţii dacă nu îl va lua
cu medie mare ? »
Se
teme să dea cel mai mic semn că ar fi obosită, vulnerabilă, slabă sau lipsită
de încredere în sine.Din acest motiv, orice solicitare de ajutor este privită
ca o ameninţare directă la adresa imaginii de sine.
Imaginea
de sine negativă este strâns legată de problemele
lui A.T., probleme ale caror coordonate sunt:-lipsa încrederii în sine, în
capacitatea de abordare a obstacolelor; -starea de neputinţă şi disconfort
psihic în legatură cu aceste obstacole; -indecizia cu privire la viitorul
şcolar şi profesional.
Pornind
de la aceste probleme identificate şi de la relaţia cauzală dintre acestea şi imaginea de sine negativă a elevei mi-am
propus ca scop: - sprijinirea elevei
în ameliorarea imaginii de sine şi asistenţă în soluţionarea problemelor
identificate.
Ca
obiective
operaţionale mi-am propus: -să evaluez amploarea şi particularităţile situaţiei în care se află
eleva ;-să inventariez repertoriul de disponibilităţi şi abilităţi pe care
le are A.T. ;-să sprijin eleva să-şi evalueze corect şi să-şi mobilizeze
resursele adaptative şi disponibilităţile psihice; - s-o ajut să conştientizeze
gândurile negative şi schemele cognitive disfuncţionale ;- s-o ajut să-şi
poată genera noi opţiuni în ceea ce privesc cogniţiile, modul de percepere a
realităţii examenului de bacalaureat şi domeniul profesional.
Am
asigurat eleva că, prin demersurile mele, o voi învăţa cum să abordeze
obstacolele pentru a le putea depăşi, iar prin asistenţa acordată, o voi putea
abilita în adoptarea unei decizii asupra
viitorului ei şcolar şi profesional.
2.SEDINŢA A DOUA:
Demersul pentru ameliorarea
imaginii de sine.
Evaluarea şi mobilizarea
resurselor pentru a face faţă situaţiei de criză.
Identificarea strategiilor.
Intrucât
în interviul de informare mi-am dat seama că eleva percepe problemele cu care
se confruntă drept obstacole pe care nu va fi capabilă să le depăşească,
am încercat să-i atenuez aceste temeri.
Pentru a-i atrage
atenţia asupra calităţilor, punctelor sale tari şi pentru a le conştientiza, am
rugat-o să răspundă la următoarele întrebări, prin aplicarea analizei SWOT:
Puncte tari:-Ce ştii să faci foarte bine ?-Care sunt avantajele
tale ?-De ce te-ai hotărât să alegi şcoala în care te pregăteşti
acum ?- Care au fost până acum cele mai importante realizări ale
tale ?-Cui ii datorezi aceste succese ?-Cum iţi evaluezi
succesul ?
Puncte slabe :-Ce poate fi imbunătăţit ?-La ce nu te pricepi deloc ?-Ce ar
trebui sa eviţi ?-Care sunt lacunele tale ?-Cum afectează anumite
performanţe lipsurile înregistrate în pregătirea ta în ultimul timp ?
Oportunităţi :Există
perspective promiţătoare pentru tine în domeniul ales. ?-Care este nivelul
cel mai înalt al performanţelor atinse în domeniul ales?-Un ciclu de pregătire
suplimentară ar putea fi un avantaj ?-Pot apărea oportunităţi utile, de
exemplu, programarea raţională a timpului, tehnici de susţinere a examenului ?
Ameninţări : -Cu ce obstacole te confrunţi ?
