Profesor consilier şcolar Novic Victoria,
Cariera reprezinta o „succesiune de ocupatii, de
îndeletniciri şi pozitii pe care le are o persoană în decursul perioadei active
a vietii sale”(Super).
In timp ce, Consilierea are
caracter interpersonal, nondirectiv, Orientarea
presupune o mai mare directivitate decât consilierea, ea înseamnă
îndrumare, directionare spre ceva. Orientarea carierei constă din acele activităti şi programe prin
care indivizii sunt ajutati în asimilarea şi integrarea cunoştintelor, a
experientei în corelatie cu: autoîntelegerea
– include cunoaşterea propriei
personalităti şi raportarea acesteia la personalitătile altora; întelegerea mecanismelor de functionare a
societătii şi, prin urmare, a acelor factori care contribuie la schimbarea
permanentă a acesteia, incluzând aici şi atitudinea fată de muncă;
conştientizarea rolului pe care-l poate juca timpul liber în viata personala ; în-telegerea
necesitătii unei multitudini de factori cu rol activ în planificarea carierei; întelegerea necesitătii informatiilor şi a
abilitătilor în obtinerea succesului şi a satisfactiei în activitătile de
muncă, dar şi în activitătile desfăşurate în timpul liber; învătarea procesului
de luare a deciziilor în alegerea şi dezvoltarea carierei. (Klein, 2001)
Orientarea şi
consilierea privind cariera presupune un acord între factorul subiectiv →
personalitatea şi factorul obiectiv→ societatea
► Un principiu
fundamental este realizarea acordului dintre particularitătile individului şi
cele ale profesiunii.
► Orientarea şi
consilierea privind cariera este o actiune complexă atât prin numărul
factorilor participanti (profesori, părinti, psihologi, medici, etc.) cât şi
prin disciplinele care concură la fundamentarea ei teoretică şi la rezolvarea
ei practică (psihologie, pedagogie, medicină, economie, etc.)
Orientarea şi consilierea carierei este
concepută ca o acţiune educativă, în care se face pregătirea psihologică a
elevilor în vederea alegerii şi dezvoltării carierei :
► Rolul cel mai
important în orientarea carierei îl are şcoala
► Orientarea şi
consilierea privind cariera este o actiune permanentă
► În orientarea şi
consilierea privind cariera elevul, tânărul trebuie să aibă un rol activ -
Decizia privind alegerea unei cariere trebuie să fie luată în mod autonom.
Orientarea şi
consilierea privind cariera presupune un acord între factorul subiectiv→
personalitatea şi factorul obiectiv→ societatea
► Un principiu
fundamental este realizarea acordului dintre particularitătile individului şi
cele ale profesiunii.
► Orientarea şi consilierea
privind cariera este o actiune complexă atât prin numărul factorilor
participanti (profesori, părinti, psihologi, medici, etc.) cât şi prin
disciplinele care concură la fundamentarea ei teoretică şi la rezolvarea ei
practică (psihologie, pedagogie, medicină, economie, etc
Dacă
pana de curand pasiunile au jucat un rol important în alegerea unui domeniu de
profesare, în prezent, acestea sunt mai puţin folosite de către viitorii
angajaţi pentru simplul fapt că nu se mai corelează cu aşteptările pieţei
muncii. Alegera carierei este un proces de cunoaştere, dar şi unul afectiv.
Factorul esenţial îl
constituie motivaţia. Din păcate, astăzi, tot mai des, alegerea
carierei presupune criterii ce vizează asigurarea unui nivel de trai bun,
renunţându-se la satisfacţii profesionale, afective. În ultima perioadă,
oamenii se ghidează în alegera profesiei folosind criterii ca salariul,
oportunităţi de promovare sau sfera de relaţii ce se poate genera la jobul
respectiv. Pe de altă parte, în alegerea unui profesii, nu criteriile s-au
schimbat, ci doar priorităţile. Criteriul financiar şi-a menţinut importanţa în
decizia de alegere a unei profesii, însă, în prezent, acesta are o altă
intensitate.
