joi, 21 iunie 2012

CONSILIEREA CARIEREI ÎN SITUAŢII DE TRANZIŢIE – Studiu de caz


Dumitra Nicola, profesor consilier şcolar la C.I.A.P. - Liceul Teoretic „Grigore Moisil” + Grupul  Şcolar Tulcea

Prezentare cazului.

A.T. este elevă în clasa a XII a filiera teoretică, specializarea ştiinţe sociale.Provine dintr-o familie organizată şi este copil unic. Părinţii sunt intelectuali,încadraţi în domeniul artei şi culturii.Mediul familial este elevat cu posibilităţi de instruire şi formare, dar posibilităţi materiale modeste.

1.PRIMA ŞEDINŢĂ DE CONSILIERE
             Interviul de informare. Precizarea problemelor. Stabilirea obiectivelor.

Eleva se prezintă la cabinetul de asistenţă psihopedagogică îndrumată de doamna dirigintă căreia a reuşit să i se confeseze în legatură cu situaţia în care se află datorită absenţelor.
Mă prezint, o asigur de confidenţialitatea celor discutate,adopt o atitudine de cooperare, non-evaluativă şi menţin contactul vizual, interes şi căldură afectivă pentru a-i câştiga încrederea.
Pentru început, consider necesar ca printr-un interviu de informare, să aflu date relevante în legatură cu problemele elevei, stilul curent de viaţă al acesteia, istoria personală.O rog pe  A.T. să-mi furnizeze informaţii despre ea:-nume şi prenume: A.T.;-vârstă:18 ani;- clasa: a XII-a, filiera teoretică; - situaţia familială: copil unic cu  familie organizată, parinţii intelectuali, posibilităţi materiale modeste.
Derularea interviului iniţial a scos la iveală faptul că A.T. a avut întotdeauna probleme in legatură cu  depăşirea obstacolelor şcolare,a examenelor.Părinţii au făcut eforturi mari,prin sistemul meditaţiilor particulare, pentru ca A. T. să frecventeze cursurile celei mai bune şcoli din oraş şi să fie integrată în cea mai bună clasă. Într-o şcoala de elită şi într-o clasă foarte bună îşi gasesc locul copii provenind din familii cu status economic ridicat. Într-o astfel de clasă, eleva A.T. s-a simţit de multe ori frustrată, nevaloroasă,a trăit sentimente de inferioritate. Notarea profesorilor i s-a părut de multe ori nedreaptă. În aceste condiţii i s-a întamplat de multe ori sa se inhibe, chiar atunci când se pregătea bine pentru lecţie. De-a lungul anilor a obţinut note foarte diverse, de la foarte mari la foarte mici. Cele mai bune note le-a obţinut la Economie,Geografie şi Limba engleză, disciplinele ei preferate.Totusi, prin rezultatele şcolare obţinute nu se ridică la nivelul « majorităţii privilegiate a clasei ». Părinţii care au avut mari aşteptări de la ea au criticat-o, ignorând s-o laude atunci când obţinea note bune. Ei au apelat la sistemul meditaţiilor particulare la  disciplinele Istorie, Limba română, Chimie, Biologie, practicate de luni până vineri.Speră să o ajute astfel, atât pentru bacalaureat cât şi pentru facultatea de medicină pe care îşi doresc să o urmeze.Pentru studiul individual ii mai rămân două- trei ore pe zi, când deja este obosită.
Timpul de relaxare este foarte scurt, câteva ore în week-end, petrecut în grupul de prieteni de condiţie modestă ca şi ea, împreună cu care navighează pe Internet. 
La solicitarea mea, eleva îmi prezintă câteva aspecte semnificative ale vieţii de familie. Părinţii au studii superioare şi lucrează în sectorul bugetar. De aceea, ţin mortiş ca fiica lor sa urmeze cursurile unei facultăţi pe un loc finantat de la buget pentru a se degreva de eforturile financiare făcute în ultimii ani. Eleva şi-ar dori ca părinţii  să aibă timp pentru a discuta cu ea problemele cu care se confruntă.
Interviul iniţial mi-a permis evaluare personalităţii elevei, precizarea problemelor şi identificarea cauzelor care au genarat aceste probleme.
