luni, 13 mai 2013

Mi se potriveste profesia la care visez ?


                   
                 Profesor consilier şcolar Novic Victoria, 
                           

       Cariera  reprezinta o „succesiune de ocupatii, de îndeletniciri şi pozitii pe care le are o persoană în decursul perioadei active a vietii sale”(Super).
     In timp ce, Consilierea are caracter interpersonal, nondirectiv, Orientarea  presupune o mai mare directivitate decât consilierea, ea înseamnă îndrumare, directionare spre ceva. Orientarea carierei  constă din acele activităti şi programe prin care indivizii sunt ajutati în asimilarea şi integrarea cunoştintelor, a experientei în corelatie cu: autoîntelegerea –  include cunoaşterea propriei personalităti şi raportarea acesteia la personalitătile altora;  întelegerea mecanismelor de functionare a societătii şi, prin urmare, a acelor factori care contribuie la schimbarea permanentă a acesteia, incluzând aici şi atitudinea fată de muncă; conştientizarea rolului pe care-l poate juca timpul liber în viata personala ; în-telegerea necesitătii unei multitudini de factori cu rol activ în planificarea carierei;  întelegerea necesitătii informatiilor şi a abilitătilor în obtinerea succesului şi a satisfactiei în activitătile de muncă, dar şi în activitătile desfăşurate în timpul liber; învătarea procesului de luare a deciziilor în alegerea şi dezvoltarea carierei. (Klein, 2001)
Orientarea şi consilierea privind cariera presupune un acord între factorul subiectiv → personalitatea şi factorul obiectiv→ societatea
► Un principiu fundamental este realizarea acordului dintre particularitătile individului şi cele ale profesiunii.
► Orientarea şi consilierea privind cariera este o actiune complexă atât prin numărul factorilor participanti (profesori, părinti, psihologi, medici, etc.) cât şi prin disciplinele care concură la fundamentarea ei teoretică şi la rezolvarea ei practică (psihologie, pedagogie, medicină, economie, etc.)
        Orientarea şi consilierea carierei este concepută ca o acţiune educativă, în care se face pregătirea psihologică a elevilor în vederea alegerii şi dezvoltării carierei :
► Rolul cel mai important în orientarea carierei îl are şcoala
► Orientarea şi consilierea privind cariera este o actiune permanentă
► În orientarea şi consilierea privind cariera elevul, tânărul trebuie să aibă un rol activ - Decizia privind alegerea unei cariere trebuie să fie luată în mod autonom.
Orientarea şi consilierea privind cariera presupune un acord între factorul subiectiv→ personalitatea şi factorul obiectiv→ societatea
► Un principiu fundamental este realizarea acordului dintre particularitătile individului şi cele ale profesiunii.
► Orientarea şi consilierea privind cariera este o actiune complexă atât prin numărul factorilor participanti (profesori, părinti, psihologi, medici, etc.) cât şi prin disciplinele care concură la fundamentarea ei teoretică şi la rezolvarea ei practică (psihologie, pedagogie, medicină, economie, etc
         Dacă pana de curand pasiunile au jucat un rol important în alegerea unui domeniu de profesare, în prezent, acestea sunt mai puţin folosite de către viitorii angajaţi pentru simplul fapt că nu se mai corelează cu aşteptările pieţei muncii. Alegera carierei este un proces de cunoaştere, dar şi unul afectiv. Factorul esenţial îlconstituie motivaţia. Din păcate, astăzi, tot mai des, alegerea carierei presupune criterii ce vizează asigurarea unui nivel de trai bun, renunţându-se la satisfacţii profesionale, afective. În ultima perioadă, oamenii se ghidează în alegera profesiei folosind criterii ca salariul, oportunităţi de promovare sau sfera de relaţii ce se poate genera la jobul respectiv. Pe de altă parte, în alegerea unui profesii, nu criteriile s-au schimbat, ci doar priorităţile. Criteriul financiar şi-a menţinut importanţa în decizia de alegere a unei profesii, însă, în prezent, acesta are o altă intensitate.
Date fiind condiţiile, criteriile trebuie să fie în conformitate cu ceea ce oferă piaţa muncii, cât şi aşteptările şi nevoile noastre. Stabilitatea locului de muncă, salariul, renumele firmei, perspectivele de promovare sau posibilitatea de a practica joburi cât mai multe pot fi criterii utilizate în prezent.
            Cunostintele despre diverse aspecte ale domeniilor,muncii sunt o sursa importanta de informatii pentru deciziile de cariera. Obtinerea acestor informatii necesita declansarea unui comportament explorator,prin care adolescentul investigheaza diverse medii ocupationale si exploreaza mai multe posibilitati de cariera.  Cea mai apropiata  sursa de culegere a informatiilor cu privire la unele profesii , este  chiar familia , parintii , rudele . Celelate surse pot fi  mass media , cinematografia. , actorii sociali  pe care tanarul ii intalneste in diferite momente ale vietii sale sociale , (medicul , vanzatorul , profesorul , soferul , etc) .  In situatia in care, adolescentul dobandeste  informatii despre o anume profesie, prin perceperea unor statusuri social-profesionale, exista avantajul ca el se familiarizeaza cu  aceasta ,insa mereu  exista o parte nevazuta a fiecarei profesii , de aceea elevii trebuie informati si pregatiti sa exploreze in vederea alegerii profesiei potrivite .Metodele prin care se realizeaza explorarea posibilitatilor de cariera pot fi  :
                Observatia. Se pot obtine informaţii despre carieră urmărind modul în care îşi desfăşoară activitatea diverse persoane: membrii ai familiei, cunostinte sau prieteni. Vizionarea filmelor despre carieră este de asemenea o modalitate de observare a activitatilor care definesc o anumita ocupatie si a abilitatilor necesare pentru desfasurarea ei.
                 Interviul. Discutia cu persoane angajate in activitati de interes poate aduce informatii foarte utile. Este important sa se stie insa ca informatiile furnizate de o alta persoana pot suferi distorsiuni, fiind rezultatul perceptiei proprii asupra realitatii.
            Consultarea materialelor scrise despre diverse ocupatii. Exista o serie de dictionare de meserii, monografii profesionale, site-uri de internet care prezinta diverse ocupatii, cerintele lor educationale sau profesionale, informatii legate de situatia lor pe piata muncii.             
