luni, 17 iunie 2013

FACTORII IMPLICAŢI ÎN EDUCAŢIA SEXUALĂ LA VÂRSTA PUBERTĂŢII

Prof. consilier Batiste Jenica

Pubertatea marchează sfârşitul copilăriei, fiind precedată de 2-3 ani de importante transformări biologice, psihologice, afective şi psiho-sociale prin care se realizează trecerea la adolescenţă.
Jersild în „Psihologia adolescenţei”(1963), spunea că ,,înainte de  pubertate individul este copil, după această perioadă el este capabil să aibă copii,,. Educaţia sexuală cuprinde totalitatea măsurilor menite să contribuie la formarea unei personalităţi armonioase şi echilibrate sub aspect sexual, afectiv şi moral. Factorii implicaţi în educaţia sexuală trebuie să le formeze la această vârstă o conduită echilibrată şi conştientă.

Familia
Unul din primii factori modelatori ai comportamentului sexual la vârsta pubertăţii este familia, care prin modelele parentale, educaţia afectivă, comunicarea, relaţiile dintre membri şi interdicţiile impuse, poate avea o influenţă pozitivă sau negativă.
Copiii cu acordul părinţilor sunt mari consumatori de emisiuni TV. ca şi divertisment, în timpul liber. Hrănit zilnic, încă de la vârste mici, cu scene erotice din emisiunile şi serialele pe care le urmăreşte alături de părinţi sau de bunici, doreşte să cunoască „Totul despre sex”, “să se distreze”, „ să trăiască clipa prezentă” şi să fie cool .
 Într-un chestionar aplicat copiilor de clasa a II-a, din mediul rural, referitor la emisiunile preferate, pe primul loc s-a clasat serialul ”Iubiri secrete”, „pentru că este cu iubire, mascaţi, sânge şi sex”.
 Când puberii adresează părinţilor întrebări despre viaţa lor sexuală, aceştia sunt surprinşi, evită discuţiile, „învaţă şi lasă prostiile” sau amână, ”eşti prea mic pentru asta”, minimalizând nevoia lor de informare, de cunoaştere. Dacă întâlnesc bariere în comunicarea sentimentelor, fug de acasă, se automutilează pe braţe, îşi încep viaţa sexuală sau pot deveni părinţi fără voie.
Părinţii au un rol important în furnizarea de informaţii la fiecare nivel de vârstă şi oportunitatea de a discuta despre anumite subiecte, pe măsură ce acestea apar în aria de interes a copiilor lor. Ei se tem că educaţia sexuală de la vârste fragede ar putea duce la începerea timpurie a vieţii sexual şi apelează la poveştile cu barza sau la tăcere.
 Din dorinţa de a fi moderni sau în noile tendinţe, unii părinţi devin mai permisivi deşi ar trebui să supravegheze şi să monitorizeze permanent minorii, să manifeste atenţie la conduita vestimentară, conduita verbală, să interzică frecventarea cluburilor şi să le ofere un program de destindere în condiţii de deplină securitate.
În procesul de formare a identităţii sexuale un rol important îl are familia, modelele sexuale, tipul de comunicare şi relaţiile membrilor familiei. Încă din copilărie se produc identificările, iar la vârsta adolescenţei se realizează o consolidare şi o clarificare a conduitei sexuale.
Grupul de prieteni
Dacă nu găseşte afecţiune şi comunicare în familie, puberul îşi îndreaptă afecţiunea asupra unor colegi de acelaşi sex, ori de sex diferit, asupra unor tineri ori adulţi. El caută viaţa de grup şi se conformează valorilor grupului, în speranţa că în cooperare  poate afla mai multe secrete ale vieţii de adult.
Este posibil ca unii să nu se conformeze valorilor grupului, mai ales atunci când ele se opun valorilor familiei, iar în aceste condiţii,  puberul este exclus din grup, fapt ce-l deprimă foarte tare. Alţii din dorinţa de a se integra în grup, acceptă să promoveze comportamente foarte periculoase cum ar fi fumatul, consumul de alcool, de droguri şi sexul. În „gaşcă” cei mai experimentaţi îşi povestesc aventurile, aici întâlnesc o adevărată şcoală a vieţii.
Şcoala
Şcoala şi alte instituţii reprezintă factorii sociali cu rol de modelare a comportamentului sexual, dar şi în şcoală educaţia sexuală este deseori amânată, pentru că este un subiect sensibil şi controversat şi este limitată, fiind planificată în special pentru nivelul liceal. În condiţiile unui program şi aşa de încărcat este şi dificil de a găsi timpul necesar pentru derularea de proiecte/programe de educaţie pentru sănătate care să cuprindă şi problema sexualităţii.
 Profesorii manifestă reţinere în abordarea acestor subiecte, motivând: ”ştiu ei mai multe decât noi”, „învaţă singuri de la televizor sau Internet” sau  ”ar trebui să se gândească la carte”.  Simpla sugestie de a nu avea un comportament sexual precoce, induce o stare de frustrare, de inadecvare sau de disconfort.
Există prejudecata în rândul profesorilor că dacă se va începe  mai devreme educaţia sexuală,  vor creşte practicile sexuale, dar este nevoie de  o informare corectă, pentru a preveni comportamentele deviante şi pentru a cunoaşte schimbările care vor interveni sub aspect corporal, fiziologic, psihologic, afectiv şi de relaţie sentimentală cu sexul opus.
În prezent, în şcoală , educaţie sexuală se face la nivel liceal prin derularea unor proiecte/programe ale unor organizaţii nonguvernamentale, de tipul  celor derulate de Fundaţia “Tineri pentru tineri” sau ca disciplină opţională "Educaţia pentru sănătate - despre sănătatea reproducerii şi a familiei" începând cu anul şcolar 2004-2005.
             
