Profesor consilier şcolar
Cătălina-Aurelia Ilie
Cabinetul de Asistenţă
Psihopedagogică al Colegiului Economic ,,Delta Dunării” Tulcea
Motto: „Analfabetul de mâine va fi nu cel care nu
ştie să citească, va fi cel care nu ştie cum să înveţe.” (A. Toffler)
Metaforă…
A fost odată un văduv care
locuia împreună cu cele două fete ale sale care erau foarte curioase și inteligente.
Fetele îi puneau mereu multe întrebări ... la unele ştia să le răspundă, la
altele nu...Cum îşi dorea să le ofere cea mai bună educaţie, a apelat la
ajutorul unui înțelept. Înțeleptul știa întotdeauna să le răspundă la
întrebările pe care ele le puneau. La un moment dat, una dintre ele a a adus un
fluture pe care plănuia să îl folosească pentru a-l înșela pe înțelept.
- Ce vei face? o întrebă sora
ei.
- O să ascund fluturele în
mâinile mele și o să întreb înțeleptul dacă e viu sau mort. Dacă va zice că e
mort, îmi voi deschide mâinile și îl voi lăsa să zboare. Dacă va zice că e viu
îl voi strânge și îl voi strivi. Și astfel, orice răspuns va avea, se va
înșela.
Cele două fete au mers într-o
clipă la înțelept. L-au găsit meditând.
- Am aici un fluture. Spune-mi,
înțeleptule, e viu sau mort?
Foarte calm, înțeleptul surâse
și îi zise:
- Depinde de tine... fiindcă e
în mâinile tale.
Această poveste-metaforă este potrivită şi pentru problema învăţării
şcolare. Dezvoltarea competenţei de autoorganizare a învăţării poate fi una din
direcţiile de prevenţie primară a comportamentelor dezadaptative la elevii
adolescenţi.
1. Câmpul şcolar – zonă de învăţare şi de
confruntări adolescentine
Şcoala, cu valorile şi normele ei
specifice, se constituie ca o oglindă a societăţii, construindu-şi propria
ierarhie socială, cu grupuri şi subgrupuri sociale, cu normativitate şi
devianţă, cu stigmate şi probleme interpersonale. Ca loc de reflectare a unei
experienţe exterioare, dar şi ca un „câmp” generator de valori proprii, „şcoala devine creuzetul privilegiat al
dinamicilor sociale, deoarece este primul complex social în care indivizii îşi
construiesc identitatea socială”[1].
Clasa, ca sistem social, ca grup
restrâns, e un loc socialmente structurat pe reţele de semnificaţii, prin
prisma utilizării noţiunilor de rol, status, sistem de aşteptări, de situaţii în care „actorii” se întâlnesc şi se adaptează
reciproc. Ei traversează stări tensionate provocate de cauze diferite,
manifestându-se sub forme variate, latente sau active, în mod progresiv sau
regresiv, rezolvate parţial, total sau amânate ş.a.
Centrându-se pe densitatea
interacţiunilor, sociologii au pus în evidenţă „autonomia clasei”,
complexitatea mecanismelor adaptative, negocierile, tranzacţiile care au loc
aici. Educatorii şi elevii nu sunt doar „agenţii
funcţionării structurilor care îi depăşesc şi constrâng”[2],
ci sunt actori cu o anumită marjă de autonomie. Clasa nu e doar locul unde se
predă şi se învaţă, ci unul în care se constituie şi/sau se descoperă ierarhii,
în care cadrele didactice şi elevii învaţă „cum să se descurce”, „cum să facă
faţă”, locul unde sunt privilegiate anumite subiecte de conversaţie, unde
există tabuuri şi tabieturi. Ordinea şcolii e văzută de unii elevi ca o
„suprastructură feudală”[3]
şi sunt deosebit de inventivi în căutarea „portiţelor de scăpare” din
păienjenişul regulamentului de ordine interioară.
Adolescenţii sunt foarte interesaţi de ceea ce li se întâmplă în
spaţiul şcolar, trăind la nivel individual viaţa şcolii, adică „acel labirint care cuprinde: muncă, succese
şi eşecuri, tovărăşie sau izolare, o realitate prin intermediul căreia
participanţii experimentează realitatea lor socială” (O.B. Larsen)[4].
Acest spaţiu este inevitabil marcat de stări tensionale şi de conflicte – o
parte fiind cauzate şi evoluând în procesul instructiv-educativ, o parte fiind
„colectate” şi „aduse” din mediul extraşcolar (familie, cerc de prieteni etc.).
Toate acestea sunt prilejuite şi găzduite de momentele de „scurt-circuitări”,
de derută şi de derivă evolutivă din procesul de construcţie pozitivă a
personalităţii adolescentului.
Din
punct de vedere psihologic şi educativ, sala de clasă trebuie abordată şi ca
spaţiu de confruntare, unde nu întotdeauna cadrele didactice beneficiază de o
poziţie privilegiată. În „tratarea” adolescenţilor, cele mai nocive,
ineficiente pe termen lung şi conflictuale atitudini şi demersuri educative
sunt cele extreme. La un pol se află
atitudinile de neangajare, de expectativă pasivă, abandon – bazate pe ideea că
astfel de fenomene sunt inevitabile, dar rezolvabile de la sine; la celălalt
pol, atitudinile de tutelare şi dirijism excesiv, susţinute de prezumţia
eficienţei controlului riguros.
