luni, 8 iunie 2015

Prevenirea comportamentelor dezadaptative la școlarii mici prin educația rațional emotivă și comportamentală

Profesor consilier şcolar Nicoleta Paraschiv
Cabinetul de Asistenţă Psihopedagogică al Şcolii Gimnaziale ,,Alexandru Ciucurencu Tulcea


                                                                                   
Educaţia raţional emotivă şi comportamentală reprezintă un program de sănătate mentală al cărui scop major este dezvoltarea la elevi a unor deprinderi de gândire raţională şi abilitarea lor în utilizarea acestor deprinderi în viaţa de zi cu zi. Programele elaborate de Knaus (1974), Vernon (1989, 1998) şi Bernard (1987) au fost utilizate în şcolile de pe întreg mapamondul şi şi-au dovedit eficienţa (Hooper şi Layne, 1985; Trip, 2006; Bernard, 2008). Ellis, Vernon, Morris şi Wolfe (2006) considerau că viitorul terapiei raţional emotive şi comportamentale îl va constitui programele de prevenţie din mediul şcolar (pentru elevi, pentru cadrele didactice sau chiar pentru părinţi). Toate au fost dezvoltate cu scopul prevenirii comportamentelor dezadaptative la copii și adolescenți.
Comportamentul dezadaptativ sau disruptiv reprezintă răspunsul indezirabil al elevului la o varietate de contexte educaționale. El poate fi determinat fie de un mediu insuficient de structurat, fie de un context nestimulant sau suprasolicitant (Ouvry, 1987) sau de insuficienta diversificare a repertoriului abilităților sociale ale elevului. (Psihologie educațională și elemente de psihologia dezvoltării - lector. Dr. Viorel Mih)
Zarkowska și Clements (1997) descriu două criterii generale pe baza cărora se poate decide dacă un comportament este dezadaptativ:
a)      Comportamentul persoanei este contrar normelor sociale;
b)      Comportamentul cauzează un stres semnificativ celor care interacționează cu acea persoană.
Articolul de față își propune să analizeze din perspectivă rațional – emotivă comportamentele dezadaptative și oferă o metodă (povestea) care, utilizată în consilierea individuală sau de grup, are potențialul de a preveni comportamentele dezadaptative la școlarii mici. Pe baza acestei povești, în scenariul didactic se pot introduce activități și dezbateri cu valențe educative deosebite, care țin de măiestria și talentul pedagogic al consilierului școlar.
Abordările comportamentale au la bază conceptele şi tezele orientării behavioriste (comportamentale) – J.B.Watson de la începutul sec. XX. Au apărut ca reacţie la abordările psihodinamice care puneau accentul pe forţele de natură inconştientă ale psihicului uman. În cadrul acesteia, abordarea raţional-emotivă dezvoltă ideea că rolul consilierii şi al psihoterapiei este de a localiza convingerile iraţionale cu scopul de a le confrunta şi apoi de a le înlocui cu convingeri raţionale. La începutul anilor 50, când teoriile freudiene îşi găseau destul de mulţi adepţi printre terapeuţi, psihologii Albert Ellis şi Robert A. Harper, au avut curajul  să lupte împotriva curentului, afirmând că evenimentele neplăcute ale copilăriei nu sunt sursa tuturor angoaselor adulţilor, așa cum susţineau practicanţii psihanalizei. Ei au plecat de la convingerea că sursa majorităţii problemelor şi a comportamentelor inadecvate ale oamenilor vine din interiorul acestora, din propriile lor credințe iraţionale, care pot fi modificate asemenea unor algoritmi computerizaţi. În acest fel s-a născut terapia raţional-emotivă comportamentală (REBT), care se bazează pe premisa că ori de câte ori apar manifestări comportamentale dezadaptative, nu evenimentele care au loc în viaţa noastră sunt cauza, ci cognițiile, convingerile pe care le avem, care ne determină să simțim emoții negative disfuncționale: depresie, anxietate, furie, vinovăție,rușine, vinovăție, etc.
Convingerea conform căreia credințele, cognițiile noastre sunt cele care ne creează emoțiile disfuncționale a fost anticipată de către Epictet aproximativ 2.000 de ani în urmă: "Oamenii nu sunt deranjați de evenimente, ci datorită opiniilor pe care le au despre ele, datorită interpretărilor pe care le acordă evenimentelor cu care se confruntă. " 
Așadar, premisa de bază a terapiei REBT se referă la concepția conform căreia realitatea socială nu este un dat în sine, ceva preexistent, ci este o realitate construită de fiecare dintre noi, prin intermediul reprezentărilor pe care ni le constituim despre evenimentele și situațiile cu care ne confruntăm. Peter Berger și Thomas Luckmann demonstrează în lucrarea ”Construirea socială a realității” ideea că realitatea se construiește social, în cadrul societății.