Curriculum-ul  cuprinde  pentru elevii din clasele a VII-a – a VIII-a   următoarele module:
·         Ceasul organismului feminin, ceasul organismului masculin
·         Comportament sexual responsabil: atitudini faţă de debutul vieţii sexuale
·         Mituri legate de sexualizare/comportament sexual (reacţii comportamentale faţă manifestările anatomo-fiziologice ale pubertăţii)
·         Infecţii cu transmitere sexuală – comportamente cu risc în transmiterea HIV/SIDA
·         Planuri de viaţă: familie, relaţii sociale, impactul vieţii sexuale asupra viitorului
·         Concepţia şi sarcina-riscurile sarcinii în pubertate şi adolescenţa pentru mamă şi copil
·         Sarcina nedorită şi avortul – servicii sociale: planificare familială, consiliere
·         Violenţa în sexualitate, abuzul sexual.

Dacă la învăţământul primar  opţionalul “Educaţie pentru sănătate” care cuprinde  o tematică despre igienă şi alimentaţie este mai des întâlnit, la gimnaziu  aprobarea opţionalelor se face ţinându-se cont de completarea catedrelor profesorilor. De aceea, este  important ca orele de biologie care au  tangenţă cu problema sexualităţii, să fie completate cu informaţii despre igiena organelor sexuale, despre pulsiunile instinctului, despre abstinenţă, despre practica erotică precoce şi despre bolile cu transmitere sexuală.

Consilierul şcolar în colaborare cu diriginţii pot organiza cursuri cu părinţii pentru îmbunătăţirea comunicării, pentru a discuta despre diferenţele de gen, despre relaţiile interpersonale, despre contracepţie, despre BTS, despre regulile pe care trebuie să le stabilească în legătură cu întâlnirile din mediul extern pentru ca  puberii să evite adoptarea unor conduite provocatoare, să evite acceptarea unor propuneri făcute de persoane necunoscute şi să înţeleagă de ce au nevoie de păstrarea intimităţii.