A.T.este extrovertă,deschisă spre comunicare.Vocabularul bogat,utilizat adecvat şi nivelul mulţumitor al culturii generale ii permit să comunice cu uşurinţă.Coerenţa ideilor, corectitudinea raţionamentelor, capacitatea de argumentare, denota inteligenţa.Are interese de cunoaştere în domeniul Economiei şi Limbii engleze. Superioritatea reală a unor colegi i-a creat complexe de inferioritate, iar tratamentul inechitabil al unor profesori prin favorizarea anumitor colegi proveniti din familii de prestigiu i-au produs frustrări. La acestea se adauga pretenţiile exagerate ale părinţilor privind performanţele şcolare.Aceşti factori au condus la o stimă de sine scăzută şi o imagine de sine negativă.Crede despre sine că nu va putea să depaşescă, conform pretenţiilor părinţilor, «obstacolul de netrecut »,examenul de bacalaureat care ii generează stres.
A.T.suferă de anxietate anticipatorie în legatură cu examenul de bacalaureat. Desi are experienţa examenului de admitere pe care l-a luat cu medie mare şi pe aceasta bază a putut opta pentru un liceu de prestigiu, repeta obsesiv « ce voi face la examenul de bacalaureat unde sunt mult mai multe materii şi timpul rămas la dispoziţie este scurt ».De câte ori ii apare acest gând inima ii bate foarte tare, tensiunea arterială ii creşte, maxilarele şi întreaga musculatură i se încordează.Acelaşi gând prezent noaptea îi aduce insomnii datorită cărora uneori lipseşte de la prima oră de curs sau nu se poate concentra la ultimile ore şi  absentează.
Doreşte cu orice preţ să obţină rezultate foarte bune pentru a intra, pe baza mediei obţinute la  examenul de bacalaureat şi a anilor de liceu, la o facultate de prestigiu (nu ştie care anume) şi dacă se poate şi cu bursă.Trăieşte experienţa examenului de bacalaureat ca pe un eveniment din viaţă, de importanţă majoră şi îl leagă de problematica imaginii de sine repetându-şi întrebarea:” Ce vor spune părinţii dacă nu îl va lua cu medie mare ? »
Se teme să dea cel mai mic semn că ar fi obosită, vulnerabilă, slabă sau lipsită de încredere în sine.Din acest motiv, orice solicitare de ajutor este privită ca o ameninţare directă la adresa imaginii de sine.
Imaginea de sine negativă este strâns legată de problemele lui A.T., probleme ale caror coordonate sunt:-lipsa încrederii în sine, în capacitatea de abordare a obstacolelor; -starea de neputinţă şi disconfort psihic în legatură cu aceste obstacole; -indecizia cu privire la viitorul şcolar şi profesional.
Pornind de la aceste probleme identificate şi de la relaţia cauzală dintre acestea  şi imaginea de sine negativă a elevei mi-am propus ca scop: - sprijinirea elevei în ameliorarea imaginii de sine şi asistenţă în soluţionarea problemelor identificate.
Ca  obiective operaţionale mi-am propus: -să evaluez amploarea şi particularităţile situaţiei în care se află eleva ;-să inventariez repertoriul de disponibilităţi şi abilităţi pe care le are A.T. ;-să sprijin eleva să-şi evalueze corect şi să-şi mobilizeze resursele adaptative şi disponibilităţile psihice; - s-o ajut să conştientizeze gândurile negative şi schemele cognitive disfuncţionale ;- s-o ajut să-şi poată genera noi opţiuni în ceea ce privesc cogniţiile, modul de percepere a realităţii examenului de bacalaureat şi domeniul profesional.  
Am asigurat eleva că, prin demersurile mele, o voi învăţa cum să abordeze obstacolele pentru a le putea depăşi, iar prin asistenţa acordată, o voi putea abilita  în adoptarea unei decizii asupra viitorului ei şcolar şi profesional.
2.SEDINŢA A DOUA:
Demersul pentru ameliorarea imaginii de sine.
Evaluarea şi mobilizarea resurselor pentru a face faţă situaţiei de criză.
Identificarea strategiilor.

