luni, 11 iunie 2012

MANAGEMENTUL INFORMARII SI PREZENTEI ONLINE IN CONSILIEREA CARIEREI LA ELEVI

Daniel Acsente, profesor consilier şcolar la Centrul Judeţean de Asistenţă Psihopedagogică Tulcea


Globalizarea este termenul modern folosit la descrierea schimbărilor în societăţi şi în economia mondială, care rezultă din comerţul internaţional extrem de crescut şi din schimburi culturale. Globalizarea informaţional  - digitală este însă în prezent factorul schimbării continue şi rapide a peisajului social mondial.
Provocările pe care generaţiile tinere trebuie să le înfrunte în alegerea traseului educaţional şi profesional ţin în momentul de faţă de multitudinea de posibilităţi din care trebuie să cearnă cu ajutorul unui aparat critic şi  perceptiv solid ceea ce li se potriveşte.
În practica personală, la orele de Consiliere şi Orientare la care abordez problematica privind carieră, am observat interesul crescând al noilor generaţii pentru spaţiile educaţionale, culturale, economice şi profesionale din afara ţării, rezultat firesc având în vedere că emigraţia românească a cuprins procente importante din populaţie. Interesul privind parcursul lor educaţional şi profesional cuprinde şi această tendinţă de explorare a străinătăţii iar internetul şi posibilitatea accesului instantaneu la informaţie din toate domeniile  ne dă posibilitatea de a explora concret, interactiv, pe o multitudine de paliere, opţiunile şi aspiraţiile unui elev. Asta se poate face uşor cu o dotare de cele mai multe ori existentă în aproape orice unitate şcolară: calculator, proiector, acces internet.
Am identificat în practică  trei zone de interes pentru tineri:
-                     imaginea şi prezenţa profesională online;
-                     comunităţile online de români din strainătate (studenţi, angajaţi, turişti);
-                     site-urile de plasare a forţei de muncă şi de oferte educaţionale.
Cvasitotalitatea tinerilor sunt interesaţi de studiul, munca şi stabilirea  în străinătate chiar dacă perspective lor pe termen scurt sau mediu nu includ şi această posibilitate. Explorarea şi cunoaşterea acestei posibilităţi este prezentă la ei ca un plan de rezervă.
Astfel, accentul trebuie pus pe abilitarea indivizilor de a-şi manageria dezvoltarea propriei cariere întro lume caracterizată de schimbare (McMahon, Patton, 2000). Din acest punct de vedere, procesul de dezvoltarea carierei poate fi înţeles ca un proces de învăţare în care clienţii, ca indivizi implicaţi în învăţare permanentă, sunt participanţi activi, iar consilierii sunt facilitatori ai procesului de învăţare. (Patton, McMahon, 2006).
Imaginea şi prezenţa profesională online
Iată câteva consideraţii culese de pe spaţiul online, din articole şi comunicate media.
Tot ceea spunem şi facem online are impact asupra reputaţiei, însă deseori uităm că internetul strânge permanent date care îşi pun vizibil amprenta asupra modului în care suntem percepuţi ca oameni şi ca profesionişti. Angajatorii şi specialiştii în resurse umane se raportează la paginile personale de pe internet ale unui individ înainte de a-l angaja. Rezultatele căutărilor pe internet, postările pe blog, update-urile de pe profilurile social media şi datele din presă despre un individ conturează brand-ul personal şi e-reputaţia aferentă. Reputaţia online nu este, aşadar, numai ce publici online, ci şi felul în care publici şi momentul în care o faci.
Mulţi susţin că nu se lasă afectaţi de părerile celorlalţi în viaţa reală, însă în viaţa virtuală, o imagine nefastă poate dăuna slujbelor viitoare, dacă angajatorii fac research pe web pentru a afla mai multe despre potenţialii angajaţi şi verifică profilurile de pe reţelele de socializare. Daunele se pot răsfrânge şi asupra slujbei actuale, existând manageri care au recunoscut că au concediat indivizi din cauza abuzului de social media.
Faptul că angajatorii sunt activi în social media este deja un lucru bine-cunoscut. Aceştia urmăresc fotografiile compromiţătoare, informaţiile sau comentariile negative cu privire la individ şi informaţiile incriminatoare, indiferent de provenienţă. A fi absent în social media nu este o opţiune, deoarece în zilele noastre şi acest lucru este în detrimentul individului şi reputaţiei sale. O prezenţă discretă şi pozitivă este, aşadar, varianta optimă.