Etapa I: Analiza celor patru
factori
Puncte
tari/Aptitudini /Competenţe
|
Puncte
slabe/Defecte /Lacune
|
-OI:110 prin
aplicarea testului SPM;
-Locul I, Olimpiada
judeţeană de Economie;
-Rezultatele
foarte bune la examenul de capacitate şi
admitere în liceu ;
-Rezultate bune la
Geografie şi Lb. engleză;
-Pregătire
suplimentară ;
-Cunoştinţe TIC: operare
calculator personal;
-Aptitudini transferabile
bine dezvoltate(comunicare, lucrul în echipă);
-Caracteristici
personale: sociabilitate, comunicare;
-Nivel ridicat de
energie, specific vârstei;
-Motivaţie pentru
studiu şi muncă;
|
-Cunoaştere de
sine limitată;
-Interes scăzut şi
rezultate şcolare slabe la Chimie şi
Biologie;
-Auto-apreciere uneori deficitară ;
-Neîncredere în
sine ;
-Informaţii
insuficiente despre desfăşurarea examenului de bacalaureat. ;
-Instabilitate
emoţională ;
-Timiditate ;
-Vulnerabilitate
la situaţii de stres ;
-Indecizie în
carieră;
|
Oportunităţi/ şanse
|
Ameninţări/Riscuri
|
-Rezultatele
foarte bune la Economie, deci avantaj
pentru o pregătire superioară în domeniu;
-Aptitudinile şi
reuşitele la examenele anterioare ;
-Motivaţie şi
voinţă de a susţine examenele de bacalaureat şi admiterea la facultate;
-Familie
intelectuală, părinţi cu studii superioare;
-Mediul de viaţă
elevat cu posibilităţi de formare şi instruire ;
-Cerc de
prietene(colege), sprijinul consilierului şcolar.
|
-Competiţia cu
colegii de generaţie;
-Rivali cu
motivaţie şi aptitudini superioare de învăţare şi susţinere a
examenelor ;
-Posibilităţi
financiare limitate ;
-Timpul disponibil
pentru studiu, limitat ;
-Neîncrederea în
sine ;
|
Cu
aceasta ocazie eleva identifică resursele
personale interne:inteligenţă,interese,motivaţii, succese anterioare, reţelele
suportive: prieteni, familie şi sunt infirmate gândurile negative şi schemele
cognitive disfuncţionale.Eleva are nevoie de modele de comportament adaptativ şi
de aceea i le voi furniza..
Etapa a IIa : Identificarea
strategiilor:
Analiza
factorilor SWOT permite identificarea următoarelor alternative strategice:
Strategia SO: In intenţia de a-şi susţine examenele, eleva A.T. conştientizează că
pregătirea sa, aptitudinile şi oferta educaţională de la liceul frecventat, ii
permit abordarea cu succes a examenului de bacalaureat.Ea poate aplica o
strategie ofensivă de mobilizare personală
pentru a susţine examenele viitoare.
Strategia WO: Prin sesiuni de consiliere individuală, eleva va exersa tehnici de
relaxare şi de control emoţional pentru dominarea timidităţii în situaţii de stres şi sporirea încrederii
în forţele proprii. Va învăţa să se auto-aprecieze corect şi să-si cultive
aptitudinile transferabile(de comunicare) prin tehnici de simulare a situaţiilor
de examen.
Strategia ST :Aprecierea realistă a propriilor atu-uri, încrederea în sine şi
pregătirea temeinică pentru examene vor fi modalităţi de contracarare a pericolelor din exterior:concurenţii, colegii
săi de generaţie care candidează la examenul de bacalaureat şi la admiterea la
facultate, posibilităţile financiare modeste, prin obţinerea unei burse.
-Strategia WT :Eleva nu va avea
nevoie de o strategie de apărare (min-min)decât în cazul unui eventual
eşec(puţin probabil)când va fi necesară reconsiderarea planului strategic.
Etapa a IIIa :
Deliberarea, luarea deciziei şi pregătirea planului de acţiune.
In
strategia de ameliorare a imaginii de sine am inclus şi consilierea
părinţilor(având acordul elevei şi asigurand-o de respectarea principiului
confidentialităţii).Părinţiilor, le-am recomandat:să-şi facă mai mult timp să
stea de vorbă cu ea, s-o asculte cu răbdare şi atenţie pentru a-i
cunoaşte punctele de vedere, frământările, temerile;s-o trateze cu respect şi să
aibă încredere în ideile şi aspiraţiile ei; să-i ofere sugestii, fără să-şi
impună punctul de vedere în alegerea carierei; să asigure un echilibru între
critică şi încurajare; să se limiteze la meditaţiile particulare care-i sunt
strict necesare, iar pentru celelalte discipline să o pună în situaţia de a se
baza pe forţele proprii, pe studiul individual.
3.ŞEDINŢA A TREIA:
Plan de acţiune pentru
depăşirea obstacolelor
Pentru
început i-am furnizat elevei, informaţii actuale legate de metodologia de
organizare şi desfaşurare a examenului de bacalaureat.I-am recomandat să se
decidă cât mai repede cu putinţă asupra disciplinelor la care va susţine
examenul, lucru pe care l-a realizat pe loc, optând pentru Economie desi oscila
intre aceasta si Geografie, la proba la alegere, din aria curriculară specifică
profilului.