                Experimentarea diverselor activitati si reflectarea  asupra reactiilor personale la aceste experiente. Trebuie sa se stie ca sunt la fel de utile experientele pozitive ca si cele negative. Orele si activitatile din timpul liber pot deveni modalitati de investigare a intereselor vocationale. Aceste informatii pot fi completate cu intrebari relevante pentru cunoasterea mediilor ocupationale, legate de responsabilitatile locului de munca; conditiile de munca; deprinderile si cerintele educationale ale postului; posibilitatile de angajare; câstigul si alte beneficii; oportunitatile de avansare.
            Adesea  adolescentii viseaza la unele  profesii ,chiar in situatia in care nu ar avea aptitudini pentru domeniul respectiv. De aceea cunostintele despre diverse domenii de munca sunt foarte importante in decizia pentru cariera .Adolescentul tebuie ghidat sa inteleaga ca ,  atunci cand hotaraste  sa-si faca  o cariera  intr-un anumit domeniu , trebuie sa fie constient ca nu tot ce crede el ca este adevarat ,are si baza reala in viata reala
             Activitatea de consiliere pentru cariera este un proces complex de asistare specializat a individului in momentele cruciale ale traseului sau educational si profesional.Acesta se petrece  prin furnizarea de informatii precise si sustinerea sa  in luarea unor decizii  care  ii va afecta evolutia ulterioara pe planul carierei .Dorinta , atractia spre o anumita profesie  trebuie pusa in raport cu valorile  reale  ale aceleia , cu realitatea obiectiva ce o defineste .Adesea am intalnit adolescenti care doreau sa urmeze profesia  unuia dintre parinti pentru motivul ca este o profesie usoara sau care aduce bani multi .In alte situatii , familia impune  tanarului , un anumit traseu educational  spre o profesie aleasa de ei. Este foarte important ca cel ce alege pentru restul vietii ceea ce va lucra  zi de zi , sa  poata face diferenta intre mit si realitate , dat fiind ca , desi orice individ poate fi capabil sa activeze in cel putin doua sau trei profesii , el trebuie sa o  urmeze pe cea care sa corespunda din cat mai multe puncte : aptitudinilor , capacitatilor si aspiratiilor  personale . Atunci cand vrei sa iti faci un plan de cariera, nu exista retete exacte, insa, inainte de a adapta sugestiile profesionistilor experientei tale este important sa eviti sa iei decizii bazate pe false realitati. Optiunea profesionala este privita  ca o  expresie a personalitatii individului , care,  optand pentru o anumita profesie , opteaza in fond , pentru un mod de viata , un rol si un status social bine delimitate . Cu cat gradul de suprapunere intre  individ si mediul ocupational este mai mare ,cu atat creste sansa de satisfactie profesionala , stabilitate si succes profesional. De aceea rolul consilierului pentru cariera este cel de a  ajuta tanarul sa faca  diferenta optima  intre mit si realitate , intre dorinta si posibilitatile sale  reale de a  activa intr-un anumit domeniu . Consilierea pentru cariera ,prin pasii pe care ii urmeaza ,pentru a fi una eficienta , presupune  urmatoarele activitati :
      -evaluarea caracteristicilor individuale ale subiectilor pe baza interviului , administrare de teste , chestionare , inventare  de interese profesionale ;
          -colectarea , prelucrarea ,gestionarea si furnizarea informatiilor referitoare la lumea profesiilor si la piata muncii ;
             - asistarea in evaluarea diferitelor optiuni  educationale si profesionale ;
  Luarea unei decizii privind alegerea unei ocupatii trebuie sã tinã cont de:
              - propria persoanã;
              - piata muncii cu tot ce implicã acestea: aparitia de noi ocupatii, disparitia sau
  schimbarea altora în raportul de cerere si ofertã;
              - traseul educational necesar.
        O imagine de sine corecta va ajuta elevul sã-si poata autoevalua potentialul astfel încat sa poata lua decizii favorabile pentru  el.
         Asteptările pe care tinerii le au faţă de primul loc de muncă variază in funcţie de motivaţiile profesionale ale acestora, care devin in prezent din ce in ce mai concentrate in jurul nevoii de statut şi de securitate financiară, pe care psihologii le includ in categoria motivaţiilor « de igienă».
        Pe de alta parte , in acest tip de motivaţii se află aşa-numitele « motivaţii intrinseci » care au ca sursă dorinţele, nevoile, şi trebuinţele proprii fiecăruia dintre noi, cu care din păcate intrăm prea puţin in contact, riscand a ne « instrăina » treptat de sine, şi a ne crea o falsa identitate socială si profesionala .Să alegi o profesie care nu se potriveşte cu ceea ce eşti şi cu adevăratele tale dorinţe este ca şi cum te-ai privi intr-o oglindă care deformează imaginea.
         Tot asa  se poate intampla şi in cazul raportului dintre motivaţiile tale profesionale şi actualul sau viitorul loc de muncă. Este posibil ca, ne-avand o posibilitate de reflectare corectă a acestor interese privind cariera, să constaţi cu uimire că poţi schimba numeroase profesii, fără a ajunge in final la o cunoaştere de sine cat mai completă, adică fără a-ţi consolida o identitate de muncă.
           Conceptul de satisfactie in munca , nu reprezinta ceea ce unii inteleg , adica a produce bunuri si bani ; este vorba de multumirea de sine, de sentimentul implinirii in activitatea de munca , iar cu cat  satisfactiile vin din mai multe planuri in ceea ce priveste profesia , adica , armonie in colectiv , confortul interrelationarii , un castig suficient in raport cu nevoile , aprecierile recunoasterea muncii , etc .,   cu atat individul este mai armonios , mai sanatos si  mai deschis spre viata sociala .  Am intalnit persoane care , abia asteaptau sa se termine programul de lucru sa plece  acasa ;  pret de 8 ore  se tot uita la ceas sa vada cat a mai trecut si parca timpul trece foarte greu .Acestia sunt candidatii pentru un traseu al anxietatii , si dupa parerea noastra  , mult mai vulnerabili in ceea ce priveste conflictele emotionale ; ni se par a fi persoane care traiesc pe jumatate .Nu au cunoscut acea forma de energie , care te incarca si iti da puterea sa muncesti mai departe . Pentru a se evita aceste drame , este foarte important ca , familia , scoala ,comunitatea ,  dar mai ales tanarul sa faca demersurile necesare pentru a reusi o cat mai buna alegere pentru cariera  , daca nu pe cea optima  .