Intrucât în interviul de informare mi-am dat seama că eleva percepe problemele cu care se confruntă drept obstacole pe care nu va fi capabilă să le depăşească, am încercat să-i atenuez aceste temeri.
Pentru a-i atrage atenţia asupra calităţilor, punctelor sale tari şi pentru a le conştientiza, am rugat-o să răspundă la următoarele întrebări, prin aplicarea analizei SWOT:
Puncte tari:-Ce ştii să faci foarte bine ?-Care sunt avantajele tale ?-De ce te-ai hotărât să alegi şcoala în care te pregăteşti acum ?- Care au fost până acum cele mai importante realizări ale tale ?-Cui ii datorezi aceste succese ?-Cum iţi evaluezi succesul ?
Puncte slabe :-Ce poate fi imbunătăţit ?-La ce nu te pricepi deloc ?-Ce ar trebui sa eviţi ?-Care sunt lacunele tale ?-Cum afectează anumite performanţe lipsurile înregistrate în pregătirea ta în ultimul timp ?
 Oportunităţi :Există perspective promiţătoare pentru tine în domeniul ales. ?-Care este nivelul cel mai înalt al performanţelor atinse în domeniul ales?-Un ciclu de pregătire suplimentară ar putea fi un avantaj ?-Pot apărea oportunităţi utile, de exemplu, programarea raţională a timpului, tehnici de susţinere a examenului ?
Ameninţări : -Cu ce obstacole te confrunţi ?
Etapa I: Analiza celor patru factori                                                                                
Puncte tari/Aptitudini /Competenţe
Puncte slabe/Defecte /Lacune
-OI:110 prin aplicarea testului SPM;
-Locul I, Olimpiada judeţeană de Economie;
-Rezultatele foarte bune la examenul de capacitate  şi admitere în liceu ;
-Rezultate bune la Geografie şi Lb. engleză; 
-Pregătire suplimentară ;
-Cunoştinţe TIC: operare calculator personal;
-Aptitudini transferabile bine dezvoltate(comunicare, lucrul în echipă);
-Caracteristici personale: sociabilitate, comunicare;
-Nivel ridicat de energie, specific vârstei;
-Motivaţie pentru studiu şi muncă;
-Cunoaştere de sine limitată;
-Interes scăzut şi rezultate şcolare slabe  la Chimie şi Biologie;
 -Auto-apreciere uneori deficitară ;
-Neîncredere în sine ;
-Informaţii insuficiente despre desfăşurarea examenului de bacalaureat. ;
-Instabilitate emoţională ;
-Timiditate ;
-Vulnerabilitate la situaţii de stres ;
-Indecizie în carieră;