Date fiind
condiţiile, criteriile trebuie să fie în conformitate cu ceea ce oferă piaţa
muncii, cât şi aşteptările şi nevoile noastre. Stabilitatea locului de muncă,
salariul, renumele firmei, perspectivele de promovare sau posibilitatea de a
practica joburi cât mai multe pot fi criterii utilizate în prezent.
Cunostintele
despre diverse aspecte ale domeniilor,muncii sunt o sursa importanta de
informatii pentru deciziile de cariera. Obtinerea acestor informatii necesita
declansarea unui comportament explorator,prin care adolescentul investigheaza
diverse medii ocupationale si exploreaza mai multe posibilitati de
cariera. Cea mai apropiata sursa de culegere a informatiilor cu privire
la unele profesii , este chiar familia ,
parintii , rudele . Celelate surse pot fi
mass media , cinematografia. , actorii sociali pe care tanarul ii intalneste in diferite
momente ale vietii sale sociale , (medicul , vanzatorul , profesorul , soferul
, etc) . In situatia in care, adolescentul
dobandeste informatii despre o anume
profesie, prin perceperea unor statusuri social-profesionale, exista avantajul
ca el se familiarizeaza cu aceasta ,insa
mereu exista o parte nevazuta a fiecarei
profesii , de aceea elevii trebuie informati si pregatiti sa exploreze in vederea
alegerii profesiei potrivite .Metodele prin care se realizeaza explorarea
posibilitatilor de cariera pot fi :
Observatia. Se pot obtine informaţii despre
carieră urmărind modul în care îşi desfăşoară activitatea diverse persoane: membrii ai familiei, cunostinte sau prieteni. Vizionarea filmelor despre
carieră este de asemenea o modalitate de observare a activitatilor care
definesc o anumita ocupatie si a abilitatilor necesare pentru desfasurarea ei.
Interviul.
Discutia cu persoane angajate in activitati de interes poate aduce informatii foarte
utile. Este important sa se stie insa ca informatiile furnizate de o alta
persoana pot suferi distorsiuni, fiind rezultatul perceptiei proprii asupra
realitatii.
Consultarea materialelor scrise despre diverse
ocupatii. Exista o serie de dictionare de
meserii, monografii profesionale, site-uri de internet care prezinta diverse
ocupatii, cerintele lor educationale sau profesionale, informatii legate de
situatia lor pe piata muncii.
Experimentarea
diverselor activitati si reflectarea asupra reactiilor personale la aceste
experiente. Trebuie sa se stie ca sunt la fel de utile experientele pozitive ca
si cele negative. Orele si activitatile din timpul liber pot deveni modalitati
de investigare a intereselor vocationale. Aceste informatii pot fi completate
cu intrebari relevante pentru cunoasterea mediilor ocupationale, legate de responsabilitatile
locului de munca; conditiile
de munca; deprinderile
si cerintele educationale ale postului; posibilitatile de angajare; câstigul si
alte beneficii; oportunitatile
de avansare.