                            PRINCIPIILE CONSILIERII SI ORIENTARII CARIEREI
► Orientarea şi consilierea privind cariera presupune un acord între factorul subiectiv→ personalitatea şi factorul obiectiv→ societatea
► Un principiu fundamental este realizarea acordului dintre particularitătile individului şi cele ale profesiunii.
► Orientarea şi consilierea privind cariera este o actiune complexă atât prin numărul factorilor participanti (profesori, părinti, psihologi, medici, etc.) cât şi prin disciplinele care concură la fundamentarea ei teoretică şi la rezolvarea ei practică (psihologie, pedagogie, medicină, economie, etc.)
► Orientarea şi consilierea privind cariera presupune un acord între factorul subiectiv→ personalitatea şi factorul obiectiv→ societatea
► Un principiu fundamental este realizarea acordului dintre particularitătile individului şi cele ale profesiunii.
► Orientarea şi consilierea privind cariera este o actiune complexă atât prin numărul factorilor participanti (profesori, părinti, psihologi, medici, etc.) cât şi prin disciplinele care concură la fundamentarea ei teoretică şi la rezolvarea ei practică (psihologie, pedagogie, medicină, economie, etc.)

                          FACTORI IMPLICATI ÎN CONSILIEREA ŞI ORIENTAREA CARIEREI
◙ Factori psihosociali: ◙ Factori individuali:
   ► nivelul intelectual,
   ► aptitudinile,
   ► motivatia,
   ► trăsăturile dominante de personalitate
◙ Factori psihosociali
   ► familia(părinti,rude),
   ► şcoala,
   ► grupul de prieteni,
   ► cererea pietei fortei de muncă,
   ► “moda profesiunilor”,
   prejudecătile legate de unele profesiuni .




BIBLIOGRAFIE:
- „Sociologia profesiilor”, prof. univ. dr. Constantin Schifirnet, suport de curs si notite de seminar.
- „Consilierea carierei” , Mihai Jigãu, editura SIGMA, 2001.
- „Consiliere si orientare-ghid”, dr. Mihai Jigãu coordonator stiintific, CNC-MEC,
Bucuresti, 2000.
- ,, Modulul 5 ,Promovarea sanatatii mintale prin ecounselling.Consilierea in cariera’’ , Suport de curs , Cluj-Napoca , 2010 .
- „Consilierea carierei” ,    Mircea  Miclea  . Lemeni ,Gabriela   , Ed. ASCR. , Cluj-Napoca , 2004 .