luni, 13 mai 2013

DEZVOLTAREA EXPRIMĂRII ORALE, ÎNŢELEGEREA ŞI UTILIZAREA CORECTĂ A SEMNIFICAŢIILOR ŞI STRUCTURILOR VERBALE ORALE







PROFESOR LOGOPED LUCICA POPIŞCĂ

Comunicarea a fost definită din perspectivă instrucţională, de către Senel şi Galle (1988), ca „asociere a elementelor cognitive şi afective cu scopul de a transmite informaţii, a inspira credinţe, a induce emoţii sau evidenţia comportamente printr-un proces alternant de relaţii între scris, vizual, nonverbal, vocal, auditiv, simbolic şi comportamental”.
Dintre diferitele mijloace de comunicare interumană, cel mai proeminent este limbajul verbal. Dezvoltarea si utilizarea complexă a limbajului verbal este o calitate specifică omului. Pentru ca mesajul să fie mai explicit, acesta este transmis cu note personale către interlocutor, intervenind întotdeauna prozodia, paralimbajul şi comunicarea extraverbală.
Problematica limbajului, ilustrează varietatea şi dificultatea sarcinilor cu care se confruntă copiii, aceştia trebuie să achiziţioneze şi să stăpânească toate nivelutile limbajului, nu numai nivelul sunetelor vorbirii, ci şi modul de combinare a acestora în sute de cuvinte, precum si modul de combinare a cuvintelor în propoziţie, pentru a-şi exprima gândurile. Se poate spune că este o minune faptul că toţi copiii, din toate culțurile lumii, reuşesc să-şi însuşească atât de multe în numai 4-5 ani.
Limbajul verbal reprezintă mult mai mult decât un mijloc de comunicare. El reprezintă elementul de bază în ordonarea experienţei. Folosind adecvat limbajul verbal, copilul poate să transmită necesităţile lui biologice, să atragă atenţia, să controleze comportamentul lui şi al celorlalţi. Limbajul verbal îi permite să-si reprezinte lumea în mod simbolic şi să opereze intelectual la nivel abstract, superior nivelului direct al experienţei imediate. Pentru însuşirea limbajului verbal este absolut obligatoriu ca fiinţa umană să dispună de un anumit nivel de dezvoltare cognitivă şi un anumit grad de dezvoltare motorie.
Însuşirea limbajului verbal recunoaşte două versante şi anume cel al recepţiei şi cel al producerii lui, între aceste două etape interpunându-se mecanismul cerebral.
Aspectul recepţiei presupune auzirea, ascultarea, selecţia, recunoaşterea sunetelor, a inflexiunilor vocii (interpretarea prozodiei), întelegerea sensului semantic al cuvintelor, al construcţiei sintactice.
Aspectul expresiv (producerea limbajului) presupune investigarea modului de producere a sunetelor, calitatea lor, articularea corectă a cuvintelor, abilitatea de asamblare a cuvintelor (expresivitatea verbală), abilitatea de concepţie verbală, folosirea comunicării extraverbale pentru a completa sensul comunicării şi dorinţa de comunicare.
Punctele de reper  ale organizării şi conducerii activităţilor care vizează dezvoltarea exprimării orale, înţelegerea şi utilizarea corectă a semnificaţiilor şi structurilor verbale orale privesc:
-         obiectivele specifice;
-         comportamentele/ competențele care arată atingerea obiectivelor;
-          modalităţile de lucru care pot duce la realizarea obiectivelor propuse.

Obiective
1.         Să participe la activităţile de grup, inclusiv la activităţile de joc, atât în calitate de vorbitor, cât şi în calitate de auditor
2.         Să înţeleagă şi să transmită mesaje simple
3.         Să audieze cu atenţie un text (epic sau liric), să reţină ideile acestuia şi să demonstreze înţelegerea lui


Obiectivul 1
Exemple de comportamente
Copilul să poată participa la activităţile de grup, inclusiv la activităţile de joc, atât în calitate de vorbitor, cât şi în calitate de auditor
Să ia parte la discuţii în grupul informal/ formal
Să discute cu colegii de grup şi cu logopedul
Să întrebe şi să răspundă la întrebări
Să utilizeze corect saluturile
Să facă prezentări
Să ia parte la jocurile de grup
Să aibă contribuţii personale, sugestii, la activităţile de învăţare