I-am
propus elevei planul de acţiune, iar
conţinutul acestuia l-am discutat şi întocmit împreună.
Plan de acţiune
Obiective
|
Activităţi
|
Termene
|
Resurse
|
Obstacole;puncte slabe
|
-promovarea
examenului de bacalaureat cu medie mare
|
-participarea la
ore si îndeosebi la disciplinele pentru examene ;
-studiul
individual ;
-meditaţii ;
-participarea la
simularea examenelor;
|
-prima parcurgere
a materiei(...)
-a doua
parcurgere a materiei(...)
-recapitulare
finală(...)
|
-deprinderi de
studiu individual ;
-efort
propriu ;
-îndrumarea
profesorilor ;
-consiliere
individuală ;
|
-stres ;
-oboseală
|
Planul
de acţiune a urmărit ca obiectiv promovarea examenului de bacalaureat şi
s-a bazat pe următoarele coordonate:-autocunoaştere ;-obligativitatea
planificării;-adoptarea unei atitudini pozitive;-participarea la simularea
examenelor.
Implementarea
strategiilor:
Strategia SO am pus-o în
aplicare adoptând următorele puncte ale planului de acţiune: -autocunoaşterea
pentru ameliorarea imaginii de sine;
-obligativitatea planificării; -adoptarea unei atitudini
pozitive.
Ii
amintesc elevei A.T. că atunci când este vorba de examene este necesar să ai un
plan bine întocmit în privinţa studiului.Spontaneitatea şi surpriza se pot
transforma în panică şi stres în lipsa planificării studiului necesar
examenului. De aceea, ii sugerez să respecte
planul de studiu şi recapitulare în vederea examenului. Planul general
poate fi detaliat pe perioade scurte, cum ar fi saptamâna viitoare, luna
viitoare.O îndemn să-şi subliniaze termenele limită pentru acţiunile cuprinse în
el: completarea cursurilor, datele examenelor simulate şi reale.Aceste date
sunt de neclintit aşa că celelalte activităţii trebuie să şi le planifice în
funcţie de ele.
O
sfătuiesc să aleagă metoda de studiu şi cea care îi convine cel mai mult pentru
valorificarea notiţelor şi materialelor ajutătoare pentru recapitulare(fişe,
markere), să aleagă perioada din zi în care studiază cel mai eficient, să aibă
în vedere faptul că trebuie sa meargă la şcoală, bibliotecă sau că are nevoie şi
de Internet.
O
atenţionez că este bine să-şi completeze cursurile, să facă acceseze testele de
la examenul de anul trecut şi să răspundă la ele ca şi cum ar fi la examen, să-şi
lase timp suficient pentru recapitulare, să recapituleze serios şi să participe
la simulări.Examenele simulate sunt o ocazie bună de a exersa în timp real.
Informez
eleva că sistemul educaţional de astăzi pune accentul pe dezvoltarea personalităţii
şi de aceea se bazează mai mult pe asumarea responsabilităţii individuale
pentru cele învăţate.O îndemn să nu se bazeze doar pe cele predate la curs, să-şi
urmărească atent capacitatea de absorbţie a materiei şi să se evalueze, să
evalueze nivelul de risc, să stabilească cu precizie materia nestăpînită şi s-o
înveţe. De asemenea, o îndemn să-şi noteze subiectele de revizuit şi să le
discute cu profesorii şi colegii;ideile şi argumentele lor o vor ajuta să-şi
limpezească gândurile.
Strategia WO am pus-o în aplicare prin sedinţe de consiliere individuală în care
s-au exersat tehnici de relaxare şi tehnici de simulare a situaţiilor de examen.
Asigur
eleva A.T. că relaxarea face parte din orice program de gestionare a stresului şi
are ca obiectiv principal diminuarea încărcăturii emoţionale apărute în urma
anxietăţii şi iritabilităţii. A şti să te relaxezi este un lucru necesar
sănătăţii, dar şi foarte util pentru îmbunătăţirea performanţelor profesionale
şi calitatea relaţiilor cu ceilalţi.