MODELUL ABC

             
                   A                                                         B                                                                  C                                
Evenimentul activator
Convingerile despre acel eveniment
Consecinţele emoţionale sau comportamentale

Modelul ABC constituie fundamentul practicării REBT. În acest model, A-ul reprezintă evenimentul activator. B-ul reprezintă convingerile persoanei. Acestea sunt cogniţii evaluative sau reprezentări personale ale realităţii, care pot fi rigide sau flexibile. Atunci când convingerile sunt rigide, ele sunt numite credinţe iraţionale şi se exprimă sub forma lui „trebuie cu necesitate”, „este obligatoriu”, „este absolut necesar” etc. Atunci când oamenii pornesc de la premise rigide tind ca, în baza acestora, să tragă şi concluzii iraţionale. Aceste concluzii iraţionale se prezintă sub mai multe forme (Ghid practic de terapie rațional – emotivă și comportamentală, Windy Dryden, Raymond DiGiuseppe):
1.                  Gândirea catastrofică: Evenimentul este evaluat ca fiind mai mult de 100% negativ, mai rău decât ar trebui cu necesitate să fie.
2.                  Intoleranţa la frustrare: Oamenii vor aprecia că nu se pot imagina suportând anumite situaţii sau trăind vreun sentiment de mulţumire dacă ceea ce ei cred că nu trebuie să se întâmple se întâmplă cu adevărat.
3.                  Evaluarea globală negativă: Oamenii vor avea o atitudine extrem de critică la adresa propriei persoane, a celorlalţi şi/sau a condiţiilor de viaţă.
4.                  Gândirea „întotdeauna sau niciodată”: Se vor adopta atitudini absolutiste (ex. vor considera că vor avea întotdeauna eşecuri sau nu vor fi niciodată aprobaţi de persoanele semnificative).    
În cadrul modelului ABC, C-ul reprezintă consecinţele emoţionale şi comportamentale ale credinţelor pe care clientul le are despre AC-urile care derivă din credinţe iraţionale, rigide despre evenimentele negative (A) vor fi inadecvate şi se vor numi consecinţe negative disfuncţionale, iar C-urile care derivă din credinţe raţionale, flexibile despre A-uri negative vor fi adecvate şi se vor numi consecinţe negative funcţionale (Crawford & Ellis, 1989). 
Emoţiile negative disfuncţionale se numesc astfel pentru unul sau mai multe din următoarele motive:
1.      Conduc la experienţierea durerii şi disconfortului psihic.
2.      Motivează persoana să recurgă la comportamente contrare propriilor interese.
3.      Împiedică persoana să se angajeze în comportamentele necesare atingerii propriilor scopuri.
Anxietatea, deprimarea, furia, vinovăția, gelozia sunt emoții negative disfuncționale generate, conform modelului ABC, de credințele noastre iraționale. De aceea, terapia REBT se centrează pe schimbarea credințelor iraționale în cele raționale. REBT constituie o abordare structurată a demersului de rezolvare a problemelor emoţionale, în care terapeutul adoptă o atitudine activ-directivă pentru a-şi ajuta clienţii să îşi rezolve dificultăţile. Această formă de terapie este în esenţă multimodală, adică terapeutul foloseşte şi îşi încurajează clienţii să folosească o gamă variată de tehnici cognitive, imagistice, comportamentale şi emoţionale pentru a facilita schimbarea terapeutică. Terapeuţii REBT consideră că mare parte din schimbarea care are loc este obţinută de clienţi în viaţa de zi cu zi, şi mai puţin în cadrul şedinţelor de psihoterapie. Prin urmare, aceştia prescriu de regulă clienţilor lor „sarcini pentru acasă”, concepute individual pentru a-i ajuta să pună în practică cele învăţate pe parcursul şedinţelor de psihoterapie.