În afara acestor elemente ce pot
deveni, în dinamica grupului, posibile „mere ale discordiei”, în grupul-clasă
pot apărea o serie de stări tensionale tipice între nivelul formal şi cel
informal, ca structuri fundamentale de organizare, între liderul formal şi cel
informal, între lideri şi izolaţi etc. La nivel interacţional întâlnim fie o
discordanţă a aşteptărilor şi a conduitelor de rol între doi sau mai mulţi
colegi, fie competiţia pentru asumarea simultană a unui rol. Jean Maisonneuve[5]
sublinia că experienţa trăită a conflictelor la nivel individual este deosebit
de acută atunci când subiectul este plasat într-o poziţie de intersecţie (între
două culturi, de exemplu cultura fostei clase şi a clasei în care a fost
transferat sau între aceasta şi cultura instituţională a casei de copii din
care provine şi unde a urmat primele clase) şi atunci când nu aderă afectiv sau
ideologic la rolul care i-a fost impus fie de grup, fie de cadrul didactic.
Grupul, prin aprobare sau
dezaprobare mutuală sancţionează acţiunile membrilor săi, rezultatele muncii,
atitudinile şi comportamentele acestora. Clasa asigură un anumit confort psihic
fiecăruia dintre elevi, un mediu prielnic de manifestare, de a fi ei înşişi, de
a se valoriza ca personalitate.
În acest cadru se produce învăţarea şcolară, într-o perioadă când, în
plan intelectual, se consolidează elaborarea mintală şi structurile superioare
ale gândirii, incluzând raţionamentul de tip analogico-deductiv. Aceasta
permite de acum elevului adolescent o interpretare critică a realităţii,
conştientizarea problemelor de o importanţă majoră din diferitele sfere ale
vieţii şi activităţii sociale, formularea
explicită a unor întrebări nodale vizând locul şi menirea în lume a propriei
persoane. Închiderea în sine pe care adolescentul o afişează frecvent trebuie
înţeleasă ca expresie a nevoii lui interne de a găsi răspunsuri la problemele
care îl frământă. Sensul principal al autoanalizei este determinat de
necesitatea de definire a conţinutului imaginii şi opiniei personale, „înţelegerea propriei persoane drept o
entitate distinctă faţă de toţi ceilalţi, dar în acelaşi timp coerentă de-a
lungul situaţiilor de viaţă”[6].
2. Învăţarea şcolară şi
legităţile ei
Învăţarea
a fost şi continuă să rămână o temă centrală pentru psihologie şi permanentă
pentru cercetarea psihologică, datorită
complexităţii şi importanţei acestui proces pentru evoluţia societăţii.
Interesul de care s-a bucurat în opinia teoreticienilor de diverse orientări a
fost imens, problematica învăţării fiind abordată în decursul timpului de cele
mai importante curente teoretice ale şcolilor de psihologie, fiind legată de
întreaga existenţă a fiinţei umane şi considerată unul dintre cele mai
semnificative procese şi fenomene individuale şi sociale.
Privită
în sens larg, ca fenomen universal în viaţa organismelor, învăţarea este
procesul de dobândire a experienţei individuale de comportare având ca
finalitate adaptarea. Astfel, învăţarea apare ca un fenomen multidimensional şi
plurinivelar, cu structuri proprii, care exercită o influenţă puternică asupra
dezvoltării şi permanente inserţii asupra conduitei adaptative.
Literatura
de specialitate abundă în încercări de definire a învăţării. Complexitatea
temei şi interesul ridicat faţă de aceasta a atras după sine o varietate de
abordări şi definiţii dar şi puncte de vedere contradictorii ale exegeţilor
învăţării. Astfel, este destul de greu să se formuleze o definiţie a învăţării
unanim acceptată. Descifrarea procesului de învăţare şi înţelegerea rolului
învăţării în viaţa omului sunt operaţii ce depind într-o mare măsură de
specificul teoriilor psihologice ale învăţării de „variabilele introduse în
experiment şi de modul cum s-a experimentat, de conceptele teoretice de bază
ale şcolilor de pe poziţiile cărora s-a făcut interpretarea datelor”[7].
Învăţarea
şcolară este o activitate planificată, un model de acţiune dinamică, un plan de
acţiune prin care se reconstruieşte şi dezvoltă sistematic cunoştinţe, idei şi
moduri prin care putem fundamenta, examina şi valida adevăruri. Este
activitatea de organizare şi autoorganizare a experienţei, de construcţie şi reconstrucţie
a personalităţii elevului, de formare şi autoformare a propriei individualităţi
bio-psiho-socioculturale.
Ausubel[8]
susţine că „învăţarea scolară poate fi cercetată si descrisă după: a) variabile
care ţin de mediul educaţional; b) variabile reprezentate de actele de
comportament ale elevului, diferenţiind între fenomene ce ţin de domeniile:
cognitiv, afectiv si motor.”
