luni, 8 iunie 2015

Diagnoză și intervenție in tulburările de atenție și hiperactivitate, la copil și adolescent

Profesor consilier şcolar Dumitra Nicola
Cabinetul de Asistenţă Psihopedagogică  Liceului Teoretic ,,Grigore Moisil Tulcea


     1.Ce este ADHD și cum îl putem identifica?
ADHD- abrevierea în limba engleză a „Attention Deficit Hyperactivy Disorder”desemnează o tulburare de tip comportamental, descrisă în 1902 de medicul George Still prin sintagme de tipul „voința inhibitorie” sau „defect morbid al controlului moral asupra propriului comportament,întâlnită ca diagnostic  la copii și adolescenți care nu prezintă probleme ale intelectului sau deficit de inteligență.
„Totuși, trebuie menționat că unii copii cu retard mintal pot avea și hiperactivitate, iar în acest caz problemele ca neliniștea motorie,impulsivitatea și tulburările de concentrare sunt mult mai accentuate decât la alți copii cu retard mintal, dar care nu prezintă hiperactivitate”(Schurmann Lehmkuhl D.,op.cit.,2004, p.15).
 Această afecțiune este de tip neurobiologic și are repercursiuni asupra capacității individului de a se comporta în limite medii în următoarele domenii: -„inhibarea comportamentului agresiv(autocontrolul impulsivității);-controlul nivelului activității(comportament hiperactiv); -concentrarea asupra sarcinilor de lucru (lipsa atenției)”(Kieran E., Popenici Ș., op. cit., 2007,p10).
Criteriile de diagnostic pentru acestă tulburare au fost stabilite pentru prima dată de către medici”(APA, 2000,apud Suport de curs,2010,p.19).Specialiștii includ de regulă, două categorii principale de comportament manifestat:slaba capacitate de concentrare a atenției și impulsivitate-hiperactivitate.
 Comportamentele sau ”simptomele care descriu ADHD sunt specificate în criteriile de diagnostic din DSM-IV.Pentru a fi considerate simptome aceste comportamente trebuie să îndeplinească cel puțin două  condiții: să fi apărut în copilăria timpurie (înainte de vârsta de 7 ani) și să se manifeste cronic în două sau mai multe context” (APA, 2000,apud Suport de curs, 2010, p.19).
Pentru a fi diagnosticat cu ADHD, un copil trebuie să manifeste cel puțin șase dintre cele nouă simptome de neatenție și/sau cel puțin șase dintre cele nouă comportamente hiperactiv-impulsive vizate de DSM- IV, criteriile pentru Sindromul Deficitului de Atenție/Hiperactivitate.
Punerea diagnosticului de ADHD se face prin stabilirea devianței în dezvoltare și prin pervazivitatea simptomelor.Se iua în considerare  pentru a se exclude, cauzele alternative care pot genera neatenția, impulsivitatea și agitația motorie.
Astfel de cauze alternative pot fi: „practici de management și educație academice defectuoase, tulburări  grosiere la nivel neurologic, senzorial, motor sau la nivelul limbajului sau tulburări emoționale severe”(Barkley R.A.,1991 apud Suport de curs,2010,p.19).
      Există trei subtipuri ale ADHD –ului:
·               ADHD predominant neatent- este diagnosticat la acei copii care manifestă cel puțin șase din cele nouă simptome de neatenție și nu mai mult de cinci comportamente hiperactiv- impulsive.
·               ADHD predominant hiperactiv-impulsiv, este diagnosticat la acei copii care manifestă cel puțin șase din cele nouă simptome de hiperactivitate-impulsivitate, dar mai puțin de șase simptome de neatenție.
·               Tipul combinat -prezent la copii care manifestă cel puțin șase simptome de neatenție și cel puțin șase simptome de comportamente hiperactiv-impulsive.Este forma clasică de ADHD studiată mai mult în literatura de specialitate și considerată cea mai problematică.
Frecvența acestor manifestări comportamentale este mai mare în rândul baieților decât în rândul fetelor.