Mass-media
Sexualitatea este o temă dominantă în toate mijloacele din mass-media. Comportamentul puberilor, care nu diferenţiază încă valoarea de nonvaloare, este influenţat de invazia de materiale cu caracter pornografic extrem de accesibile, de pe internet, de la televizor, din ziare şi reviste.
Publicaţiile, Internetul, televiziunea, muzica şi dansul  promovează modele de erotism agresiv, care nu fac decât să-i dezinformeze, înainte de a cunoaşte propriile trăiri şi transformări ale persoanei lor. Materialul pornografic suprasolicită latura biologic-instinctuală,  golind relaţionarea dintre sexe de alte tipuri de conţinuturi cu încărcătură autentic umană, cum ar fi cele de ordin emoţional-afectiv, atitudinal comunicaţional şi spiritual-valoric.
 Familia şi şcoala au datoria de a corecta unele neînţelegeri ale copilului, care se datorează prezentării distorsionate a unei realităţi psihice foarte importante, cum este viaţa sexuală. Ceea ce trebuie descurajat este interesul pentru imaginile de televiziune şi reviste porno, care nu fac altceva decât să producă fantasme sexuale în mintea lui, dintr-o perspectivă violentă şi psihopatologică.
Un raport făcut de Ministerul Sănătăţii arată că“Aproape 50.000 de minore au născut între ianuarie 2009 şi iunie 2012” iar studiul de caz al elevei M.N. este relevant pentru că demonstrează lipsa de implicare a familiei în educaţia sexuală a copiilor şi impune necesitatea realizării ei de  şcoală sau de alte instituţii specializate.

Studiu de caz
Eleva M. N. care a încheiat clasa a– VII–a cu rezultate şcolare bune, vine la începutul anului şcolar într-un stadiu avansat de graviditate, constatare făcută de dirigintă şi de colegele de clasă, după schimbările fizice, dar şi cele psiho-emoţionale. Dintr-o colegă veselă, deschisă, comunicativă s-a transformat într-una tristă, retrasă, care se izolează şi refuză participarea.
Le împărtăşise în semestrul al II- lea al anului şcolar trecut că are un prieten care nu mai e la şcoală.  Era bucuroasă că a apărut în viaţa ei o persoană care o place, “deşi este grăsuţă”. Acum neagă faţă de colege posibilitatea unei sarcini, motivează că s-a îngrăşat în perioada vacanţei şi îşi ascunde “pântecele” cu servieta plină de cărţi. În faţa dirigintei nu poate să exprime ce i se întâmplă, refuză să vorbească şi plânge. 
Provine dintr-o familie săracă cu nivel subcultural, mama este casnică iar tatăl nu are o ocupaţie stabilă. Are un frate mai mare care o însoţea când mergea la discotecă. În familie nu a primit o educaţie sexuală elementară. Părinţii ignoră sarcina, acceptă ideea că fiica lor s-a îngrăşat.
Definirea problemei:
Minoră cu stare de graviditate avansată, nerecunoscută de familie şi care prezintă un grad ridicat de anxietate pentru că va fi respinsă de părinţi şi va abandona şcoala.
Descrierea problemei:
Eleva a cunoscut o persoană adultă, străină, la discotecă care a forţat-o să accepte un raport sexual. Nu a înţeles ce i se întâmplă şi nu a avut capacitatea de a opune rezistenţă fizică. Lipsa de comunicare cu familia şi teama de repercusiuni au determinat-o să ascundă ceea ce i se întâmplase, chiar şi fratelui mai mare cu care avea o relaţie apropiată.
Îşi dorea să aibă şi ea un prieten ca şi colegele de clasă care se lăudau adesea cu atenţiile de la prietenii lor.
A uitat repede  incidentul, comunicau telefonic şi  se vedeau când  venea în localitate. Ultima dată au plecat împreună la un apartament, în altă localitate. Ea a crezut că locuieşte acolo, însă mai târziu a aflat că era locuinţa unei cunoştinţe. După această întâlnire nu i-a mai răspuns la telefon şi nici nu a mai venit să o caute.  A încercat să-i spună, dar acesta îi închidea telefonul, apoi şi-a schimbat numărul. Se simte neajutorată şi trăieşte un sentiment de  frustrare pentru că a fost părăsită. Refuză să-i spună numele, spune că nu-i cunoaşte decât prenumele, numele era „ceva sofisticat de reţinut”.
Identificarea factorilor de formare a problemei:
·        Capacitate scăzută de autocunoaştere;
·        Imagine de sine scăzută, complexe privind modul cum arată;
·        Transformările psiho-fiziologice ale pubertăţii;
·        Lipsa controlului şi supravegherii familiei;
·        Dorinţa de a primi afecţiune, atenţie, înţelegere;
·        Nivelul scăzut de educaţie al familiei.
Identificarea factorilor de menţinere a problemei:
·        Lipsa informaţiilor corecte privind viaţa sexuală şi sarcina;
·        Capacitatea scăzută de a pune întrebări, de a căuta ajutor;
·        Ignoranţa părinţilor;
·        Lipsa de afectivitate şi comunicare din partea familiei.
Planul de intervenţie a cuprins consilierea individuală a elevei, consilierea tatălui pentru că mama a refuzat să participe şi consilierea de grup a colegilor de clasă şi a profesorilor.
Obiectivul general:
 Asigurarea de consiliere suportivă în responsabilizarea minorei şi a părinţilor pentru a depăşi situaţia de criză, generată de graviditate şi pentru a preveni abandonul  nou născutului.
Obiective specifice:
·        Orientarea părinţilor pentru un control de specialitate a minorei în vederea identificării stadiului de graviditate;
·        Informare privind consecinţele infracţiunii săvârşite de un adult care a avut raport sexual cu o minoră;
·        Scăderea stării de anxietate;
·        Identificarea punctelor tari şi punctelor slabe ale minorei;
·        Prezentarea unor materiale informative privind îngrijirea copilului;
·        Modificarea atitudinii colegilor de clasă şi a unor profesori.