Autorul considera că există trei componente ale conceptului de
motivaţie în cadrul şcolii.
Prima componentă, centrată în jurul trebuinţei de a
cunoaşte şi de a înţelege, de a stăpâni cunoştinţele şi de a formula şi rezolva
probleme şi care dă naştere la ceea ce se numeşte impulsul cognitiv. Impulsul
cognitiv este îndreptat în întregime spre sarcina didactică în sensul că,
trebuinţa de a fi implicat în realizarea sarcinii respective este intrinsecă
sarcinii însăşi, adică, e pur si simplu, trebuinţa de a cunoaşte. A doua componentă
a motivaţiei, este aceea a afirmării puternice a eului iar randamentul şcolar
ridicat poate satisface această trebuinţă, deoarece realizările de acest fel,
conduc la situaţia socială primară sau dobândită, ceea ce generează în
conştiinţa elevului sentimente de acceptabilitate şi respect de sine. Un
element important al acestui tip de motivaţie este anxietatea - teama care
rezultă din anticiparea pe plan mental a pierderii respectului de sine, care ar
urma eşecului la învăţătură. Aprobarea, lauda şi încurajarea din partea
profesorului satisfac afirmarea eului în calitatea sa de componentă a
motivaţiei activităţii şcolare şi constituie o confirmare a realizărilor
elevului. A treia componentă a motivaţiei activităţii şcolare, se
bazează pe trebuinţa de afiliere. Ea nu este orientată spre randamentul la
învăţătură, ci mai degrabă spre realizări care îi asigură individului aprobarea
din partea unei persoane sau a unui grup de persoane, cu care el se identifică
în sensul de dependenţă faţă de acestea, si de la care în cazul încuviinţării,
el dobândeşte o situaţie socială, în mod indirect sau derivat. Această ultimă categorie
de situaţie socială, nu e determinată direct de nivelul randamentului propriu
al individului ci de permanenta acceptare a sa de către persoana cu care se
identifică. Performanţa şcolară apare atunci când este puternic motivată şi
când este susţinută de o recompensă. Formele de recompense care se practică în
şcoală ( note, laude, distincţii, premii, excursii, etc.) urmăresc un scop de
întărire, de a forma motive puternice pentru a se însuşi mai bine, mai repede
materialul. Cu cât întărirea este mai puternică, cu atât creşte şi randamentul,
cresc şi performanţele.
În principiu, la nivelul învăţării
şcolare, vorbim de coexistenţa funcţională a cel puţin patru legităţi[9]
:
(1) Legea motivaţiei
– reflectă acţiunea generatoare de energie, de susţinere a tempoului învăţării
prin resurse/impulsori externi şi/sau interni, de selecţie a priorităţilor, de
raţionalizare a eforturilor şi timpului alocate, de depăşire a obstacolelor,
barierelor, frustrărilor, insatisfacţiei şi dependenţelor, de facilitare a internalizării
valorilor învăţării academice.
(2) Legea conexiunii
inverse - asigură regularitatea şi puterea de acţiune a feedback-ului,
consistenţa reprezentărilor corecte/imaginilor de referinţă, calitatea
realizării progreselor, a reuşitei versus nerealizărilor, eşecurilor şi
erorilor, configurând, pe cale de consecinţă, soluţii, intervenţii, corectări,
ameliorări.
(3) Legea repetiţiei
– explicativă pentru logica, frecvenţa, tipul şi natura exerciţiilor de
reluare/reiterare a învăţării, a activării mecanismelor de tip „linii de nivel
K” (K. Haase şi M. Minsky, 1998), specifice: a) proceselor mnezice de bază,
intermediare şi de nivel înalt ; b) episodice/pe termen scurt, mediu şi lung ;
c) topologice, semantice, numerice, spaţiale, temporale etc.
(4) Legea transferului
– aplicabilă şi explicativă pentru crearea mobilităţii pozitive (specifice
versus nespecifice, orizontale vs. verticale), a calităţii învăţării
transformative sau a celei accelerate (Ross şi Nicholl, 1991; Randall, 1996;
Silberman, 1998).
3. Un model de diagnoză a procesului individual de
învăţare
La nivelul Colegiului „Delta
Dunării” Tulcea am dezvoltat şi aplic, an de an, la nivelul claselor a IX-a şi
a XII-a, o baterie de instrumente de diagnoză a procesului de învăţare. Bateria
include:
- Chestionarul de identificare a stilului
predominant de învăţare, incluzând 39 de itemi;
- Chestionar vizând satisfacţia şi motivaţia
învăţării, prelucrat după chestionarul profesorului Cătălin Zamfir;
- Chestionar vizând calitatea stilului de învăţare,
creat de mine, inventariind condiţii ideale sau nedorite ale învăţării
şcolare.
- De ce un
chestionar de identificare a stilului predominant de învăţare?