Pentru
relaxare musculaturii am folosit următoarea tehnică de relaxare practicată
în poziţia culcat pe spate.Exercitiul1: « Inspiraţi profund şi tineţi-vă
respiraţia timp de aproximativ 7 secunde.(Se poate porni şi de la 2-3
sec.)Expiraţi apoi lent şi prelungit.Pe măsură ce expiraţi, vă imaginaţi o scenă
plăcută, relativ neutră fără încărcătură emoţională deosebită(de exemplu, că
sunteţi la mare,pe plajă).Dacă aveţi dificultăţi să vă imaginaţi acele lucruri,
repetaţi-vă în gând cuvântul calm.Dacă mintea tinde să vagabondeze, o aduceţi
înapoi la scena plăcută sau la cuvântul calm. In timp ce menţineţi pe ecranul
mental imaginea plăcută, relaxaţi tot mai mult muşchii degetelor şi labelor
picioarelor, ai gleznelor, gambelor, coapselor, mâinilor, cefei, gâtului, feţei obrajilor, maxilarelor,frunţii.Lăsaţi-vă
purtat de senzaţia plăcută de calm şi relaxare».O rog să înveţe acest exerciţiu
şi să-l practice acasă, atunci când apare cel mai mic semn de tensiune sau o
stare de teamă.
La
fiecare sedinţă solicit elevei să aprecieze nivelul tensiunii musculare pe o
scală de tipul:
0........................25..........................50.................
......75.........................100
perfect
foarte aşa foarte încordare
relaxat relaxat şi aşa încordat totală
O
asigur că atunci când subiecul îşi însuseşte bine tehnica, scorurile sale tind
să se plaseze între 25 şi 0 puncte.
Tehnicile
de simulare a examenelor, aplicate în cadrul şedinţelor de consiliere
individuală, s-au bazat pe următoarele exigenţe în ceea ce privesc lucrările
scrise, de la examene :-înţelegerea a ceea ce doreşte examinatorul ;-
planificarea şi structurarea răspunsului ;- prezentarea unui răspuns clar
şi la obiect.
Strategia ST: Aprecierea realistă a propriilor atu-uri, încrederea în sine şi pregătirea
temeinică pentru examene vor fi modalităţi de contracarare a pericolelor din exterior, colegii săi de
generaţie care candidează la examenul de bacalaureat şi la admiterea la
facultate, posibilităţile financiare modeste, prin obţinerea unei burse.
4.SEDINŢA A PATRA:
Evaluarea rezultatelor
consilierii
La
solicitarea mea, eleva a punctat următoarele beneficii pe care le-a resimţit în
urma şedinţelor de consiliere:-diminuarea stării de nelinişte şi disconfort
psihic legate de obstacolele pe care le are de depăşit;-hotărârea ei de a se
implica activ în rezolvarea propriilor probleme;-faptul că beneficiază de un
program care s-o ajute să-şi organizeze activitatea;- creşterea încrederii în
sine prin evaluarea corectă a propriilor resurse şi stăpânirea tehnicilor de
susţinere a examenelor.
In
continuare, eleva va fi consiliată în vederea luării deciziei şcolare şi
profesionale.Vom valorifica din analiza SWOT realizată, combinaţia atu-uri şi
oportunităţi, în detrimentul combinaţiei puncte slabe şi ameninţări.
BIBLIOGRAFIE
Băban, Adriana(2003),Consiliere educaţională, Cluj-Napoca:Editura Psinet;
Holdevici, Irina (2003), Psihoterapia cazurilor dificile.Abordări
cognitiv- comportamentale,
Bucureşti: Editura Dual Tech;
Holdevici, Irina (2005), Psihoterapia cognitiv- comportamentală.Managementulstresului pentru un stil de viaţă optim,Bucureşti,
Editura Stiinţelor Medicale;
Jigău, Mihai (2001), Consilierea carierei, Bucureşti:Editura Sigma;
Jigau, Mihai (2007), Dezvoltarea carierei.Compendiu de metode şi tehnici, Bucureşti:Editura
Sigma;
Negovan, Valeria (2005), Introducere în psihologia educaţiei, Bucureşti: Editura Universitară
;
Telleri, F., (2003), Pedagogia familiei, în V. Negovan
(2005) Introducere în psihologia educaţiei, Bucureşti, Editura
Universitară;
Tomşa, Gheorghe(2006), Consilierea şi orientarea în şcoală, Bucureşti:Editura Credis.