LOGOPED, VILCEA PAŞA
Problemele
de vorbire, scriere, citire sau exprimare ale copiilor se rezolvă dacă ştim să
le identificăm cât mai devreme şi dacă folosim metode adecvate specificului
dificultăţii. Prin
intervenţia logopedică le dezvoltăm preşcolarilor şi elevilor mici abilităţi de comunicare eficientă la nivelul
limbajului rostit şi scris, ca şi deprinderi de
folosire - funcţionare corectă a acestuia.
Intervenţia logopedică o îmbinăm cu terapia psihică de
acomodare şi colaborare a copilului, pentru
a aduce liniştea şi voinţa de a învinge
greutăţile de pronunţie, pentru că, altfel, conflictul psihic interior poate dezorganiza mai mult procesului de
vorbire-gândire-înţelegere.
Părinţii sunt
partenerii noştri în rezolvarea problemelor logopedice şi, lucru constatat din experienţă, de cele mai multe ori progresele se evidenţiază repede dacă
părinţii se implică în rolul de co-terapeuţi şi realizează acasă repetarea şi consolidarea unor exerciţii, cu frecvenţa
şi intensitatea pe care le-o recomandăm.
Un lucru trebuie să fie clar: Logopedul lucrează cu copiii, dar nu şi în locul lor !,
deci e nevoie de dorinţă şi implicare , atât din partea copilului cât şi a
părintelui, pentru rezolvarea oricărei probleme de vorbire.
Am constatat că,
mai ales în cazul logopaţilor cu tulburări asociate, trebuie să ţin o strânsă legătură cu ceilalţi profesionişti:
educator, învăţător, profesor, consilier şcolar, psiholog itinerant, pentru a contribui, alături de aceştia şi la dezvoltarea abilităţilor de viaţă a
copiilor, acţionând atât pe latura cognitivă, comportamentală, emoţională şi socială.
Nu întotdeauna
însă, timpul şi spaţiul îmi permiteau o colaborare eficientă. Rezolvarea acestei
probleme a venit în urma realizării unui proiect de parteneriat în
cadrul căruia, de común acord cu toate părţile vizate, am urmărit organizarea
unor activităţi comune. Ceea ce pot să declar este că acţiunile realizate au fost
eficiente şi şi-au atins obiectivele urmărite.
Scopul
activităţilor constă în furnizarea de
sprijin şi informaţii părinţilor,
în vederea responsabilizării şi implicării acestora în educaţia copiilor. În cadrul
acestor acţiuni, am încercat să-i ajutăm, facilitându-le comunicarea cu alţi
părinţi ce se confruntau cu probleme
asemănătoare, oferindu-le astfel posibilitatea
unui schimb de experienţă în vederea însuşirii unor abilităţi de a face faţă problemelor. Mulţi părinţi au
confirmat importanţa acestor întâlniri şi consecinţele pozitive ale acestora. .
Prezint
mai jos proiectul de parteneriat pe care l-am realizat, în speranţa că poate le
va fi util unora dintre colegi .
C.J.R.A.E., Şcoala………………..
Str. .. ……Nr…..
Str………….Nr…….
ACORD
DE COLABORARE
Încheiat azi __________________ între
şi
2. Şcoala……………. cu sediul _______, reprezentată de directorul
unităţii, prof …………………….
Acordul se încheie
între cele două unităţi în vederea realizării şi dezvoltării de activităţi
comune, specifice domeniului educaţional, având ca iniţiator şi coordonator al
proiectului, profesorul logoped …………….,
salariat al C.J.R.A.E.– ,iar psihologul
şi cadrele didactice ale
Şcolii…………………., colaboratori în buna
derulare a activităţilor propuse .
Prezentul acord se încheie pe anului
şcolar _________________, care decurge de la data semnării lui.
Acordul
a fost redactat în 3 (trei)
exemplare în original.
C.J.R.A.E. Şcoala…………,
Director,
Director,
Prof……..