Managementul reputaţiei online înseamnă control asupra imaginii online, deci o prezenţă online puternică şi pozitivă. Căutarea pe Google a propriului nume sau a pseudonimului este absolut necesară, iar publicarea unor informaţii proprii pe reţelele de socializare, de asemenea.
Dacă un control total asupra reputaţiei online poate părea ceva imposibil, există varianta contracarării informaţiilor negative cu unele pozitive şi autentice. Data de naştere, adresa şi orice alte date personale trebuie să rămână private, iar tag-urile compromiţătoare trebuie să fie înlăturate.
BestJobs.ro a chestionat recent 2858 de angajati si peste 70 de companii pentru a afla in ce mod comportamentul pe retelele sociale influenteaza procesul de selectie al angajatilor.
Intrebati ce masuri de precautie isi iau in comportamentul pe retelele sociale, pentru a evita respingerea la un viitor interviu de angajare, am aflat urmatoarele:
22% - evita postarea de materiale indecente sau de continut neadecvat
18% - evita comentariile discriminatorii
21% - nu posteaza comentarii defaimatoare asupra unui angajator anterior
11% - fac referiri directe asupra calificarilor si pregatirii lor
28% - formuleaza cat mai corect si atent orice comunicare pentru a da dovada de o capacitate buna de exprimare
Pe de alta parte, 83% dintre recrutori declara ca apeleaza la analiza continutului pe retelele sociale in procesul de selectie al candidatilor. Principalele aspecte care sunt verificate de acestia atunci cand analizeaza comportamentul online al angajatilor potentiali sunt:
37% - daca au mintit asupra calificarilor
24% - daca au dovedit deficiente in comunicare
12% - daca posteaza comentarii defaimatoare asupra unui angajator anterior
18% - daca posteaza materiale cu continut inadecvat (fotografii, comentarii)
9% - daca posteaza comentarii discriminatorii
Screening-ul de pre-angajare incepe sa includa tot mai multe actiuni de analiza online a angajatilor potentiali, pentru a valida informatiile incluse de aplicanti in CV-urile transmise.
Potrivit unui sondaj anterior, identitatea personală online contează şi poate influenţa găsirea unui loc de muncă, de aceea activitatea în social media trebuie "administrată corect".
Sondajele au fost efectuate la nivel naţional pe pagina de candidaţi şi companii BestJobs. Acestea fac parte dintr-o serie de sondaje BestJobs ce masoară opinia utilizatorilor într-o varietate de subiecte legate de locul de muncă, economie si carieră.
      Comunităţile online de români din strainătate (studenţi, angajaţi, turişti)
În cautarea unei oferte de studiu sau de muncă în strainătate, elevul sau tânărul, după ce trece de partea preliminară, oficială a informării, poate explora mai detaliat şi mai aplicat spaţiul spre care se îndreaptă cu ajutorul studiului site-urilor comunităţilor româneşti din strainătate. Experienţa celor care deja trăiesc, muncesc şau studiază în ţările respective  este valoroasă deoarece este a unor conaţionali de similar resort cultural, aspirational; este uşor de parcurs din cauza limbii; cuprinde aspecte ce vizează toate palierele vieţii şi este de multe ori mai actuală decât sursele oficiale.
Exemple: http://www.filiera.fr/, http://www.emigrantintenerife.info/, http://www.romania.dk/, http://www.romanispania.com/, http://portal.wien.ro/forum/viewforum.php?f=4, http://forum.romanian-portal.com/forumdisplay.php?90-Comunitatea-romaneasca-din-Germania, http://filosofiepebordura.blogspot.ro/, e.t.c.
Site-urile de plasare a forţei de muncă şi de oferte educaţionale
Iată câteva facilităţi şi oportunităţi pe care aceste portaluri le oferă, informaţii culese de pe site-urile respective.
În spaţiul european cel mai relevant portal de plasare a forţei de muncă este EURES. Scopul EURES este de a oferi informaţii, recomandări şi servicii de recrutare/plasare (găsire a candidatului/locului de muncă potrivit) în beneficiul lucrătorilor şi angajatorilor, precum şi al oricărui cetăţean care doreşte să beneficieze de principiul liberei circulaţii a persoanelor. EURES este mult mai mult decât portalul pentru mobilitatea forţei de muncă, pe care îl vizitaţi în aceste clipe.EURES dispune de o reţea umană formată din peste 850 de consilieri EURES care se află în contact zilnic cu solicitanţii de locuri de muncă şi angajatorii din întreaga Europă.În regiunile transfrontaliere europene, EURES joacă un rol important în furnizarea de informaţii referitoare la toate tipurile de probleme legate de naveta peste frontieră cu care se confruntă lucrătorii şi angajatorii, precum şi de asistenţă pentru soluţionarea acestora.Înfiinţat în 1993, EURES este o reţea de cooperare între Comisia Europeană, serviciile publice de ocupare a forţei de muncă din statele membre ale SEE (ţările UE plus Norvegia, Islanda şi Liechtenstein) şi alte organizaţii partenere. Elveţia participă, de asemenea, la reţeaua EURES. Resursele reunite ale organizaţiilor membre şi partenere ale EURES oferă reţelei o bază solidă, astfel încât aceasta să poată oferi servicii de calitate înaltă atât pentru lucrători, cât şi pentru angajatori.