Plecând de la această idee, a fost gândită educaţia raţional emotivă şi comportamentală, ca o extensie a terapiei raţional emotive şi comportamentale, terapia însăşi fiind un proces educativ. Knaus (2004) vorbeşte despre educaţia raţional emotivă şi comportamentală ca despre un program de intervenţie psihologică pozitiv şi preventiv. Acest tip de educație are la bază asumpţia conform căreia este posibil şi dezirabil să-i învăţăm pe copii cum să se ajute pentru a face faţă vieţii cât mai eficient (Vernon, 2004). Prin intermediul acestui program copiii asimilează deprinderi necesare prevenirii tulburărilor emoţionale, mai specific deprinderi de gândire raţională şi o concepţie sănătoasă despre sine şi alţii. Educaţia raţional emotivă şi comportamentală nu vizează patologia, ci este un program pozitiv de sănătate mentală (Knaus, 1974).
În privința comportamentelor dezadaptative pe care le putem întâlni la copii (violență, inactivitate, evitarea oamenilor și a sarcinilor de lucru), trebuie să avem în vedere, conform modelului ABC, gândurile (cognițiile) iraționale care le generează. Consider că schimbarea lor în gânduri raționale este mai facilă la vârste mici deoarece intervine înaintea formării unor scheme de gândire rigide, inflexibile și mai greu de corectat.
Problemele frecvente care pot să intervină în relaţiile unui copil cu semenii, prin raportare la modelul ABC, în termenii cogniţiilor iraţionale caracteristice, sunt următoarele (Ellis şi Bernard, 2007):
 Evenimentele activatoare (A): respingere socială, tachinare, a nu avea parteneri de joacă, a nu fi invitat la o petrecere, pierderea prietenului.
Cogniţiile (B) sub forma:
- Inferenţelor (concluzii, predicţii): „Toată lumea este împotriva mea”, „Toată lumea mă tachinează, nimeni nu mă place”, „Nu voi avea prieteni niciodată”, „Nu pot fi fericit fără dragostea ei/lui”.
 - Absolutizărilor (ar trebui, trebuie, este imperativ, este nevoie absolută): „Am nevoie ca oamenii să mă placă şi să mă aprobe”.
- Evaluărilor: „Este groaznic să fii criticat, să se râdă de tine sau să fii singur”, „Nu pot suporta acest lucru”, „Acest lucru arată că sunt o persoană fără speranţă”.
Consecinţe (emoţionale, comportamentale) (C): deprimare, plâns, perioade de inactivitate, evitarea oamenilor şi a sarcinilor, oboseală, iritabilitate.
În proiectarea unei activități integrate educației rațional emotive și comportamentale, trebuie să plecăm de la sublinierea conceptelor cheie ale acestui tip de educaţie (Vernon, 1990): acceptare de sine vs. stimă de sine, cogniţiile raţionale şi iraţionale, emoţiile şi comportamentele. Atmosfera din cadrul activităţilor de educaţie raţional emotivă şi comprtamentală este una de acceptare, în care elevii sunt încurajaţi să experimenteze gândirea critică, idei noi şi să utilizeze tehnicile de rezolvare a problemelor personale sau comportamente noi. Ellis a promovat ideea acceptării necondiţionate. Cu toate că profesorul sau consilierul pot fi toleranţi, Ellis crede că elevii nu au nevoie să primească din partea celorlalţi ceea îşi pot oferi singuri, capacitatea de a se accepta necondiţionat (Knaus, 2006).
Metodele didactice folosite de către autorii programelor de educaţie raţional emotivă comportamentală ar fi: lectura, jocul de rol, înregistrări audio-vizuale, discuţii pe grupuri mici. Knaus (2006) susţine că o secvenţă de educaţie raţional emotivă cuprinde activităţi ce abordează teme precum: examinarea naturii emoţiilor, explorarea surselor emoţiilor şi măsurarea intensităţii emoţiilor, legătura dintre situaţii, gânduri, emoţii şi comportamente, recunoaşterea şi disputarea evaluării globale a propriei persoane, construirea unui concept de sine puternic, înţelegerea funcţiei învăţării şi a greşelilor, separarea asumpţiilor de opinii şi fapte, cerinţele absolutiste şi catastrofarea. Pot fi abordate şi teme speciale precum: responsabilitatea, rolurile şi regulile, perspectiva asupra lucrurilor, etichetarea, discriminarea, toleranţa diferenţelor, etc.