Modalităţi de realizare
a)      Jocul / Jocul de rol
Jucându-se, copilul exersează înţelegerea prin comunicare, îşi dezvoltă capacitatea de discriminare, de judecată, imaginează şi formulează verbal atât realul, cât şi imaginarul.
Totuşi, deşi specific copilului şi copilăriei, jocul nu  îşi poate fructifica valenţele, dacă este lipsit de modelul lumii adulte. Adultul este prezent  fie ca personaj evocat, fie ca participant activ. El este cel care valorifică întreaga bogăţie de informaţie, precum şi calităţile formative ale jocului, prin activitatea sa de sugerare, sfătuire, stimulare a gândirii, oferind modelul de limbaj adecvat situaţiei evocate în joc, înviorând jocul cu sugestii, când se împotmoleşte. Logopedul trebuie să ştie să organizeze un joc structurat, bazat pe jocul spontan al copiilor, extinzând şi diversificând ideile acestora, asigurând materiale potrivite subiectului, spaţiu adecvat, reguli care să confere securitate desfăşurării , dar şi cadrul unui comportament social ( de exemplu în jocul „de-a doctorul”, relaţia medic-bolnav implică reguli diferite de cele care funcţionează în relaţia copil.copil).
Jocurile de rol ale copiilor sunt puternic influenţate de mediul de provenienţă, de rutinele, obiceiurile familiei sau ale comunităţii.
Se pot iniţia jocuri de rol utilizând desene, fotografii, o carte, scene din poveşti, diverse păpuşi. E util ca în joc să fie introduse rime, poezioare scurte, cântecele, repetări de sunete, acţiuni, pantomime.
b)      Jocurile de construcţii
Logopedul le poate sugera diferite lucruri de construit sau le va da sfaturi privind continuarea construcţiei începute, esenţială fiind stimularea discuţiei de grup, fiecărui copil oferindu-i-se prilejul de a-şi spune punctul de vedere.
c)      Activităţi de grup
Activitatea de grup trebuie să fie în aşa fel organizată încât să dea posibilitatea copilului să participe la îndeplinirea sarcinilor atât în calitate de auditor, cât şi în calitate de vorbitor.
Exemple de activităţi:
ü      Timpul povestirilor
E util să se organizeze periodic discuţii în grup cu caracter informal, în cursul cărora copiii să povestească diferite întâmplări din viaţa personală. Majoritatea copiilor au experienţa povestirilor personale, dar numai în situaţii informale, cu persoane binecunoscute, utilizând un limbaj colocvial. Se vizează stimularea copilului pentru a avea o mai mare încredere n capacitatea proprie de exprimare, exersarea sa în achiziţia de competenţe crescute în relaţionarea verbală, în situaţii atât formale, cât şi informale, faţă de colegi, dar şi faţă de adulţi. Subiectul povestirilor poate avea diferite conţinuturi:
o       Întâmplări de acasă – cu variaţii, cum ar fi împărţirea sesiunii de povestire în diferite categorii; povestiri vesele, povestiri triste, caraghioase, plicticoase, etc. Se poate folosi un ecran de televizor în spatele căruia copiii se simt mai în siguranţă şi-şi înfrâng mai repede timiditatea.
o       Întâmplări de la televizor – sunt îndrăgite de copii, însă discuţia trebuie îndrumată de adult prin întrebări de tipul: Cum se numeşte programul?, Ce oameni/ personaje erau?, Unde se întâmplau lucrurile?, Ce făceau oamenii / personajele?, Cum s-a terminat ?, Cum ti s-a părut?, De ce crezi că X a făcut bine / rău?, etc. .
o       Lucruri de acasă -  fiecare vorbeşte despre o carte / jucărie de acasă.
o       Audierea unor descrieri – logopedul oferă model de descriere pentru copii, pentru ca aceştia să fie capabili de a descrie. Le poate citi cu voce  joasă, nuanţată un scurt text personal sau nu,  în versuri sau proză,cu 2-3 caracteristici. În acest timp copiii pot sta cu ochii închişi şi-şi imaginează lucrul descris. Verificarea înţelegerii se poate face printr-un desen realizat simultan cu descrierea sau ulterior. După fiecare propoziţie se va face o pauză pentru a putea realiza grafic, caracteristica. Exemplu: ”Am văzut o minge uriaşă...Ea avea culoarea roşie... Mai avea şi câteva buline negre.., ”etc.
o       Realizarea descrierilor de către copii – copiilor le vor fi prezentate câteva obiecte mici (creion, carte, ascuţitoare, jucării), care, pe rând vor fi descrise de aceştia, la alegere. Ca variantă poate fi folosită descrierea unui prieten. Copiii vor fi ghidaţi să se refere la caracteristici fizice vizibile ( păr, ochi, înălţime), apoi la trăsături comportamentale la fel de evidente (aleargă, stă liniştit, etc.) şi în cele din urmă la trăsături invizibile (e bun, spune mereu adevărul, etc.)