La nivel de oferte educaţionale, în spaţiul european, PLOTEUS   (Portalul Ofertelor de Educaţie din Spaţiul European) a fost dezvoltat pentru a răspunde concluziilor Consiliilor Europene de la Lisbona şi Stockholm (martie 2000 şi martie 2001), care invitau Comisia Europeană şi Statele Membre să creeze un serviciu cu acoperire europeană pentru oferirea de informaţii despre oportunităţile de muncă şi educaţie. Obiectivul PLOTEUS, asemenea omologului său EURES, este de a face posibil dreptul la libertatea de mişcare pentru cetăţenii europeni prin oferirea informaţiilor necesare. În forma sa actuală, PLOTEUS are scopul de a facilita navigarea prin resursele de informaţii despre oportunităţile de educaţie existente. Munca de identificare şi clasificare a resurselor informative este realizată de Centrele Naţionale de Resurse pentru Orientare Profesională (Euroguidance) – o reţea europeană finanţată de programul Leonardo da Vinci şi de autorităţile naţionale. Trebuie accentuat faptul că PLOTEUS este un proiect în construcţie. Pe de o parte, serviciul actual de orientare a utilizatorilor prin resursele de informare existente este extins şi actualizat în mod constant. Pe de altă parte, Comisia şi autorităţile naţionale relevante lucrează împreună la definirea unui protocol comun care va permite interconectarea la nivel european a bazelor de date naţionale şi regionale. Aceasta va oferi cetăţenilor accesul direct şi unificat la toate instrumentele de acest gen. Proiectul este coordonat de DG pentru Educaţie şi Cultură; dezvoltarea sa a fost sprijinită de DG pentru Întreprinderi prin programul IDA (Schimburi de Date între Administraţii). EURES este coordonat de DG pentru Muncă şi Interne.
În privinţa oportunităţilor educaţionale şi a programelor de tineret se remarcă şi portalul EURODESK care răspunde la solicitările tinerilor legate de oportunităţile de finanţare ale Uniunii Europene, precum si la cele legate de mobilitate. Serviciul de informare Eurodesk faciliteaza gratuit accesul la informatii europene de interes pentru tineri si cei care lucreaza cu tinerii in aproape 30 de tari europene. Europa nu duce lipsa de oportunitati, dar ca sa beneficieze de ele, tinerii le trebuie informatii corecte. Serviciul Eurodesk este gata sa îi ajute sa dea un sens Europei, oferindu-le informatia pe care o vor, exact atunci cand le trebuie. Eurodesk nu este doar un alt serviciu online: partenerii Eurodesk iti pot prezenta diversele oportunitati care ti s-ar potrivi - in cazul in care iti doresti sa studiezi, sa muncesti, sa participi la un schimb de tineret, sa fii voluntar european sau sa calatoresti intr-o alta tara europeana - si iti vor arata care sunt urmatorii pasi pe care trebuie sa-i urmezi.  
Eurodesk este, de asemenea, o platforma profesionala pentru specialistii in domeniul informatiilor europene care lucreaza cu tinerii. Partenerii nationali Eurodesk functioneaza oficial si ca structura suport pentru Programul TINERET in ACTIUNE al Uniunii Europene si ofera informatii si indrumari de inalta calitate despre Europa tinerilor si celor care lucreaza cu tinerii. De asemenea, Reteaua Eurodesk actualizeaza si gestioneaza continutul informational al Portalului European pentru Tineret al Comisiei Europene.

Concluzii:
Feed-back-ul primit de la elevi în urma orelor de consiliere şi orientare arată că pentru ritmicitatea şi actualitatea informării, opţiunea de newsletter le-a oferit conectarea zilnică la realitatea relevantă pentru ei.
Ca profesor am avut şi eu de învăţat de la elevi: reţelele de socializare, de ajutor reciproc sau de ospitalitate pot fi deasemenea folosite în explorare şi prospectare.

Surse www:
 http://www.bestjobs.ro/blog/2011/10/13/83-dintre-angajatori-verifica-backgroundul-online-al-potentialilor-angajati/
http://www.capital.ro/detalii-articole/stiri/cum-sa-ti-protejezi-reputatia-online-155812.html
http://ec.europa.eu/eures/home.jsp?lang=ro
http://www.eurodesk.ro/
http://ec.europa.eu/ploteus/