luni, 17 iunie 2013

PARTENERIATUL EDUCAŢIONAL LOGOPEDIC


                                                                             LOGOPED, VILCEA PAŞA

Problemele de vorbire, scriere, citire sau exprimare ale copiilor se rezolvă dacă ştim să le identificăm cât mai devreme şi dacă folosim metode adecvate specificului dificultăţii. Prin intervenţia logopedică le dezvoltăm preşcolarilor şi elevilor mici  abilităţi de comunicare eficientă la nivelul limbajului rostit şi scris, ca şi deprinderi de  folosire - funcţionare corectă a acestuia.
Intervenţia logopedică o îmbinăm cu terapia psihică de acomodare şi colaborare a copilului,  pentru a  aduce liniştea şi voinţa de a învinge greutăţile de pronunţie, pentru că, altfel, conflictul psihic interior poate  dezorganiza mai mult procesului de vorbire-gândire-înţelegere.
  Părinţii sunt partenerii noştri în rezolvarea problemelor logopedice şi, lucru constatat  din experienţă,  de cele mai multe ori  progresele se evidenţiază repede dacă părinţii  se implică în rolul de co-terapeuţi  şi realizează acasă repetarea  şi consolidarea unor exerciţii, cu frecvenţa şi intensitatea pe care le-o  recomandăm.
Un lucru trebuie să fie clar:  Logopedul  lucrează cu copiii, dar nu şi în locul lor !, deci e nevoie de dorinţă şi implicare , atât din partea copilului cât şi a părintelui, pentru rezolvarea oricărei probleme de vorbire.
Am constatat  că, mai ales în cazul logopaţilor cu tulburări asociate,   trebuie să ţin  o strânsă legătură cu ceilalţi profesionişti: educator,  învăţător, profesor,   consilier şcolar, psiholog itinerant,  pentru a contribui, alături de aceştia şi  la dezvoltarea abilităţilor de viaţă a copiilor, acţionând atât pe latura cognitivă, comportamentală, emoţională şi socială.
Nu  întotdeauna însă, timpul şi spaţiul îmi permiteau  o  colaborare eficientă. Rezolvarea acestei probleme  a venit în urma  realizării unui proiect de parteneriat în cadrul căruia, de común acord cu toate părţile vizate, am urmărit organizarea unor activităţi  comune. Ceea ce pot să  declar este că acţiunile realizate au fost eficiente şi şi-au atins obiectivele urmărite.
            Scopul activităţilor  constă în furnizarea de sprijin  şi informaţii  părinţilor,  în vederea responsabilizării şi implicării  acestora în educaţia copiilor. În cadrul acestor acţiuni, am încercat să-i ajutăm, facilitându-le comunicarea cu alţi părinţi ce se confruntau  cu probleme asemănătoare, oferindu-le astfel posibilitatea  unui schimb de experienţă în vederea însuşirii  unor abilităţi de a face faţă problemelor.  Mulţi părinţi au confirmat importanţa acestor întâlniri şi consecinţele pozitive ale acestora. .        
      Prezint mai jos proiectul de parteneriat pe care l-am realizat, în speranţa că poate le va fi util  unora dintre colegi .



C.J.R.A.E.,                                                                               Şcoala………………..

Str. .. ……Nr…..                                                                   Str………….Nr…….  

                                                                   

ACORD    DE    COLABORARE


Încheiat azi __________________ între
1.C.J.R.A.E., cu sediul în ______________reprezentată de directorul unităţii, prof.   ………………..
şi     
2. Şcoala……………. cu sediul  _______, reprezentată de directorul unităţii, prof  …………………….

Acordul  se încheie între cele două unităţi în vederea realizării şi dezvoltării de activităţi comune, specifice domeniului educaţional, având ca iniţiator şi coordonator al proiectului,  profesorul logoped  …………….,  salariat al C.J.R.A.E.– ,iar psihologul  şi  cadrele didactice ale Şcolii…………………., colaboratori în  buna derulare a activităţilor propuse .

Prezentul acord se încheie pe anului şcolar _________________, care decurge de la data semnării lui.
Acordul  a  fost redactat în 3 (trei) exemplare  în original.