Oportunităţi/ şanse
Ameninţări/Riscuri
-Rezultatele foarte bune la Economie, deci  avantaj pentru o pregătire superioară în domeniu;
-Aptitudinile şi reuşitele la examenele anterioare ;
-Motivaţie şi voinţă de a susţine examenele de bacalaureat şi admiterea la facultate;
-Familie intelectuală, părinţi cu studii superioare;
-Mediul de viaţă elevat cu posibilităţi de formare şi instruire ;
-Cerc de prietene(colege), sprijinul consilierului şcolar.
-Competiţia cu colegii de generaţie;
-Rivali cu motivaţie şi aptitudini superioare de învăţare şi susţinere a examenelor ;
-Posibilităţi financiare limitate ;
-Timpul disponibil pentru studiu, limitat ;
-Neîncrederea în sine ;
Cu aceasta ocazie eleva identifică resursele personale interne:inteligenţă,interese,motivaţii, succese anterioare, reţelele suportive: prieteni, familie şi sunt infirmate gândurile negative şi schemele cognitive disfuncţionale.Eleva are nevoie de modele de comportament adaptativ şi de aceea i le voi furniza..
Etapa a IIa : Identificarea strategiilor:
Analiza factorilor SWOT permite identificarea următoarelor alternative strategice:
Strategia SO: In intenţia de a-şi susţine examenele, eleva A.T. conştientizează că pregătirea sa, aptitudinile şi oferta educaţională de la liceul frecventat, ii permit abordarea cu succes a examenului de bacalaureat.Ea poate aplica o strategie ofensivă de mobilizare personală pentru a susţine examenele viitoare.
Strategia WO: Prin sesiuni de consiliere individuală, eleva va exersa tehnici de relaxare şi de control emoţional pentru dominarea timidităţii  în situaţii de stres şi sporirea încrederii în forţele proprii. Va învăţa să se auto-aprecieze corect şi să-si cultive aptitudinile transferabile(de comunicare) prin tehnici de simulare a situaţiilor de  examen.
Strategia ST :Aprecierea realistă a propriilor atu-uri, încrederea în sine şi pregătirea temeinică pentru examene vor fi modalităţi de contracarare  a pericolelor din exterior:concurenţii, colegii săi de generaţie care candidează la examenul de bacalaureat şi la admiterea la facultate, posibilităţile financiare modeste, prin obţinerea unei burse.
-Strategia WT :Eleva nu va avea nevoie de o strategie de apărare (min-min)decât în cazul unui eventual eşec(puţin probabil)când va fi necesară reconsiderarea planului strategic.
Etapa a IIIa : Deliberarea, luarea deciziei şi pregătirea planului de acţiune.
In strategia de ameliorare a imaginii de sine am inclus şi consilierea părinţilor(având acordul elevei şi asigurand-o de respectarea principiului confidentialităţii).Părinţiilor, le-am recomandat:să-şi facă mai mult timp să stea de vorbă cu ea,  s-o asculte cu răbdare şi atenţie pentru a-i cunoaşte punctele de vedere, frământările, temerile;s-o trateze cu respect şi să aibă încredere în ideile şi aspiraţiile ei; să-i ofere sugestii, fără să-şi impună punctul de vedere în alegerea carierei; să asigure un echilibru între critică şi încurajare; să se limiteze la meditaţiile particulare care-i sunt strict necesare, iar pentru celelalte discipline să o pună în situaţia de a se baza pe forţele proprii, pe studiul individual.
3.ŞEDINŢA A TREIA:
Plan de acţiune pentru depăşirea obstacolelor

Pentru început i-am furnizat elevei, informaţii actuale legate de metodologia de organizare şi desfaşurare a examenului de bacalaureat.I-am recomandat să se decidă cât mai repede cu putinţă asupra disciplinelor la care va susţine examenul, lucru pe care l-a realizat pe loc, optând pentru Economie desi oscila intre aceasta si Geografie, la proba la alegere, din aria curriculară specifică profilului.
I-am propus elevei planul  de acţiune, iar conţinutul acestuia l-am discutat şi întocmit împreună.
Plan de acţiune                                                                                                                            
Obiective
Activităţi
Termene
Resurse
Obstacole;puncte slabe
-promovarea examenului de bacalaureat cu medie mare
-participarea la ore si îndeosebi la disciplinele pentru examene ;
-studiul individual ;
-meditaţii ;
-participarea la simularea examenelor;
-prima parcurgere a materiei(...)
-a doua parcurgere a materiei(...)
-recapitulare finală(...)
-deprinderi de studiu individual ;
-efort propriu ;
-îndrumarea profesorilor ;
-consiliere individuală ;
-stres ;
-oboseală