Obiectivul 2
Exemple de comportamente
Copilul să fie capabil să înţeleagă şi să transmită mesaje simple
Să transmită in mesaj simplu, în cadrul jocului/ activităţilor de învăţare(exemplu: prin telefon de jucărie /real)
Să primească mesaje, să îndeplinească instrucţiuni simple
Să răspună adecvat (verbal sau comportamental) la ceea ce i se spune

Modalităţi de realizare
a)      Jocul
ü      Cereri de obiecte – Se încredinţează sarcini unui copil pentru a-l obişnui să reacţioneze adecvat.La copiii mici sarcinile se dau secvenţial. Exemplu: „Du-te la biblioteca de lângă uşă. Uită-te la raftul de jos. Caută cartea cea galbenă şi groasă. Ia-o cu grijă. Acum adu-mi-o, te rog!...”. La preşcolarii mari sarcinile se pot da toate deodată. Obiectul adus va fi folosit câteva secunde pentru ca preşcolarul să nu înţeleagă că este dresat.
ü      Telefonul fără fir – Jocul contribuie la dezvoltarea auzului fonematic. Se indică evitarea cuvintelor monosilabice sau paronime,  la copiiii de grupă mică/ mijlocie, pentru că pot avea eşecuri repetate în transmiterea lor sau pentru a face faţă umorului colegilor. Cuvintele care ridică probleme de percepţie auditivă vor fi înlocuite cu cuvinte cu componentă semantică inconfundabilă. La vârste mai mari se pot folosi şi propoziţii scurte.
ü      Găseşte obiectul ascuns – un copil formulează instrucţiunile de orientare pentru colegul legat la ochi care trebuie să găsească obiectul ascuns.
ü      Trimiterea de mesageri – Prin intermediul copilului se transmit mesaje unui adult (profesor, îngrijitoare). Copilul este pus să repete mesajul. Adultul îl va sprijini pentru a nu interveni frustrarea, teama de un nou eşec şi deci refuzul de a mai transmite alte mesaje.
ü      Fă cum spun – Comenzile nu au un ton sportiv, ci relaxant. Pot fi utilizate şi exerciţii care includ lateralitatea, precum şi comenzi mai dificile, la preşcolarii mai mari și la școlarii mici. Exemplu: „Mâna stângă sus şi sari într-un picior!”.
ü      Ascultă şi găseşte/ Ascultă şi desenează – Profesorul citeşte o poveste foarte scurtă, timp în care copiii caută desenul corespunzător printre imaginile puse la dispoziţie pentru prima acţiune. Acest tip de activitate contribuie la înţelegerea succesiunii acţiunilor. El poate fi utilizat şi în lectura după imagini. După selectarea imaginilor povestea poate fi spusă de către copii. O variantă poate fi desenarea mesajelor care vor fi transmise, rar: „Este dimineaţă. Soarele este sus pe cer. Doi norişori plutesc pe cerul senin. Soarele se uită în jos şi vede un lac. Soarele se minunează: -Vai, ce lac albastru!” Numărul propoziţiilor va fi adaptat vârstei subiecţilor.
ü      Alege şi execută – profesorul formulează instrucţiuni clare şi precise Exemplu: „Ia câteva scoici din cutie şi fă un desen cu ele”. „Ia mingea roşie şi arunc-o de 5 ori în sus.”
b)      Jocul de construcţii  
Profesorul sau un copil dau instrucţiuni de construcţie. Exemplu: „Adu cuburile cele mai mari şi înlţă un turn uriaş. Din beţişoarele verzi fă o căsuţă.”  Jocul implică şi rezolvarea unor probleme de construcţie, de clasificare,  de creativitate.
c)       Jocul de rol
Ø      De-a doctorul – Jocul se desfăşoară acasă, iar pacientul vorbeşte la telefon la 112/ cu doctorul. Pacientul poate fi copilul, o pisică, o păpuşă, vecinul, papagalul, căţelul, etc.
Ø      De-a spitalul – Câţiva copii sunt pacienţii, iar unul este doctorul care se va îngriji de curăţenia din salon, de simtome, cheamă asistenta, etc.
Ø      De-a instalatorul
Ø      De-a poliţia
Ø      De-a soferul de taxi
Ø      De-a pompierii
Pentru preşcolarul mare, timid, discuţia cu un personaj imaginar va fi benefică întrucât va evita o situaţie reală de care se teme, crezând că va fi ironizat de colegi.