Literatura de specialitate abundă în modele teoretice şi studii
experimentale menite a conduce la o mai bună înţelegere a modului în care pot
fi descifrate strategiile şi stilurile de învăţare. Numărul mare de modele şi
teorii este justificat, întrucât premisele teoretice de la care pornesc autorii
acestora sunt diferite. Mai mult, un număr tot mai mare de psihologi au
îmbrăţişat ideea că stilurile de învăţare au o componentă cognitivă
substanţială, o latură personală, dar şi una contextuală. Premisa de la care au
pornit este că explicaţia alegerii de către elev a unei strategii particulare
de învăţare se găseşte la intersecţia dintre două domenii: contextul şi
particularităţile individuale.
O definiţie
minimală a stilurilor de învăţare poate fi următoarea: o descriere a atitudinilor
şi comportamentelor care determină modul preferat de învăţare a unui individ.
Definiţia indică două dimensiuni fundamentale ale stilurilor de învăţare, anume
dimensiunea psihologică şi cea acţională. Aspectele practice ale
activităţii elevilor sunt bazate pe mecanisme şi reacţii psihologice
care devin evidente mediat, prin intermediul unor comportamente care nu
par a fi direct legate de ”meseria de elev”. De fapt, stilul de învățare este o
manieră particulară de a învăța, fiind stabil pe o perioadă mai lungă de timp
și unic fiecărui individ, referindu-se la organizarea şi controlul strategiilor de
învăţare şi achiziţie de cunoştinţe, care sunt influenţate de concepţiile
despre învăţare ale
elevului. Ca urmare, stilurile de învăţare sunt structuri flexibile şi
nu imutabile.
Cea mai simplă şi mai răspândită modalitate de a identifica diferite
stiluri de învăţare se bazează pe simţuri. Denumit în mod curent modelul VAK,
acest model descrie stilurile celor care învaţă ca vizual, auditiv sau
chinestezic. Cei cu un stil de învăţare vizual procesează cel mai efficient informaţii
în formă vizuală; cei cu stil de învăţare auditiv înţeleg cel mai bine
ascultând şi cei cu un stil chinestezic/tactil învaţă mai bine prin atingere şi
mişcare şi aplicaţii.
Invatarea şcolară este marcată
de diferente individuale, de stiluri diferite în care elevii invată. Există o
mare varietate de astfel de stiluri. Elevi diferiti invată în moduri diferite.
Fiecare are modul lui preferat de a invăta; fiecare parcurge o situatie de
invătare în maniera sa personală; fiecare reactionează în felul lui în fata
unei sarcini de invătare; fiecare se angajează in chip personal în solutionarea
problemei; fiecare are sensibilitatea lui la anumite lucruri şi ritmul propriu
de invătare; fiecare îşi elaborează un stil de a gândi, de a memoriza etc. Elevi diferiti se folosesc de stiluri
diferite.
In activitatea lor de invăţare independentă, ca şi în activitatea din clasă, ei folosesc pe cont
propriu asemenea stiluri. De exemplu, unii elevi invată mai bine un continu t
extrem de structurat, de secvential, altii, dimpotrivă, principii generale; unii pot
invăta cantităti mari de detalii,
chiar de mare
finete, in timp ce altii - aspectele globale, de sinteză etc.
Important este că asemenea diferente individuale stabile în maniera de a invăta afectează ritmurile şi calitatea invătarii şi, mai ales, determină optiunea pentru o strategie sau alta de invătare — ca mod propriu şi personal de a aborda o situatie de invătare. Stilurile au o valoare strategică, in sensul că stiluri diferite generează ipoteze de actiune diferite, sugerează proceduri de invătare diferite. Astfel, unul şi acelaşi stil lasă posibilitatea de a se opera cu mai multe strategii, ceea ce creează posibilităti sporite de adaptare la sarcina de invătare dată. Din acest punct de vedere, elevii trebuie ajutati să conştientizeze stilurile lor cognitive sau de invaţare şi incurajati să invete prin propriile lor mijloace.
Important este că asemenea diferente individuale stabile în maniera de a invăta afectează ritmurile şi calitatea invătarii şi, mai ales, determină optiunea pentru o strategie sau alta de invătare — ca mod propriu şi personal de a aborda o situatie de invătare. Stilurile au o valoare strategică, in sensul că stiluri diferite generează ipoteze de actiune diferite, sugerează proceduri de invătare diferite. Astfel, unul şi acelaşi stil lasă posibilitatea de a se opera cu mai multe strategii, ceea ce creează posibilităti sporite de adaptare la sarcina de invătare dată. Din acest punct de vedere, elevii trebuie ajutati să conştientizeze stilurile lor cognitive sau de invaţare şi incurajati să invete prin propriile lor mijloace.
- De ce
chestionare vizând satisfacţia şi motivaţia învăţării?
Chestionarele au fost realizate după modelul oferit de sociologul Cătălin
Zamfir[10]. Chestionarul include două părţi:
- prima vizează
calcularea indicelui global de satisfacţie a activităţii de învăţare;
- a doua parte
urmăreşte evaluarea complexelor motivaţionale individuale;
Motivaţia stă în spatele tuturor deciziilor, atitudinilor si acţiunilor
umane fiind de aceea denumită „cauzalitatea internă” a conduitei umane. Ea are
o funcţie de activare internă, difuză şi de semnalare a unui dezechilibru
fiziologic sau psihologic (trebuinţe), de mobil (factor declanşator) al
acţiunii pe care o şi justifică, de autoreglare a conduitei, imprimând
conduitei un caracter energizant si dinamogen sau orientativ si direcţional si
vectorial, de coechilibrare a raportului dintre om si mediul ambiant.