Planul de acţiune a urmărit ca obiectiv promovarea examenului de bacalaureat şi s-a bazat pe următoarele coordonate:-autocunoaştere ;-obligativitatea planificării;-adoptarea unei atitudini pozitive;-participarea la simularea examenelor.
Implementarea strategiilor:
Strategia SO am pus-o în aplicare adoptând următorele puncte ale planului de acţiune:                 -autocunoaşterea pentru ameliorarea imaginii de sine; -obligativitatea planificării; -adoptarea unei atitudini pozitive.
Ii amintesc elevei A.T. că atunci când este vorba de examene este necesar să ai un plan bine întocmit în privinţa studiului.Spontaneitatea şi surpriza se pot transforma în panică şi stres în lipsa planificării studiului necesar examenului. De aceea, ii sugerez să respecte  planul de studiu şi recapitulare în vederea examenului. Planul general poate fi detaliat pe perioade scurte, cum ar fi saptamâna viitoare, luna viitoare.O îndemn să-şi subliniaze termenele limită pentru acţiunile cuprinse în el: completarea cursurilor, datele examenelor simulate şi reale.Aceste date sunt de neclintit aşa că celelalte activităţii trebuie să şi le planifice în funcţie de ele.
O sfătuiesc să aleagă metoda de studiu şi cea care îi convine cel mai mult pentru valorificarea notiţelor şi materialelor ajutătoare pentru recapitulare(fişe, markere), să aleagă perioada din zi în care studiază cel mai eficient, să aibă în vedere faptul că trebuie sa meargă la şcoală, bibliotecă sau că are nevoie şi de Internet.
O atenţionez că este bine să-şi completeze cursurile, să facă acceseze testele de la examenul de anul trecut şi să răspundă la ele ca şi cum ar fi la examen, să-şi lase timp suficient pentru recapitulare, să recapituleze serios şi să participe la simulări.Examenele simulate sunt o ocazie bună de a exersa în timp real.
Informez eleva că sistemul educaţional de astăzi pune accentul pe dezvoltarea personalităţii şi de aceea se bazează mai mult pe asumarea responsabilităţii individuale pentru cele învăţate.O îndemn să nu se bazeze doar pe cele predate la curs, să-şi urmărească atent capacitatea de absorbţie a materiei şi să se evalueze, să evalueze nivelul de risc, să stabilească cu precizie materia nestăpînită şi s-o înveţe. De asemenea, o îndemn să-şi noteze subiectele de revizuit şi să le discute cu profesorii şi colegii;ideile şi argumentele lor o vor ajuta să-şi limpezească gândurile.
Strategia WO am pus-o în aplicare prin sedinţe de consiliere individuală în care s-au exersat tehnici de relaxare şi tehnici de simulare a situaţiilor de examen.
Asigur eleva A.T. că relaxarea face parte din orice program de gestionare a stresului şi are ca obiectiv principal diminuarea încărcăturii emoţionale apărute în urma anxietăţii şi iritabilităţii. A şti să te relaxezi este un lucru necesar sănătăţii, dar şi foarte util pentru îmbunătăţirea performanţelor profesionale şi calitatea relaţiilor cu ceilalţi. 
Pentru relaxare musculaturii am folosit următoarea tehnică de relaxare practicată în poziţia culcat pe spate.Exercitiul1: « Inspiraţi profund şi tineţi-vă respiraţia timp de aproximativ 7 secunde.(Se poate porni şi de la 2-3 sec.)Expiraţi apoi lent şi prelungit.Pe măsură ce expiraţi, vă imaginaţi o scenă plăcută, relativ neutră fără încărcătură emoţională deosebită(de exemplu, că sunteţi la mare,pe plajă).Dacă aveţi dificultăţi să vă imaginaţi acele lucruri, repetaţi-vă în gând cuvântul calm.Dacă mintea tinde să vagabondeze, o aduceţi înapoi la scena plăcută sau la cuvântul calm. In timp ce menţineţi pe ecranul mental imaginea plăcută, relaxaţi tot mai mult muşchii degetelor şi labelor picioarelor, ai gleznelor, gambelor, coapselor, mâinilor, cefei, gâtului,  feţei obrajilor, maxilarelor,frunţii.Lăsaţi-vă purtat de senzaţia plăcută de calm şi relaxare».O rog să înveţe acest exerciţiu şi să-l practice acasă, atunci când apare cel mai mic semn de tensiune sau o stare de teamă.
La fiecare sedinţă solicit elevei să aprecieze nivelul tensiunii musculare pe o scală de tipul:
0........................25..........................50................. ......75.........................100
perfect             foarte                    aşa                     foarte                    încordare
relaxat              relaxat                 şi aşa                  încordat                      totală
O asigur că atunci când subiecul îşi însuseşte bine tehnica, scorurile sale tind să se plaseze între 25 şi 0 puncte.
Tehnicile de simulare a examenelor, aplicate în cadrul şedinţelor de consiliere individuală, s-au bazat pe următoarele exigenţe în ceea ce privesc lucrările scrise, de la examene :-înţelegerea a ceea ce doreşte examinatorul ;- planificarea şi structurarea răspunsului ;- prezentarea unui răspuns clar şi la obiect.
Strategia ST: Aprecierea realistă a propriilor atu-uri, încrederea în sine şi pregătirea temeinică pentru examene vor fi modalităţi de contracarare  a pericolelor din exterior, colegii săi de generaţie care candidează la examenul de bacalaureat şi la admiterea la facultate, posibilităţile financiare modeste, prin obţinerea unei burse.
4.SEDINŢA A PATRA:
Evaluarea rezultatelor consilierii 