Integrat educației rațional emotive comportamentale, cu scopul prevenirii și corectării comportamentelor dezadaptative la școlarii mici, am gândit o activitate prin care aduc în prim planul discuțiilor anxietatea de performanță, des întâlnită la această vârstă. Activitatea are ca punct de plecare lectura, povestea referindu-se la emoțiile asociate anxietății de performanță, deprimarea și furia, care determină ca și comportamente dezadaptative: agresivitatea, autoizolarea, evitarea sarcinilor de lucru.
În povestea ”Ghiozdanul cu rechizite”, construită plecând de la modelul ABC, vocea iraționalității este întruchipată de cele 3 personaje (Cartea, Caietul și Ghiozdanul), iar gândurile iraționale reușesc să-l conducă pe Albert, școlarul de clasa I, la deznădejde, deprimare și abandon. În povestea mea, două momente se desprind cu claritate – momentul panicii din timpul dictării și momentul deprimării și al dezamăgirii, trăit acasă de copil. Dar iată că soluția salvatoare vine în poveste de la Stilou, personaj mic, dar puternic, care oferă școlarului mic soluția pentru emoțiile sale negative disfuncționale  prin acceptarea necondiționată a propriei persoane.
Poveste
GHIOZDANUL CU RECHIZITE
Este luna martie, prima lună a primăverii, în care totul renaște. Este  miercuri dimineață și Albert, elev în clasa I, se îndreaptă  agale spre școală. Merge încet, cu capul în jos, își târâie lent picioarele, de parcă ar vrea să se întoarcă acasă. A venit cu drag în septembrie la școală și dornic să învețe cât mai multe lucruri noi: să scrie, să citească și să socotească. Parcă ieri zburda în curtea școlii, vesel și jucăuș, împreună cu ceilalți colegi de clasă, toți bucuroși că s-au cunoscut și că se vor juca de acum încolo împreună. A fost așa de frumos…. Ce mult îi plăcea să vină pe drumul spre școală cu colegii de clasă, sporovăind despre jocuri și jucării….
Dar astăzi, totul e schimbat. Parcă nu-l mai atrage nimic la curtea școlii, acolo unde se juca atât de frumos încât nici nu știa când s-a terminat recreația. Astăzi vine încet și trist spre școală și oftează amintindu-și cât de greu va fi iar aici. Când intră în școală îl cuprinde panica.
Este  10 și începe ora de scriere. Doamna învățătoare anunță cu solemnitate: ”Astăzi veți da o dictare! Pregătiți-vă de scris!” Atunci, Albert  începe să transpire abundent, deși în același timp simte fiori reci de gheață pe spate. Doamna începe să dicteze textul, iar el se străduiește conștiincios să audă și să scrie ceea ce se dictează. Se grăbește, dar pierde firul textului și la finalul dictării aude vocea doamnei: ”Albert este iar ultimul din clasă. Nu a terminat de scris tot textul”. Atunci simte cum toți ochii ageri ai colegilor, pe care odată îi simțea prietenoși, sunt ațintiți asupra lui și-i trimit săgeți de foc. În acel moment aruncă furios caietul de dictare sub bancă, trântește stiloul și lacrimile îi curg șiroaie din ochișori. Iar îi va auzi pe colegi: ”Albert –leneșul clasei”. S-a săturat și nu mai suportă.
Vine pauza și toți pleacă să se joace în curtea școlii. Albert îl împinge violent pe Denis, colegul care încearcă să-l ia cu el la joacă, și rămâne în bancă. În liniștea care s-a așternut în clasă, Albert parcă aude un glăscior:
”Niciodată nu vei reuși
Să scrii rapid ca alți copii.
Tu veșnic vei rămâne-n urmă
Ca ultima oaie din turmă.”