Adesea adolescentii viseaza la unele profesii ,chiar in situatia in care nu ar
avea aptitudini pentru domeniul respectiv. De aceea cunostintele despre diverse
domenii de munca sunt foarte importante in decizia pentru cariera .Adolescentul
tebuie ghidat sa inteleaga ca , atunci
cand hotaraste sa-si faca o cariera
intr-un anumit domeniu , trebuie sa fie constient ca nu tot ce crede el
ca este adevarat ,are si baza reala in viata reala
Activitatea de consiliere pentru
cariera este un proces complex de asistare specializat a individului in momentele
cruciale ale traseului sau educational si profesional.Acesta se petrece prin furnizarea de informatii precise si
sustinerea sa in luarea unor
decizii care ii va afecta evolutia ulterioara pe planul
carierei .Dorinta , atractia spre o anumita profesie trebuie pusa in raport cu valorile reale
ale aceleia , cu realitatea obiectiva ce o defineste .Adesea am intalnit
adolescenti care doreau sa urmeze profesia
unuia dintre parinti pentru motivul ca este o profesie usoara sau care
aduce bani multi .In alte situatii , familia impune tanarului , un anumit traseu educational spre o profesie aleasa de ei. Este foarte
important ca cel ce alege pentru restul vietii ceea ce va lucra zi de zi , sa
poata face diferenta intre mit si realitate , dat fiind ca , desi orice
individ poate fi capabil sa activeze in cel putin doua sau trei profesii , el
trebuie sa o urmeze pe cea care sa corespunda
din cat mai multe puncte : aptitudinilor , capacitatilor si aspiratiilor personale . Atunci cand vrei sa iti faci un
plan de cariera, nu exista retete exacte, insa, inainte de a adapta sugestiile
profesionistilor experientei tale este important sa eviti sa iei decizii bazate
pe false realitati. Optiunea profesionala este privita ca o
expresie a personalitatii individului , care, optand pentru o anumita profesie , opteaza in
fond , pentru un mod de viata , un rol si un status social bine delimitate . Cu
cat gradul de suprapunere intre individ
si mediul ocupational este mai mare ,cu atat creste sansa de satisfactie profesionala
, stabilitate si succes profesional. De aceea rolul consilierului pentru
cariera este cel de a ajuta tanarul sa
faca diferenta optima intre mit si realitate , intre dorinta si
posibilitatile sale reale de a activa intr-un anumit domeniu . Consilierea
pentru cariera ,prin pasii pe care ii urmeaza ,pentru a fi una eficienta ,
presupune urmatoarele activitati :
-evaluarea caracteristicilor
individuale ale subiectilor pe baza interviului , administrare de teste ,
chestionare , inventare de interese
profesionale ;
-colectarea , prelucrarea
,gestionarea si furnizarea informatiilor referitoare la lumea profesiilor si la
piata muncii ;
- asistarea in evaluarea
diferitelor optiuni educationale si
profesionale ;
Luarea unei decizii privind alegerea unei
ocupatii trebuie sã tinã cont de:
- propria persoanã;
- piata muncii cu tot ce
implicã acestea: aparitia de noi ocupatii, disparitia sau
schimbarea altora în raportul de cerere si
ofertã;
- traseul educational necesar.
O imagine de sine corecta va ajuta elevul
sã-si poata autoevalua potentialul astfel încat sa poata lua decizii favorabile
pentru el.
Asteptările pe care tinerii le au faţă de
primul loc de muncă variază in funcţie de motivaţiile profesionale ale
acestora, care devin in prezent din ce in ce mai concentrate in jurul nevoii de
statut şi de securitate financiară, pe care psihologii le includ in categoria
motivaţiilor « de igienă».
Pe de
alta parte , in acest tip de motivaţii se află aşa-numitele « motivaţii
intrinseci » care au ca sursă dorinţele, nevoile, şi trebuinţele proprii
fiecăruia dintre noi, cu care din păcate intrăm prea puţin in contact, riscand
a ne « instrăina » treptat de sine, şi a ne crea o falsa identitate socială si
profesionala .Să alegi o profesie care nu se potriveşte cu ceea ce eşti şi cu
adevăratele tale dorinţe este ca şi cum te-ai privi intr-o oglindă care
deformează imaginea.
Tot asa se poate intampla şi in cazul raportului dintre motivaţiile tale profesionale şi actualul sau viitorul loc de muncă. Este posibil ca, ne-avand o posibilitate de reflectare corectă a acestor interese privind cariera, să constaţi cu uimire că poţi schimba numeroase profesii, fără a ajunge in final la o cunoaştere de sine cat mai completă, adică fără a-ţi consolida o identitate de muncă.
Tot asa se poate intampla şi in cazul raportului dintre motivaţiile tale profesionale şi actualul sau viitorul loc de muncă. Este posibil ca, ne-avand o posibilitate de reflectare corectă a acestor interese privind cariera, să constaţi cu uimire că poţi schimba numeroase profesii, fără a ajunge in final la o cunoaştere de sine cat mai completă, adică fără a-ţi consolida o identitate de muncă.