După efectuarea controlului medical, părinţii elevei în colaborare cu organele abilitate l-au căutat pe tatăl copilului, dar pentru că acesta nu a recunoscut fapta, părinţii şi-au asumat responsabilitatea creşterii copilului.
 În spital, după naştere, a fost deschisă pentru consiliere psihologică şi a înţeles cât de important este rolul de mamă.
 A reluat cursurile, a  finalizat clasa a–VIII- a şi s-a orientat către un liceu tehnologic
În orele de consiliere şi-a exprimat opţiunea pentru profesia de avocat, iar astăzi s-a dedicat sportului cu mănuşi. La întrebarea „Ce ai schimba dacă ai putea da timpul înapoi?” Răspunsul a fost, „ Pe mine, dacă aş fi ştiut toate lucrurile pe care le-am aflat acum.”

Concluzii:
Naivitatea, neglijenţa familiei şi lipsa de experienţă pot transforma copilul la vârsta preadolescenţei într-o victimă a adulţilor şi se poate abate deseori de la normele morale şi legale.
Împărtăşesc aceeaşi opinie cu mulţi dintre specialiştii care susţin că este o idee bună,  introducerea orelor de educație sexuală în școli, dar este nevoie de resurse competente, precum  profesorii de biologie, profesorii diriginţi, consilierii şcolari şi personalul medical specializat care să implementeze programe de educaţie pentru sănătate cu informaţii corecte despre reproducere şi sexualitate.
Folosind ca metode filmele documentare, studiile de caz,  jocurile de rol, portofoliile sau invitarea unor specialişti, puberii conştientizează consecinţele comportamentelor nesănătoase privind sexualitatea şi a necesităţii adresării la specialişti.
Părinţii şi cadrele didactice  pot fi proactivi şi pot implica puberii în discuţii despre sex, sexualitate şi relaţii intime, printr-o atitudine plină de grijă şi înţelegere, răbdare şi tact.

BIBLIOGRAFIE:
Marinescu S., Dinescu R. (2003), Invitaţie la educaţie, Editura Carminis Educaţional, Piteşti;
Dumitru I.Al. (2008), Consiliere psihopedagogică, Editura Polirom, Iaşi;
Hickling M. (2012), Ce le spunem copiilor şi adolescenţilor despre sex, Editura Humanitas, Bucureşti;
Niţescu Vasile (1985) Adolescenţa Sexualitate între normal şi pathologic, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti;

Răduleţ V.(2005) Copiii fiinţe neînţelese, Editura Semne, Bucureşti