Albert, ciulind urechile, își dădu seama că glasul era al Caietului de dictare, pătat de lacrimile care i-au curs șiroaie. Dar până să se dezmeticească de ce vorbește Caietul, iată că un glas mai clar și mai răspicat îi sună clar în urechi:
”Nu mai suporți să mergi la școală
Așa, mereu cu mintea goală.
Toți trebuie să te iubească
Și niciodată să nu te ocolească.”

Era Cartea lui de limba română din care se străduise de atâtea ori să citească, dar niciodată nu o mai auzise glăsuind.
Când clopoțelul vestea deja finalul recreației, o voce tunătoare, acoperi clinchetul fin și Albert auzi dinspre Ghiozdan:
”Să scrii încet e groaznic și teribil,
Nu există ceva mai oribil.
Gândește bine:  în continuare ce mai ai a face
Când ești leneș și nimic la școală nu-ți place?”

Colegii se întorceau deja gălăgioși și fericiți în clasă. Se terminase recreația, jucaseră fotbal  pe teren și povesteau înflăcărați despre golurile date echipei adverse. Albert îi privea cu ochii înlăcrimați: nu se vor mai juca niciodată împreună. Doar l-au avertizat acum și Caietul, Cartea și Ghiozdanul. Nu mai exista nici o speranță de a mai juca vreodată fotbal cu dragii lui prieteni în curtea școlii. Ora de abilități practice trecu repede, dar Albert nu se putea concentra la mărțișorul pe care se străduiau să-l confecționeze mamei de 8 Martie. Îi răsunau mereu în urechi vorbele grele ale rechizitelor lui.
La finalul programului de școală, la ora 12, Albert se îndreptă agale spre casă singur, refuzând compania oricărui coleg care se oferise să-i țină de urât până acasă. Era singur și se gândea la furia cu care l-a împins azi pe Denis în clasă și pentru care primise observație de la doamna învățătoare. Și sigur mâine va fi la fel de groaznic la școală.
Acasă mâncă în liniște, obosit și dezamăgit. Apoi, fără să se odihnească deloc, se așeză conștiincios la biroul de lucru să-și pregătească temele pentru mâine. Matematica nu-i ridica nici o problemă, așa că începu să rezolve exercițiile și problemele date. Așa de simple îi păreau… Dacă ar fi așa și la dictare….. ”dar nu, nu va fi niciodată ușor la dictare”, gândi Albert și se îngrozi amintindu-și ora de scriere. Luă ușor din Ghiozdanul său vorbitor Caietul și Cartea de limba română. Le puse cu mare grijă pe masă, căutând ca nu cumva să le mai audă vorbind vreodată. Nu i-au plăcut deloc vorbele lor grele. Dar ca un semn, Cartea, Caietul și Ghiozdanul începură să se întreacă în a-și spune fiecare rolul, pe care Albert deja le auzise de la școală. Era așa o zarvă în camera lui, că-și puse mâinile la urechi să nu le mai audă. Ele trăncăneau întruna.
 N-ar vrea să le mai audă vorbind, dar ele erau 3 și el doar unul singur. ”Dacă aș avea și eu un prieten care să mă ajute să nu le mai aud….”, gândi Albert, pregătit cu stiloul în mână pentru a scrie lecția la limba română.
În acel moment, mâna sa dreaptă în care ținea Stiloul se încălzi puternic și auzi dinspre obiectul mic pe care-l strângea hotărât o voce clară și răsunătoare:
”Nu trebuie să scrii rapid
Și te voi ajuta, deși sunt mic, dar solid.
Poți să suporți multe pe lume,
Iar în loc să te înfurii, fă mai bine niște glume.

E bine să scrii frumos,
Corect, repede și bucuros.
Și de nu vei reuși o dată,
Poți să-ncerci și altădată.

Doamna te va lăuda
Și copiii-ți vor cânta
Când tu vei înțelege și ai să crezi
Că ești unic și mult valorezi.

Nu scrii rapid, dar nu greșești deloc,
Nu te grăbești, dar înțelegi pe loc.
Tu poți s-ajungi iute departe,
 Că ești isteț și un copil aparte”. 