Conceptul de satisfactie in munca ,
nu reprezinta ceea ce unii inteleg , adica a produce bunuri si bani ; este
vorba de multumirea de sine, de sentimentul implinirii in activitatea de munca
, iar cu cat satisfactiile vin din mai
multe planuri in ceea ce priveste profesia , adica , armonie in colectiv ,
confortul interrelationarii , un castig suficient in raport cu nevoile , aprecierile
recunoasterea muncii , etc ., cu atat
individul este mai armonios , mai sanatos si
mai deschis spre viata sociala .
Am intalnit persoane care , abia asteaptau sa se termine programul de
lucru sa plece acasa ; pret de 8 ore
se tot uita la ceas sa vada cat a mai trecut si parca timpul trece
foarte greu .Acestia sunt candidatii pentru un traseu al anxietatii , si dupa
parerea noastra , mult mai vulnerabili
in ceea ce priveste conflictele emotionale ; ni se par a fi persoane care
traiesc pe jumatate .Nu au cunoscut acea forma de energie , care te incarca si
iti da puterea sa muncesti mai departe . Pentru a se evita aceste drame , este
foarte important ca , familia , scoala ,comunitatea , dar mai ales tanarul sa faca demersurile
necesare pentru a reusi o cat mai buna alegere pentru cariera , daca nu pe cea optima .
PRINCIPIILE
CONSILIERII SI ORIENTARII CARIEREI
► Orientarea şi consilierea privind cariera
presupune un acord între factorul subiectiv→ personalitatea şi factorul
obiectiv→ societatea
► Un principiu fundamental este realizarea
acordului dintre particularitătile individului şi cele ale profesiunii.
► Orientarea şi consilierea privind cariera
este o actiune complexă atât prin numărul factorilor participanti (profesori,
părinti, psihologi, medici, etc.) cât şi prin disciplinele care concură la
fundamentarea ei teoretică şi la rezolvarea ei practică (psihologie, pedagogie,
medicină, economie, etc.)
► Orientarea şi consilierea privind cariera
presupune un acord între factorul subiectiv→ personalitatea şi factorul
obiectiv→ societatea
► Un principiu fundamental este realizarea
acordului dintre particularitătile individului şi cele ale profesiunii.
► Orientarea şi consilierea privind cariera
este o actiune complexă atât prin numărul factorilor participanti (profesori,
părinti, psihologi, medici, etc.) cât şi prin disciplinele care concură la
fundamentarea ei teoretică şi la rezolvarea ei practică (psihologie, pedagogie,
medicină, economie, etc.)
FACTORI IMPLICATI ÎN
CONSILIEREA ŞI ORIENTAREA CARIEREI
◙ Factori psihosociali: ◙ Factori individuali:
►
nivelul intelectual,
►
aptitudinile,
►
motivatia,
►
trăsăturile dominante de personalitate
◙ Factori psihosociali
►
familia(părinti,rude),
►
şcoala,
►
grupul de prieteni,
►
cererea pietei fortei de muncă,
►
“moda profesiunilor”,
prejudecătile legate de unele profesiuni .
BIBLIOGRAFIE:
- „Sociologia
profesiilor”, prof. univ. dr. Constantin Schifirnet, suport de curs si notite de seminar.
- „Consilierea
carierei” , Mihai Jigãu, editura SIGMA, 2001.
- „Consiliere si
orientare-ghid”, dr. Mihai Jigãu coordonator stiintific, CNC-MEC,
Bucuresti, 2000.
- ,, Modulul 5
,Promovarea sanatatii mintale prin ecounselling.Consilierea in cariera’’ ,
Suport de curs , Cluj-Napoca , 2010 .
- „Consilierea
carierei” , Mircea Miclea
. Lemeni ,Gabriela , Ed. ASCR. ,
Cluj-Napoca , 2004 .