După screening și diagnostic se vor identifica comportamentele problematice în baza unei analize funționale a copilului/adolescentului.
2. Caracterististici asociate ADHD-ului
Tulburarea comportamentală de tip ADHD este însoțită adesea de alte probleme precum;
-dificultăți de învățare.Insușirea limbajului,cititului și a deprinderilor de calcul numeric se realizează deficitar, deși ADHD-ul în sine nu reprezintă o dificultate de învățare,însă interferează cu aceasta prin capacitatea redusă de concentrare a atenției.
-comportamentul opozant.Aproape 50% dintre copiii cu ADHD (în special baieții) dezvoltă și un comportament opozițional;se împotrivesc activităților/sarcinilor școlare care necesită efort, din cauza neplăcerii de a accepta normele impuse de alții.Pot manifesta și alte tulburări emoționale precum depresia.
-agresivitatea și comportamentul antisocial- prezente conform statisticilor la 30-40% dintre copiii hiperactivi.
-rezultate școlare slabe-Asocierea ADHD cu tulburarea de învățare(LD-learning disoder) definită prin discrepanța semnificativă a QI-ului copilului și rezultatele lui școlare, deși e mai mică decât se afirmă; se recunoaște că elevii cu ADHD obțin performanțe școlare sub cele optime.
-respingerea lor de către semeni.De cele mai multe ori sunt respinși de grupul de aceeași vârstă sau sunt stigmatizați datorită manifestărilor lor agresive prin factorii de impulsivitate prezenți. Interesant este ca suferă aceeași respingere/stigmatizare/dezaprobare și cei neagresivi fiind conștientizați de colegi ca elevi “problemă”.
-disfuncții familiale.Până la realizarea distincției dintre agresivitate și ADHD  era frecventă ideea că părinții copiilor hiperactivi-impulsivi prezintă simptomatologie din “spectrul antisocial”.In prezent se recunosc ca factori favoranți ai tulburării nivelul crescut de stress, competențele parentale scăzute, interacțiuni discordante părinte-copil.
    Copiii cu ADHD se recunosc după incapacitatea de a sta liniștiți în timul orelor de curs, de a fi atenți la lecții, de a se implica în sarcinile de învățare – comportament neacceptat în cultura organizațională a instituției școlare.In sala de clasă, copilul cu deficit de atenție și hiperactivitate devine un „copil problemă”,expus problemelor disciplinare, rezultatelor școlare slabe și chiar abandonului școlar. Ei sunt expuși riscului de a  intra în conflict cu cadrul didactic, de a fi marginalizați de către acesta și colegi  și chiar de a fi excluși, la cererea părinților colegilor, din clasele de elevi „normale”, pentru a fi școlarizați în învățământul special.
Părinții lor manifestă un grad ridicat de frustrare, se nasc tensiuni interfamiliale,conflicte conjugale și crește rata divorțurilor.
Studii consacrate acestui fenomen evidențiază faptul că„persoanele afectate de ADHD sunt predispuse la:
- repetenție sau abandon școlar -32-40%;
-să aibă numai câțiva prieteni/să aleagă izolarea socială- 50-70%;
-să fie implicate în activități antisociale, să fumeze, consume alcool sau droguri - 16%;
-să fie depresivi - 20- 30%  sau
-să aibă diferite tulburări de personalitate – 18-25 %.”
(Sursa: International Consensus Statement on ADHD Clinical Child and Family Psychology Review, vol.5, No.2, June, 2002, apud Kieran E., Popenici S., Op. cit.,2007,p.20).
3.Realizarea planului de intervenție în ADHD
Intervențiile pentru ADHD vizează, amelioarea comportamentelor țintă în majoritatea contextelor școlare și sociale. Strategiile de tratament vor fi realizate pentru adulții din preajma copilului- părinți și profesori- și pentru copil.
Scopul explicit al intervenției este scăderea frecvenței comportamentelor asociate ADHD (neatenție față de sarcină), iar „cel mai mare accent se pune pe creșterea competențelor într-un număr mare de domenii și îmbunătățirea adaptării comportamentale, academice și sociale
(Suport de curs,2010, p.35).