Organizarea si funcţionarea motivaţiei umane poate fi caracterizată de
următoarele trăsături: diversitatea motivaţională, conflictualitatea
motivaţională, ierarhizarea motivaţiei
şi variabilitatea motivaţională.
Diversitatea motivaţională arată că omul nu acţionează cel mai adesea
sub impulsul unui singur motiv, ci sub influenţa mai multor motive organizate
în subansambluri („constelaţii”) motivaţionale.
Motivaţia va dispune de o intensitate, forţă propulsivă cu atât mai
ridicată asupra conduitei persoanei, cu cât, în acelaşi subansamblu
motivaţional, vor fi atrase motive tot mai numeroase si diverse. De exemplu,
elevul care se pregăteşte pentru admitere este multiplu motivat: pe de o parte
atracţia (interesul) pentru materia respectiva si viitoarea profesie (motivaţii
intrinseci); iar pe de alta parte, asigurarea în perspectiva a unui venit
(motivaţie extrinsecă pozitivă) sau constrângerea părinţilor (motivaţie
extrinsecă negativă).
Privind conflictualitatea motivaţională, aflat în fata unei
decizii sau a angajării unei anumite
activităţi, omul poate fi stăpânit de un conflict motivaţional reprezentat
prin: motivaţii pozitive care îl împing si îl îndeamnă în angajarea acelei
decizii sau activităţi şi motivaţii negative care îl reţin, îl inhibă.
Din punct de vedere al ierarhizării, motivaţia se organizează într-un
sistem ierarhizat, în care motivele superioare subordonează motivele primare
(inferioare). Astfel, în diversitatea lor motivele nu sunt deloc egale sau
echivalente între ele, ca forţă (valoare, intensitate) propulsivă pentru
conduita umană (vezi piramida motivaţională a lui Maslow).
Variabilitatea motivaţională scoate în evidenta diferenţele motivaţionale
dintre oameni, cât si variaţiile „constelaţiilor” şi a ierarhiilor
motivaţionale la una şi aceeaşi persoană. Astfel:
una si aceeaşi motivaţie determină la oameni
diferiţi comportamente si activităţi diferite. De exemplu necesitatea obţinerii
unei note mari la o anumită disciplină va determina fie o activitate intensă de
pregătire şcolară, fie tentative de copiere;
în spatele unuia şi aceluiaşi tip de
comportament si activitate vom găsi, de la elev la elev, „constelaţii”
motivaţionale diferite(comportamentul de învăţare este divers motivat divers de
la persoană la persoană);
„constelaţiile" şi ierarhiile
motivaţionale se modifică în timp, la una şi aceeaşi persoană, fie sub
influenţa , fie sub presiunea condiţiilor social-istorice.
Chestionarele utilizate
investighează aspecte vizând atât structura constelaţiilor şi a complexelor
motivaţionale individuale (MI, MEN şi MEP), ierarhizarea motivaţională
individuală, cât şi evaluarea eficienţei
complexului motivaţional obţinut, ştiind că cel mai bun complex este de
tipul: MI > MEP > MEN.
Celălalt chestionar urmăreşte
identificarea nivelului satisfacţiei elevilor în urma activităţii de învăţare.
Satisfacţia învăţării este o emoţie plăcută, pozitivă, rezultată din evaluarea
muncii depuse. Ea este un factor motivaţional foarte important, direct implicat
în variaţiile productivităţii activităţii de învăţare. Satisfacţia elevilor în
urma activităţii de învăţare este un concept multicauzal, depinzând atât de
caracteristicile individului, de caracteristicile sarcinilor de învăţare, cât
şi de contextul psiho-social al învăţării. Identificarea nivelului satisfacţiei
elevilor dă informaţii valoroase care pot fi corelate cu constelaţiile
motivaţionale identificate, din perspectiva axei succes – eşec şcolar.
- De ce un chestionar vizând calitatea stilului de
învăţare?
Acest chestionar investighează condiţii externe ale învăţării
Condiţiile externe includ şi o serie de factori socio-organizaţionali,
temporali şi psihoergonomici, a căror respectare condiţionează calitatea
rezultatelor învăţării.
Rezultatele celor patru chestionare
oferă o radiografie a procesului individual de învăţare, ca bază pentru
conturarea soluţiilor individualizate pentru elevi, dar şi pentru fiecare
colectiv şcolar în parte.
4. Dezvoltarea competenţei de
autoorganizare a învăţării, direcţie de prevenţie primară a comportamentelor
dezadaptative la elevii adolescenţi
Literatura de specialitate din
ultimii ani evidenţiază ca tendinţă dominantă orientarea preventivă,
considerată a fi „mai facilă, mai ieftină
şi mai eficientă decât terapia propriu-zisă” (E. Albu) [11].