Tare frumos îi vorbi Stiloul lui năzdrăvan și brusc se însenină, pentru că cele 3 rechizite vorbărețe, Cartea, Caietul și Ghiozdanul, amuțiseră. Erau împroșcate cu multă cerneală și erau de nerecunoscut. Iar mâna dreaptă înfierbântată a lui Albert  aluneca atât de ușor pe caietul de limba română, încât nici nu-și dădu seama că deja terminase de copiat textul din manual. Ce frumos scrisese… 
Era mândru de tema lui și abia aștepta să-i arate mâine doamnei învățătoare, că poate-l va aprecia. Dacă nu, poate colegii lui nu-l vor mai privi așa de fierbinte cu ochișorii lor… și dacă nu, sigur va merge cu Denis și vor juca împreună fotbal în curtea școlii. Oh, da, de când visează la clipa asta…
Mama îl găsi seara pe Albert adomit cu capul pe birou, cu mânuța strângând tare Stiloul, iar zâmbetul de pe fața lui trăda o mare mulțumire.
Plecând de la această poveste, consilierul școlar are posibilitatea de a iniția activități și discuții dirijate cu elevii, prin care, conform modelului ABC, să pună în evidență gândurile iraționale ale personajului poveștii, în contrast cu cele raționale, dar și să identifice reacțiile emoționale și comportamentale generate de fiecare dintre acestea. Discuțiile vor fi adaptate caracteristicilor de vârstă și individuale ale grupului - țintă și vor viza formarea competențelor socio-emoționale ale copiilor.
În concluzie, conform modelului ABC, pentru a obține schimbarea comportamentală este necesară o restructurare cognitivă, care presupune înlocuirea sistemului de cogniții iraționale cu un sistem mai rațional, adaptativ. În lucrarea sa “A Guide to Rational Living”, Albert Ellis ne oferă următoarele sfaturi pentru o viață rațională și fericită (Daniel David – Tratat de psihoterapii):
”1. Urmează „decalogul raţionalităţii" şi evită „decalogul iraţionalităţii".
2. Asimilează „nucleul sănătăţii" şi renunţă la „nucleul nebuniei".
3. Să doreşti şi să faci tot ceea ce depinde de tine pentru ca lucrurile să se întâmple aşa cum vrei tu, dar în acelaşi timp să ţii minte că nu scrie nicăieri că lucrurile trebuie cu necesitate să se întâmple aşa cum vrei tu.
4. Nu uita că ar fi de dorit ca toţi ceilalţi să te trateze corect, dar asta nu înseamnă că şi trebuie cu necesitate să o facă.
5. Nu uita că ar fi de dorit să reuşeşti în tot ceea ce faci, dar asta nu înseamnă că şi trebuie cu necesitate să reuşeşti.
6. Nu uita că ar fi de dorit ca viaţa să fie uşoară şi dreaptă, dar asta nu înseamnă că şi trebuie cu necesitate să fie aşa.
7. Nu uita că dacă lucrurile nu se întâmplă aşa cum ţi-ai dorit, asta nu înseamnă că eşti fără valoare ca om, ci doar că ai avut un comportament mai puţin performant, care, probabil, poate fi îmbunătăţit.
8. Nu uita că dacă lucrurile nu se întâmplă aşa cum ţi-ai dorit, asta nu înseamnă că este o catastrofă (cel mai rău lucru care ţi se poate întâmpla), ci este doar un lucru neplăcut (poate chiar extrem de neplăcut), fără ca asta să însemne totuşi că este cel mai rău lucru care ţi se poate întâmpla şi că nu te mai poţi bucura de viaţă.
9.  Nu uita că dacă lucrurile nu se întâmplă aşa cum ţi-ai dorit, poţi tolera asta şi poţi merge mai departe bucurându-te de viaţă, deşi este mai greu la început.
10. Nu uita că este plăcut să ai aprobarea şi dragostea celorlalţi şi fă tot ceea ce este omeneşte posibil să le obţii, dar aminteşte-ţi că şi fără ele te poţi accepta ca fiinţă umană care are dreptul să se bucure de viaţă.
11. Nu uita că este de preferat să faci lucrurile perfect, dar este omeneşte să greşeşti.
12. Nu uita că oamenii reacţionează aşa cum doresc ei, nu cum doreşti tu, şi aminteşte-ţi că şi ei, ca şi tine, nu sunt perfecţi.” (Daniel David, ”Tratat de psihoterapii cognitive și comportamentale”)





Bibliografie:
·         Albert Ellis, Robert A. Harper, ”Ghid pentru o viaţă raţională”, Editura RTS, Cluj-Napoca, 1997
·         Daniel David, ”Tratat de psihoterapii cognitive și comportamentale”, Editura Polirom, Iași, 2006;
·         Windy Dryden, Raymond DiGiuseppe, ”Ghid practic de terapie raţional - emotivă şi comportamentală”
·         www.clinicadepsihologie.ro
·         www.academia.edu