La solicitarea mea, eleva a punctat următoarele beneficii pe care le-a resimţit în urma şedinţelor de consiliere:-diminuarea stării de nelinişte şi disconfort psihic legate de obstacolele pe care le are de depăşit;-hotărârea ei de a se implica activ în rezolvarea propriilor probleme;-faptul că beneficiază de un program care s-o ajute să-şi organizeze activitatea;- creşterea încrederii în sine prin evaluarea corectă a propriilor resurse şi stăpânirea tehnicilor de susţinere a examenelor.
In continuare, eleva va fi consiliată în vederea luării deciziei şcolare şi profesionale.Vom valorifica din analiza SWOT realizată, combinaţia atu-uri şi oportunităţi, în detrimentul combinaţiei puncte slabe şi ameninţări.




BIBLIOGRAFIE

Băban, Adriana(2003),Consiliere educaţională, Cluj-Napoca:Editura Psinet;
Holdevici, Irina (2003), Psihoterapia cazurilor dificile.Abordări cognitiv- comportamentale, Bucureşti: Editura Dual Tech;
Holdevici, Irina (2005), Psihoterapia  cognitiv- comportamentală.Managementulstresului pentru un stil de viaţă optim,Bucureşti, Editura  Stiinţelor Medicale;
Jigău, Mihai (2001), Consilierea carierei, Bucureşti:Editura Sigma;
Jigau, Mihai (2007), Dezvoltarea carierei.Compendiu de metode şi tehnici, Bucureşti:Editura Sigma;
Negovan, Valeria (2005), Introducere în psihologia educaţiei, Bucureşti: Editura Universitară ;
Telleri, F., (2003), Pedagogia familiei, în V. Negovan (2005) Introducere în  psihologia educaţiei, Bucureşti, Editura Universitară;
Tomşa, Gheorghe(2006), Consilierea şi orientarea în şcoală, Bucureşti:Editura    Credis.