Prevenirea şi intervenţia în cadrul comportamentelor
dezadaptative, „ca demers specific,
integrat în strategia de diminuare a infracţionalităţii la scara societăţii”[12]
trebuie să realizeze două obiective:
- eliminarea/
diminuarea cauzelor şi condiţiilor care generează comportamentele dezadaptative;
- resocializarea,
recuperarea morală şi socială a elevilor care manifestă comportamente
dezadaptative.
Pentru realizarea acestor obiective,
conceptul de profilaxie a acestor comportamente se referă la totalitatea
măsurilor adresate atât elevilor, precum şi microgrupurilor cărora le aparţin,
luate în scopul prevenirii conduitelor neintegrate social, prin intervenţia
asupra cauzelor, condiţiilor şi circumstanţelor care pot genera devianţa. Ea nu
poate fi concepută decât ca o acţiune amplă, cuprinzătoare, desfăşurată
sistematic, ca o strategie de combatere şi de eradicare a cauzelor devierilor.
Pentru reuşita ei este nevoie de munca în echipă a profesorilor, pedagogilor,
psihologilor, medicilor, sociologilor etc.
Prevenţia presupune aplicarea unui
sistem de măsuri structurate în timp, în trei etape, în funcţie de momentul
desfăşurării acţiunilor de prevenire/intervenţie, dar şi de instituţiile care
participă la demers:
· prevenţia primară se adresează
nemijlocit cauzelor generatoare, împiedicând apariţia comportamentelor
dezadaptative;
Această etapă include toate măsurile adoptate înainte de apariţia
problemelor, esenţială fiind cunoaşterea elevilor, analiza, trierea, depistarea
şi înlăturarea factorilor de risc. Trebuie menţionat că aceşti factori de risc
vizează mai multe planuri: elevul, profesorul (atitudine, tip de disciplină,
tip de valori, stil didactic, caracteristici personale etc.), cadrul
instituţional, grupul şcolar etc.;
· prevenţia secundară vizează
identificarea precoce a aspectelor disfuncţionale şi a conduitelor dezadaptative
minime sau incipiente şi remedierea lor înainte ca acestea să capete tentă accentuată,
structurându-se ca tulburări de comportament;
În această formă de prevenţie
sunt incluse aspecte precum diminuarea prejudiciilor cultural-educative şi
sociale produse de comportamentele perturbatoare ale elevilor, restabilirea
disciplinei şcolare şi sancţionarea devianţilor.
· prevenţia terţiară include
totalitatea măsurilor care trebuie luate în cazurile în care comportamentele
dezadaptative au căpătat un conţinut delictogen şi antisocial, urmărind
prevenirea recidivei şi aplicarea unor măsuri după producerea delictului de către
autorităţi.
Din punct de vedere al consilierii psihopedagogice, prevenţia
comportamentelor dezadaptative la elevii adolescenţi se poate realiza prin
diferite programe de intervenţie inspirate din diferite teorii psihologice.
Cele trei modele teoretice (psihanalitic, umanist şi behaviorist) sunt considerate a fi „trei lentile prin care consilierul îl priveşte pe cel consiliat”[13].
Dintre acestea mă voi opri asupra modelului comportamental (behaviorist),
selectând metode care pot fi utilizate în aceste situaţii.
În perspectiva behavioristă,
persoana dezadaptată este diferită de cea normală, pentru că a eşuat în
dobândirea unor abilităţi adaptative şi a însuşit comportamente greşite.
Principiul de bază al practicii behavioriste este cel al decondiţionării sau
tehnica practicii negative, sintetizat astfel: modelele comportamentale învăţate au tendinţa de a slăbi şi dispărea în
timp dacă nu sunt întărite corespunzător. Scopul consilierii constă în
decondiţionarea individului de comportamentele nedorite şi înlocuirea lor cu
comportamente dezirabile.
În acest sens, programul de
diagnostic şi de dezvoltare a competenţei de autoorganizare a învăţării, este una
din direcţiile demersurilor de consiliere, pentru prevenţia apariţiei
comportamentelor dezadaptative provocate de eşecul şcolar. Eşecul şcolar
determină efecte negative atât în plan psihologic individual, respectiv o
alterare a imaginii de sine a elevului in cauză, care-si va pierde tot mai mult
încrederea in propriile posibilităţi si va ajunge să dezvolte o teama de eşec,
cât şi în plan social, fiindcă un eşec şcolar permanentizat „stigmatizează” şi
induce o marginalizare socială a elevului în cauză.
Eşecul şcolar de tip cognitiv, care se referă la nerealizarea de către
elevi a obiectivelor pedagogice şi atestă niveluri scăzute de competenţă la
elevii respectivi, provoacă rezultate slabe la examene şi concursuri scolare,
respectiv corigenţe, repetenţie etc. Aceste niveluri scăzute de competenţă se
explică fie prin întârzieri în dezvoltarea intelectuală, fie printr-o serie de
neajunsuri iîn plan motivaţional, voliţional si operaţional, de genul:
- un nivel foarte scăzut de aspiraţii si de expectanţe în raport cu
activitatea şcolară şi cu propriul eu;
- reduse disponibilităţi voluntare necesare formulării obiectivelor de
învăţare şi depăşirii obstacolelor care apar in mod inerent pe parcursul
activitatii de invatare;
- absenţa unor deprinderi de muncă sistematică si a obişnuintei
elevului de a-si autoevalua rezultatele scolare din perspectiva unor criterii
obiective, promovate de şcoală..