Prof. ………
C.J.R.A.E., Şcoala……………,
PROIECT DE
PARTENERIAT EDUCAŢIONAL
Denumirea proiectului: FORMĂM O ECHIPĂ:
PĂRINŢI, COPII, ÎNVĂŢĂTORI ,
PSIHOLOG ŞI LOGOPED
Obiectiv
general: Eficientizarea
exerciţiilor de vorbire utilizate în educarea limbajului la copii - prin
colaborarea logopedului cu părintele şi învăţătorul , condiţie esenţială
în adaptarea la activitatea organizată
de grup, prevenirea problemelor de
socializare şi în perspectivă, a
eşecului şcolar
Argument
În procesul de însuşire a limbajului oral, aproape toţi copiii prezintă mici probleme, de tip
dislalic. Unele trec neobservate, dar altele, netratate la timp, pot crea complexe, pot împiedica învăţarea
şcolară şi pot constitui o piedică în procesul dezvoltării personale. Prin
intervenţia logopedică se dezvoltă
abilităţi de comunicare eficientă la nivelul limbajului rostit şi scris şi
deprinderi de folosire –funcţionare corectă a acestuia.
Într-un asemenea
demers, părintele trebuie să lucreze în
corelare cu logopedul. Acasă, el trebuie să repete împreună cu copilul cele
învăţate de acesta, reluând rostirea corectă şi consolidând această deprindere
prin exerciţiile indicate. De felul cum respiră, articulează şi analizează
sunetele depinde cum va învăţa să scrie
şi să citească.
În mod similar, învăţătorii şi profesorii, cei care
sprijină acest demers, trebuie să realizeze exerciţii clare, concrete,
repetitive într-un mod plăcut şi
antrenant, în aşa fel încât copilul să
se apropie tot mai mult de modelul de comunicare prin limbajul inteligibil şi
corect pe care îl dorim.
Numai astfel copilul îşi va putea construi o imagine de
sine pozitivă, va avea autocontrolul şi
curajul de a face faţă situaţiilor în care este implicată comunicarea
verbală.
Grupul ţintă: Elevii logopaţi din şcoală şi părinţii acestora
Beneficiari direcţi: Copiii cu tulburări
de limbaj şi părinţii lor
Iniţiatorul şi coordonatorul
proiectului: (numele)- profesor logoped
Colaboratori :
-psihologul unităţii, prof. (numele)
-doamnele învăţătoare
şi profesoare pentru ciclul primar din unitate(numele)
Perioada
de desfăşurare:
Activităţile se vor desfăşura lunar, până în luna iunie 2013.
ANALIZA
SWOT
S ( Puncte tari)
- spaţiu pentru desfăşurare;
- cadre bine informate;
- părinţii doresc să se informeze asupra
dezvoltării copilului lor ;
- participarea unor specialişti la proiect ;
-
implicarea părinţilor în educaţie îmbogăţeşte calitatea limbajului, respectiv a relaţiilor
interindividuale în colectiv şi comunitate ;
- exista suficiente informaţii şi competente utile care
pot fi transmise părinţilor;
- lucrul cu părintele amplifica rezultatele
obţinute în activitatea logopedică şi socio-educativă desfăşurată cu copiii în grădiniţă sau
şcoală ;
- educaţia părinţilor favorizează emanciparea
adulţilor si copilului, în interdependenţă ;
- prevenirea situaţiilor de risc şi
recunoaşterea rolului pe care îl au părinţii şi al faptului că trebuie
sprijiniţi să îşi îndeplinească rolul cât mai bine ;
W ( Puncte slabe )
- lipsa unei biblioteci de informare pentru părinţi ;
-lipsa fondurilor pentru crearea de materiale
pentru informare ;
O (
Oportunităţi )
- îmbunătăţirea comunicării între
învăţătoare, logoped, psiholog şi familie;
- informarea şi colaborarea între
părinţi ;
- dezvoltarea personalităţii copilului ;
- formarea unor abilităţi părinţilor în
ceea ce priveşte activitatea de
recuperare de acasă;
- schimbarea unor percepţii, atitudini si
practici greşite :
T (Ameninţări )
- părintii care nu pot participa
din cauze obiective ;
- percepţiile părinţilor în legătură cu acest
tip de sprijin ;
- lipsa de incredere in consistenţa , coerenţa
si rezultatele proiectului ;
- lipsa de informare ;
OBIECTIVE
SPECIFICE PROIECTULUI:
- organizarea de activităţi specifice pentru prevenirea
şi eliminarea tulburărilor de limbaj;
-implicarea activă a părinţilor în corectarea limbajului
la copii;
-iniţierea şi abilitarea părinţilor în utilizarea
proceselor educative adecvate vârstei şi particularită-ţilor individuale ale
copiilor, dezvoltarea aptitudinilor parentale şi ale competenţelor pedagogice;
-consilierea familiilor care întâmpină dificultăţi în
educarea copiilor;
-conştientizarea de către părinţi a importanţei
pe care o are limbajul -
necorectarea de timpuriu a tulburărilor de limbaj duce la eşec şcolar,
teama de a vorbi, dificultăţi de integrare în colectiv;
-consolidarea deprinderilor şi priceperilor de
exprimare corectă;
-formarea
unor reprezentări corecte despre şcoală
şi activitatea de tip şcolar;
-asigurarea unui
climat educativ în familii care să favorizeze dezvoltarea limbajului.