Obiectivul 3
Exemple de comportamente
Copilul va putea să audieze cu atenţie un text (epic sau liric), privind simultan imaginile prezentate şi reacţionând adecvat la alte tipuri de text ( ghicitori, glume, informaţii), să reţină ideile acestuia şi să demonstreze înţelegerea lui prin diferite modalităţi  redare/ rememorare a acestuia ( repovestire, dramatizare, desen, etc. )
Să urmărească linia unei poveşti privind simultan imaginile în carte sau ascultând povestea spusă ori citită de profesor
Să asculte şi să reacţioneze adecvat la poveşti, poezii, alte tipuri de text (ghicitori, glume, informaţii) transmise fie prin citire / povestire de către un adult, fie prin mijloace audio-vizuale (disc,casetă, diafilm CD, etc.)
Să demonstreze înţelegerea textului prin diferite modalităţi de redare/rememorare a acestuia(repovestire, dramatizare, desen, etc.)

Modalităţi de realizare
a)      Audierea – Dezvoltarea capacităţii de a asculta pe perioade din ce în ce mai lungi, cu menţinerea relativ constantă a atenţiei se poate realiza prin povestirile profesorului sau prin citirea de către el a unor texte scurte din cărţi, povestiri ale colegilor, etc. .Sedinţa de audiere trebuie să crească treptat, în funcţie de achiziţiile copiilor în domeniu. Este indicat ca, atunci când se fac astfel de activităţi, grupa să fie constituită din copii de vârste diferite, pentru ca cei mici să înveţe din comportamentul celor mari.
Ø      Audierea unui program de radio – programul ales trebuie să fie pentru copii. Logopedul va stârni interesul logopaţilor pentru emisiune, amintind că la sfârşit vor discuta despre ceea ce au ascultat, ce părere au etc. .
Ø      Audierea unei casete – pot fi ascultate poezii, cântece, înregistrări cu vocile lor recitând, numărând, râspunzând, etc. Fiecare audiere se va finaliza cu o conversaţie despre cele audiate
Ø      Personajul preferat – prezentarea unui personaj din povestea audiată, cu sprijinul logopedului
b)      Comportamentul adecvat de răspuns al copilului faţă de text – acesta trebuie învăţat prin diferite procedee. Utilizarea feţelor vesele, triste, liniştite, îngândurate, etc., va ajuta la evaluarea afectivă a conţinutului unor propoziţii la început, apoi a unor texte scurte: poezii, cântece, povestiri. Exemplu: S-au jucat toată ziua. –vesel; Puiul a căzut. – trist, etc. .
Ø      Întrebări de la copii – regulile ce trebuie respectate ţin de ascultarea partenerilor de dialog,de aşteptarea rândului pentru a spune fiecare ce are de spus şi trebuie cunoscute de către copii. Deprinderea de a pune întrebări se poate forma prin jocuri ca: Spune la ce mă gândesc! ( un copil numit gânditorul comunică în secret păstrătorului de secret la ce se gândeşte, iar ceilalţi copii trebuie să –i adreseze întrebări prin care să afle despre ce este vorba: e fiinţă/ lucru, ce culoare are, mărime, la ce foloseşte, etc. Complexitatea jocului poate creşte în funcţie de competenţele copiilor. Profesorul dezamorsează blocajele prin întrebări orientative.); ”Ghiceşte desenul” ( se poate desfăşura ca jocul anterior, punctul de plecare fiind un desen acoperit . Un copil numit dirijor răspunde prin da / nu întrebărilor colegilor, până la obţinerea răspunsului corect).
c)      Înţelegerea textului – va fi demonstrată prin repovestiri ale unui text audiat, pe baza unor imagini-suport, prin identificarea ideilor principale, reformularea ideilor, ilustrarea secvenţelor prin desen, modelaj, prin clasificarea faptelor, aplicarea informaţiilor în alte contexte
Ø      Repovestirea textului – profesorul stimulează intervenţiile copiilor, cultivându-le încrederea în propriile forţe, ajutându-i pe cei timizi sau opozanţi să participe activ la activitate.