Eşecul scolar de tip necognitiv se referă la inadaptarea elevului la
exigenţele ambianţei şcolare. Acest tip de eşec vizează, mai precis,
inadaptarea la rigorile vietii de elev, la exigenţe de tip normativ pe care le
presupune funcţionarea corespunzătoare a fiecarei şcoli sau a oricărei
colectivităţi şcolare. Elevul dezadaptat recurge la abandonul scolar, la părăsirea
precoce a şcolii, în favoarea unui mediu mai putin coercitiv, de regulă cel al
străzii.
Cunoaşterea şi înţelegerea cracteristicilor şi determinanţilor
propriului proces de învăţare reprezintă o condiţie pentru utilizarea optimă a
oportunităţilor de învăţare, dar şi pentru a conştientiza propriile resurse şi
limite. Învăţarea autodirijată presupune abilităţi metacognitive şi de control
a procesului. Competenţa de a învăţa în mod autonom se formează prin instruire
şi implică factori cognitivi, metacognitivi şi emoţionali.
Programul de diagnostic şi de dezvoltare a competenţei
de autoorganizare a învăţării, aşa cum îl desfăşor ăn cadul Colegiului Economic
„Delta Dunării” Tulcea, include următoarele faze:
- Etapa
de diagnoză, constând în aplicarea bateriei de chestionare prezentată
anterior.
- Etapa
de consiliere de grup, după precizarea şi explicarea rezultatelor
individuale şi colective, care include:
-
actualizarea cunoştinţelor metacognitive
referitoare la procesul de învăţare şi, mai ales, la condiţiile interne şi
externe ale acestuia (recunoaşterea dificultăţilor care pot să apară în diverse
situaţii-problemă, identificarea cunoştinţelor şi a abilităţilor necesare
pentru depăşirea acestora, identificarea
resurselor şi a strategiilor utile, etc.);
-
identificarea propriului stil de învăţare şi a
recomandărilor caracteristice acestuia;
-
activarea unor factori motivaţionali şi afectivi (identificarea
constelaţiilor motivaţionale proprii, convingeri de autoeficacitate sau
competenţă, relevanţa şi importanţa personală a sarcinilor, interesul personal,
asumarea obiectivelor, etc.);
-
planificarea timpului şi a efortului; analiza
modului în care sunt percepute sarcinile şi contextul învăţării.
- Etapa
de automonitorizare se referă la conştientizarea de către elevi
a propriilor stări cognitive,
motivaţionale sau afective, a efortului depus, a timpului alocat diverselor sarcini, a condiţiilor
de mediu. În cadrul fazei de automonitorizare sunt incluse de asemenea
procesele care implică conştientizarea motivaţiei elevilor (dacă aceştia
se simt capabili sau nu să obţină performanţa propusă, care sunt motivele
pentru care se implică în activitate etc.), conştientizarea
comportamentelor şi a factorilor care caracterizează mediul de învăţare
(regulile stabilite în cadrul programului, cerinţele sarcinilor, modul în
care se realizează evaluarea, etc.).
- Faza
de autoevaluare se referă la: judecăţile şi evaluările
individuale privind performanţa, realizate de obicei prin raportarea
rezultatelor obţinute la obiectivele propuse sau la anumite criterii
stabilite anterior, sau prin
compararea acestora cu rezultatele anticipate sau cu cele obţinute de
colegi; atribuirile cauzale privind
succesul sau eşecul (de pildă, eşecul învăţării poate fi atribuit unor cauze cum ar fi supraîncărcarea şi lipsa de timp,
dificultăţi de management al
activităţii, sau unor cauze cum ar fi lipsa de competenţă personală); reacţiile afective consecutive
atribuirilor; eficienţa comportamentelor; caracteristicile mediului de
învăţare; etc.
Această etapă se reflectă de obicei în
rezultatele şcolare de final de semestru sau la examenul de bacalaureat.
- Final
deschis…
Trăim într-o perioadă în care cunoaşterea devine învechită tot mai
repede, informaţia devine accesibilă tot mai rapid prin reţelele de computere,
nevoia de învăţare pe tot parcursul vieţii creşte, iar modelele de predare
bazate pe transmiterea şi stocarea cunoştinţelor îşi pierd funcţionalitatea. În
interiorul sistemului tradiţional de învăţământ rigid şi adesea ineficient,
elevii achiziţionează anumite cunoştinţe doar pentru că acestea apar în
programă şi nu pentru că ele ar reprezenta nişte valori intrinseci ca scopuri
educaţionale. Totodată, cresc cerinţele societăţii pentru modele de predare
noi, ce tind către dezvoltarea abilităţii elevilor de a-şi actualiza
cunoştinţele oricând e necesar.