C.J.R.A.E.                                                                 Şcoala…………,

Director,                                                                    Director,

Prof……..                                                                  Prof. ………



                                                  
                                    C.J.R.A.E.,                                         Şcoala……………,                      


PROIECT  DE   PARTENERIAT  EDUCAŢIONAL


Denumirea proiectului:          FORMĂM  O  ECHIPĂ:  PĂRINŢI,  COPII, ÎNVĂŢĂTORI , PSIHOLOG  ŞI  LOGOPED   

 Obiectiv general:  Eficientizarea exerciţiilor de vorbire utilizate în educarea limbajului la copii - prin colaborarea logopedului cu părintele şi învăţătorul , condiţie esenţială în  adaptarea la activitatea organizată de grup,  prevenirea problemelor de socializare şi în perspectivă, a  eşecului şcolar
                                          Argument
În procesul  de însuşire a limbajului oral, aproape  toţi copiii prezintă mici probleme, de tip dislalic. Unele trec neobservate, dar altele, netratate la timp,  pot crea complexe, pot împiedica învăţarea şcolară şi pot constitui o piedică în procesul dezvoltării personale. Prin intervenţia logopedică  se dezvoltă abilităţi de comunicare eficientă la nivelul limbajului rostit şi scris şi deprinderi de folosire –funcţionare corectă a acestuia.
Într-un asemenea demers, părintele trebuie să  lucreze în corelare cu logopedul. Acasă, el trebuie să repete împreună cu copilul cele învăţate de acesta, reluând rostirea corectă şi consolidând această deprindere prin exerciţiile indicate. De felul cum respiră, articulează şi analizează sunetele depinde cum va  învăţa să scrie şi să citească.
În mod  similar, învăţătorii şi profesorii, cei care sprijină acest demers, trebuie să realizeze exerciţii clare, concrete, repetitive într-un mod  plăcut şi antrenant,  în aşa fel încât copilul să se apropie tot mai mult de modelul de comunicare prin limbajul inteligibil şi corect pe care îl dorim.
Numai astfel  copilul îşi va putea construi o imagine de sine pozitivă, va avea autocontrolul şi  curajul de a face faţă situaţiilor în care este implicată comunicarea verbală.

            Grupul ţintă:  Elevii logopaţi din şcoală  şi părinţii acestora

            Beneficiari  direcţi: Copiii cu tulburări de limbaj şi părinţii  lor
Iniţiatorul  şi coordonatorul proiectului: (numele)- profesor  logoped
            Colaboratori      :
-psihologul unităţii, prof. (numele)
-doamnele învăţătoare  şi profesoare pentru ciclul primar din unitate(numele)
                    
Perioada de desfăşurare:   Activităţile se vor desfăşura lunar, până în luna iunie 2013.


ANALIZA    SWOT

S ( Puncte tari)
- spaţiu pentru desfăşurare;
 - cadre bine informate;
 - părinţii doresc să se informeze asupra dezvoltării copilului lor ;
 - participarea unor specialişti la proiect ;
 - implicarea părinţilor în educaţie îmbogăţeşte calitatea  limbajului, respectiv a relaţiilor interindividuale în colectiv şi comunitate ;
 - exista suficiente informaţii şi competente utile care pot fi transmise părinţilor;
 - lucrul cu părintele amplifica rezultatele obţinute în activitatea logopedică şi socio-educativă    desfăşurată cu copiii în grădiniţă sau şcoală ;
 - educaţia părinţilor favorizează emanciparea adulţilor si copilului, în interdependenţă ;
 - prevenirea situaţiilor de risc şi recunoaşterea rolului pe care îl au părinţii şi al faptului că trebuie sprijiniţi să îşi îndeplinească rolul cât mai bine ;
  W   ( Puncte slabe )
- lipsa unei biblioteci de  informare pentru părinţi ;
 -lipsa fondurilor pentru crearea de materiale pentru informare ;
O ( Oportunităţi )
- îmbunătăţirea comunicării între învăţătoare,  logoped, psiholog   şi familie;
 - informarea şi colaborarea între părinţi ;
 - dezvoltarea personalităţii copilului ;
 - formarea unor abilităţi părinţilor  în ceea ce priveşte activitatea  de  recuperare de acasă;
 - schimbarea unor percepţii, atitudini si practici greşite :


T   (Ameninţări )
- părintii care nu pot participa din  cauze obiective ;
 - percepţiile părinţilor în legătură cu acest tip de sprijin ;
 - lipsa de incredere in consistenţa , coerenţa si rezultatele proiectului ;
 - lipsa de informare ;

                  OBIECTIVE   SPECIFICE   PROIECTULUI:

- organizarea de activităţi specifice pentru prevenirea şi eliminarea tulburărilor de limbaj;
-implicarea activă a părinţilor în corectarea limbajului la copii;
-iniţierea şi abilitarea părinţilor în utilizarea proceselor educative adecvate vârstei şi particularită-ţilor individuale ale copiilor, dezvoltarea aptitudinilor parentale şi ale competenţelor pedagogice;
-consilierea familiilor care întâmpină dificultăţi în educarea copiilor;
-conştientizarea de către părinţi  a importanţei  pe care o are limbajul -  necorectarea de timpuriu a tulburărilor de limbaj duce la eşec şcolar, teama de a vorbi, dificultăţi de integrare în colectiv;
-consolidarea deprinderilor şi priceperilor de exprimare corectă;
 -formarea unor reprezentări corecte despre şcoală  şi activitatea de tip şcolar;
 -asigurarea unui climat educativ în familii care să favorizeze dezvoltarea limbajului.

PROGRAMUL   DE   ACTIVITĂŢI

1.Consilierea logopedică – aplicaţii
-consilierea  logopedică a şcolarilor,  părinţilor  şi a cadrelor didactice din şcoală  privind importanţa corectării tulburărilor de limbaj,
-prevenirea fenomenului de  inadaptare la activitatea şcolară şi în perspectivă, a eşecului şcolar;
-perioada de desfăşurare : octombrie- iunie 2013.
2.Şcoala şi familia- activităţi de consiliere
-dezvoltarea neuropsihică şi a limbajului copilului  în perioada şcolară mică şi existenţa unor tulburări care pot împiedica  evoluţia  normală  a copilului;
-influenţa climatului familial asupra dezvoltării personalităţii, conduitei şi  limbajului copilului ;
-prezentarea de materiale informative, dezbateri, studiu de caz, etc;
-perioada de desfăşurare : octombrie 2012-martie 2013.
3.Copilul în familia sa  - activităţi de implicare a familiei fiecărui copil
-sprijinirea  familiilor  copiilor în vederea continuării programului de terapie acasă;
-distribuire de  CD-uri educaţionale, programe terapeutice pe tip de tulburare;
-perioada de aplicare : octombrie 2012- mai 2013 .

Resposabilităţile  părţilor implicate în proiect:

1.Iniţiatorul şi coordonatorul  proiectului:
-proiectarea activităţilor din programul educativ propus;
-stabilirea modului de lucru în vederea realizării proiectului;
-găsirea unor tehnici de comunicare eficientă cu beneficiarii;
-analiza rezultatelor,  prin obţinerea  unui feed-back pozitiv.
2Colaboratorii- doamnele învăţătoare şi profesoare la ciclul primar
-mobilizarea părinţilor pentru acţiunile propuse;
-implicarea părinţilor în desfăşurarea  acţiunilor , prin  exemplul personal;
3.Beneficiarii-părinţii, bunicii , asistenţii maternali şi copiii acestora:
-prezenţa la activităţile propuse;
-implicarea  activă în organizarea şi desfăşurarea activităţilor.


MONITORIZAREA  ŞI   EVALUAREA PROIECTULUI

Evaluare:
-se evaluează gradul de implicare al părinţilor în realizarea obiectivelor propuse;
-se evaluează eficienţa proiectului prin aplicarea de chestionare părinţilor;
-se evaluează eficienţa proiectului prin observarea progresului realizat de fiecare copil la corectarea limbajului.

Se va urmări:
-desfăşurarea activităţilor cuprinse în proiect;
-modul în care sunt îndeplinite responsabilităţile şi în care reacţionează participanţii la proiect;
-modul în care sunt folosite resursele umane;
-impactul implementării proiectului asupra grupului ţintă şi asupra celor două instituţii (anticiparea schimbărilor produse ca urmare a derulării proiectului);
-probleme care apar în implementarea proiectului;

Se va realiza prin:
 -consiliere logopedică şi psihologică;
- prezentare de materiale informative;
- expuneri teoretice ;
-prezentare de chestionare, pliante
-distribuire de CD-uri educaţionale
-studiu de caz;
-întâlniri cu realizare de  activităţi interactive.

    Colaboratori: -doamnele învăţătoare şi profesoare;
                            - psihologul unităţii  (numele şi semnătura acestora)
  Iniţiator  şi coordonator de proiect:   -logoped (numele, semnătura)