Ø      Ce ai reţinut? – porneşte de la reţinerea numelor personajelor, continuând cu replicile unor personaje.
Ø      Identificarea secvenţelor / ideilor principale – se realizează cu ajutorul imaginilor care pot fi identificate, prezentate şi ordonate după succesiunea acţiunilor: aranjarea patului, îmbrăcarea hainelor, programul zilnic, etc. . temele ţin de îndeplinirea sarcinilor, capacitatea copilului de a face predicţii:
o       Predicţia pe bază de imagini – copiii spun ce cred că urmează după un set de imagini prezentate, desenând ulterior jetonul alb, pentru evenimentul care crede că urmează.
o       Predicţiile libere – povestea prezentată nu are un sfârşit. Acesta va fi inventat de copii. Exemplu:  „De pe pământ pleacă o rachetă. Ajunge pe o planetă necunoscută. Ce găsesc acolo astronauţii?”
o       Predicţiile alternative – se porneşte de la o poveste cunoscută şi se modifică o acţiune. Exemplu: Ce credeţi că s-ar fi întâmplat dacă iezişorii n-ar fi deschis uşa lupului? Copiii vor fi încurajaţi să reformuleze ideile, să vorbească independent.
Ø        Ilustrarea textului prin desen – textul ilustrat trebuie ales cu grijă : personajele bine conturate, acţiunile clare şi uşor de reprezentat. În timpul lucrului, logopedul poartă o conversaţie spontană cu fiecare copil prin care reaminteşte ideile textului, discută despre ele, dă răspunsuri dacă observă că logopatul ezită.
Ø        Aplicarea informaţiei – eficienţa cu care copilul îndeplineşte o sarcină despre care a primit anterior informaţii este cel mai bun mijloc de a aprecia înţelegerea acestor informaţii. Ori de câte ori este posibil, aplicarea informaţiei va fi realizată în mod practic, prin acţiuni concrete ale copiilor, care pot lua forme extrem de variate: desen, pictură, modelaj, dramatizări, reguli morale, etc. .
Ø        Formularea opiniilor – treptat copiii trebuie să deosebească realitatea de opinie. Diferenţierile trebuie pornite de la elemente simple, precum o jucărie care se prezintă ca realitate, iar copiii îşi spun părerea cu privire la culoarea ei/ mărime/ realizare. Exemplu: „Cum ţi se pare culoarea jucăriei? Mie mi se pare că e prea tristă.” În final se concluzionează că, deşi e un singur obiect, păreri sunt multe şi diferite.
Dacă din diferite motive un copil nu-şi poate însuşi limbajul verbal, el va fi grav afectat şi în inferioritate intelectuală fată de semenii lui de aceeaşi vârstă. De aceea, dezvoltarea exprimării orale, înţelegerea şi utilizarea corectă a semnificaţiilor şi structurilor verbale este o prioritate a cadrelor didactice, ce  vizează nu numai activităţile cu caracter de sine stătător (povestiri, memorizări, jocuri didactice, lecturi după imagini, convorbiri), ci întregul act educaţional, deoarece limbajul este produsul şi suportul dezvoltării gândirii, catalizatorul experienţelor cognitive ale copilului, fundamentul dezvoltării intelectuale.

BIBLIOGRAFIE:      
Dumitrana M., Educarea limbajului în învăţământul preşcolar, Comunicarea orală, vol I, Editura Compania, Bucureşti, 1999;
Enăchescu E.,  Comunicarea în mediul educaţional, Editura Aramis, Bucureşti, 2002;
Faber A., Mazlish E., Comunicarea eficientă cu copiii- Acasă şi la şcoală, Editura Curtea Veche, Bucureşti, 2002;
Mitu F., Antonovici, Şt., Metodica activităţilor de educarea limbajului în învăţământul preşcolar, Editura Humanitas Educaţional, Bucureşti, 2005;
Rodari G., Gramatica fanteziei. Introducere în arta de a inventa poveşti, Editura D.P., Bucureşti, 1980;
Tomşa Gh.  (coordonator), Psihopedagogia preşcolară şi şcolară, Bucureşti, Editura Coresi SA, 2005.