În acest context dinamic actual, dezvoltarea competenţei de autoorganizare
a învăţării la elevii noştri, se impune ca soluţie pe termen lung. Self-managementul
învăţării înseamnă planificarea, monitorizarea şi evaluarea propriului proces
de învăţare. În literatura de specialitate se întâlnesc o mare diversitate de
termeni pentru acela care învaţă de unul singur, pentru cel care îşi
organizează propria învăţare, cum ar fi: învăţare autodirijată, învăţare
auto-reglatoare, învăţare autodeterminată, auto-educarea, autoinstruirea,
învăţarea independentă sau termeni din limba engleză: self-directed learning,
self-regulated learning, expert learner.
Indiferent de această bogăţie terminologică, se impune cu stringenţă
faptul că învăţarea autodirijată este o învăţare autoresponsabilă; elevii adolescenţii învaţă să ia hotărâri şi să
răspundă pentru ele.
Pedagogia contemporană răstoarnă astfel un mit cel al impunerii
obiectivelor în învăţare; se credea, până nu demult, că oamenii pot fi
influenţaţi astfel încât ei să-şi schimbe atitudinile. Aceasta concepţie nu mai
este aplicabilă astăzi. De fapt, oamenii se schimbă numai dacă ei înşişi vor/îşi
propun/acceptă aceasta. Depinde de arta motivării elevilor şi de cât de artişti
sunt profesorii noştri în această esenţială formă de artă educaţională...
BIBLIOGRAFIE
1)
Albu,
Elena, 2002, Manifestări tipice ale devierilor de comportament la elevii
preadolescenţi, Ed. Aramis, Bucureşti.
2)
Albu,
Gabriel, 1998, Introducere într-o
pedagogie a libertăţii, Ed. Polirom, Iaşi.
3)
Ausubel, D. şi Robinson, F. ,1981, Învăţarea
în scoală. O introducere în psihologia
pedagogică, EDP Bucuresti.
4)
Băban,
Adriana (coord.), 2001, Consiliere
educaţională, Imprimeria „Ardealul”, Cluj-Napoca.
5)
Branden,
Nathaniel, 1996, Cei şapte stâlpi ai
respectului de sine, Ed. Colosseum, Bucureşti.
6)
Cosmovici,
Andrei şi Iacob, Luminiţa (coord.), 1999, Psihologie
şcolară, Ed. Polirom, Iaşi.
7)
Golu, P.;
Zlate, M.; Verza, E., 1993, Psihologia
copilului, Ed. Didactică şi Pedagogică RA, Bucureşti.
8)
Golu, P, 2001, Psihologia învăţării şi a
dezvoltării, Editura Fundaţiei Humanitas, Bucureşti.
9)
Moraru, Monica, 2004, Consiliere psihopedagogică şi orientare şcolară şi profesională,
Ed. Muntenia, Constanţa.
10) Neacşu, Ioan, 2006, Învăţarea academică independentă,
Facultatea de psihologie şi ştiinţe ale educaţiei, Bucureşti.
11)
Neamţu,
Cristina, 2003, Devianţa şcolară, Ed. Polirom, Iaşi.
12) Neculau, Adrian, 1983, A. fi
elev, Ed. Albatros, Bucureşti.
13) Neculau, Adrian (coord.) , 1996, Psihologie socială, Ed. Polirom, Iaşi.
14) Stan, Emil, 1999, Profesorul între autoritate şi putere, Ed. Teora, Bucureşti.
15) Stan, Emil, 2003, Managementul clasei, Ed. Aramis, Bucureşti.
16) Neculau, Adrian (coord.) , 1996, Psihologie socială, Ed. Polirom, Iaşi.
17) Zamfir, Cătălin, 1980, Un sociolog despre muncă şi satisfacţie, ED. Politică, Bucureşti.
[1] Cristina Neamţu, Devianţa
şcolară, Ed. Polirom, Iaşi, 2003, p. 69.
[2] Ion I. Ionescu, Sociologia
şcolii, Polirom, Iaşi, 1997, p. 35.
[3] ibidem, p. 37.
[4] apud Emil Stan, Managementul clasei, Ed. Aramis, 2003,
p. 88.
[5] Jean Maisonneuve, „Roluri şi conflicte de roluri” în Adrian Neculau
(coord.), Psihologie socială,
Polirom, Iaşi, 1996, p. 197
[6] Adriana Băban (coord.), Consiliere educaţională, Imprimeria „Ardealul”,
Cluj-Napoca, 2001, p. 47.
[7] Golu, P, 2001,
Psihologia învăţării şi a dezvoltării, Editura Fundaţiei Humanitas,
Bucureşti, p. 25.
[8] D. Ausubel si F.
Robinson ,1981, „Învăţarea
în scoală. O introducere în
psihologia pedagogică”, EDP Bucuresti, p.61.
[9] Ioan Neacşu, ,2006, „Învăţarea
academică independentă”, Facultatea de psihologie şi ştiinţe a educaţiei,
Bucuresti, p.17.
[10] Cătălin Zamfir, 1980, Un
sociolog despre muncă şi satisfacţie, ED. Politică, Bucureşti, p. 29.
[11] Elena Albu, op. cit., p. 60.
[12] Cristina Neamţu, op. cit.,
p. 265.
[13] Monica Moraru, Consiliere
psihopedagogică şi orientare şcolară şi profesională, Ed. Muntenia, Constanţa,
2004, p. 25.