PROGRAMUL DE ACTIVITĂŢI
1.Consilierea
logopedică – aplicaţii
-consilierea
logopedică a şcolarilor,
părinţilor şi a cadrelor
didactice din şcoală privind importanţa
corectării tulburărilor de limbaj,
-prevenirea fenomenului de inadaptare la activitatea şcolară şi în
perspectivă, a eşecului şcolar;
-perioada de desfăşurare : octombrie- iunie 2013.
2.Şcoala şi familia- activităţi de consiliere
-dezvoltarea neuropsihică şi a limbajului copilului în perioada şcolară mică şi existenţa unor
tulburări care pot împiedica
evoluţia normală a copilului;
-influenţa climatului familial asupra dezvoltării
personalităţii, conduitei şi limbajului
copilului ;
-prezentarea de materiale informative, dezbateri, studiu
de caz, etc;
-perioada de desfăşurare : octombrie 2012-martie 2013.
3.Copilul în familia
sa -
activităţi de implicare a familiei fiecărui copil
-sprijinirea
familiilor copiilor în vederea
continuării programului de terapie acasă;
-distribuire de
CD-uri educaţionale, programe terapeutice pe tip de tulburare;
-perioada de aplicare : octombrie 2012- mai 2013 .
Resposabilităţile părţilor implicate în proiect:
1.Iniţiatorul şi
coordonatorul proiectului:
-proiectarea activităţilor din programul educativ propus;
-stabilirea modului de lucru în vederea realizării
proiectului;
-găsirea unor tehnici de comunicare eficientă cu
beneficiarii;
-analiza rezultatelor,
prin obţinerea unui feed-back
pozitiv.
2Colaboratorii- doamnele învăţătoare şi profesoare
la ciclul primar
-mobilizarea părinţilor pentru acţiunile propuse;
-implicarea părinţilor în desfăşurarea acţiunilor , prin exemplul personal;
3.Beneficiarii-părinţii, bunicii , asistenţii
maternali şi copiii acestora:
-prezenţa la activităţile propuse;
-implicarea activă
în organizarea şi desfăşurarea activităţilor.
MONITORIZAREA ŞI
EVALUAREA PROIECTULUI
Evaluare:
-se evaluează gradul de implicare al
părinţilor în realizarea obiectivelor propuse;
-se evaluează eficienţa proiectului prin
aplicarea de chestionare părinţilor;
-se evaluează eficienţa proiectului
prin observarea progresului realizat de fiecare copil la corectarea limbajului.
Se
va urmări:
-desfăşurarea
activităţilor cuprinse în proiect;
-modul
în care sunt îndeplinite responsabilităţile şi în care reacţionează
participanţii la proiect;
-modul în care sunt
folosite resursele umane;
-impactul implementării
proiectului asupra grupului ţintă şi asupra celor două instituţii (anticiparea
schimbărilor produse ca urmare a derulării proiectului);
-probleme
care apar în implementarea proiectului;
Se va realiza prin:
-consiliere
logopedică şi psihologică;
- prezentare de materiale informative;
- expuneri teoretice ;
-prezentare de chestionare, pliante
-distribuire de CD-uri educaţionale
-studiu de caz;
-întâlniri cu realizare de activităţi interactive.
Colaboratori: -doamnele învăţătoare şi profesoare;
- psihologul
unităţii (numele şi semnătura acestora)
Iniţiator şi coordonator de proiect: -logoped (numele, semnătura)