 Sunt vizate prin intervenție, comportamentele cărora dorim să le creștem frecvența, precum:
-mărirea capacității de concentrare a atenției și ducerea la bun sfârșit a sarcinilor individuale;
-complianța la cerințele profesorului;
-acuratețea răspunsurilor la clasă;
-interacțiune pozitivă cu grupul de vârstă.
Obiectivele inițiale ale intervenției vor viza acele comportamente care se manifestă cu cele mai mici frecvențe și sunt importante, din perspectiva profesorului pentru funcționarea clasei.
 Ele vor fi elaborate individual pe baza observațiilor directe asupra comportamentelor de la clasă și pe baza evaluărilor făcute de părinți și profesori.
  „In alegerea unei intervenții corespunzatoare pentru elevul cu ADHD se ia în considerare(…) severitatea diagnosticului copilului- trebuie categorizat în unul din următoarele nivele (la limită, ușor, moderat, sever),pe baza numărul de simptome identificate prin ADHD Rating Scale –IV și pe baza gradului de deteriorare funcțională stabilit”(Asociația Americană de Psihiatrie,2000, apud Suport de curs,2010, p.35). Cu cât severitatea simptomelor ADHD este mai mare, cu atât devine mai necesar un consult medical de specialitate.
Etapele intervenției vor fi:
1. intervenția la nivelul condițiilor antecedente și /sau aplicarea unor tehnici de întărire pozitivă pentru a crește atenția în sarcină și finalizarea sarcinilor date.
   Situațiile/contextele unde trebuie implementate proceduri de intervenție se identifică în baza datelor observaționale.De exemplu, un elev cu ADHD are o frecvență mai mică a comportamentelor dezirabile în clasă,comparativ cu terenul de sport sau atenția în sarcină și ratele de finalizare a sarcinii pot fi diferite de la o disciplină la alta.
2. intervenția asupra comportamentelor asociate acestui diagnostic și anume evitarea sarcinilor care implică efort, cum ar fi munca independentă în clasă sau tema pentru acasă.
Aceste comportamente asociate ADHD atrag de cele mai multe ori mustrarea verbală a profesorului sau părintelui și reacții non-verbale(zâmbete, râsete) din parte colegilor.De unde nevoia de a se atrage atenția profesorilor, părinților sau grupului de vârstă, pentru evitarea lor.
Se vor da sarcini care „să ducă la obținerea accesului la un obiect sau o activitate care are un rol de întărire mai puternic decât stimulii la care ne așteptăm să răspundă copilul în mod obișnuit.De exemplu, când i se prezintă un set de probleme de matematică spre rezolvare, elevul începe să se joace cu o jucărie pe care o ține în bancă.Comportamentele asociate ADHD pot avea ca rezultat stimularea senzorială, cum ar fi accesarea unor gânduri plăcute(visatul cu ochii deschiși)” (Suport de curs,2010 p.35).
Intervențiile inițiale se vor realiza în contextul clasei, în timpul procesului educativ cu scopul de a mări concentrarea atenției și frecvențele comportamentului de terminare a sarcinii.Pe măsură ce se fac progrese, se poate extinde intervenția asupra comportamentelor țintă și în alte contexte.                 
3. intervenția asupra comportamentelor adiționale sau a unor dificultăți de învățare.„Mulți copii cu ADHD devin opozanți și sfidători ca răspuns la indicațiile figurii autoritare”(Asociația Americană de Psihiatrie,2000, apud Suport de curs, 2010 p.35).Aceste comportamente non-compliante și agresive vor deveni ținte adiționale în programul de intervenție la clasă.
Părinții trebuie îndrumați către psihologul clinician pentru a primi un training referitor la strategii de management comportamental destinat mediului de acasă.
In literatura de specialitate au fost considerate ca fiind eficiente trei tipuri de intervenții asupra copilului: 1)modificările comportamentale; 2)stimularea sistemului nervos central; 3)combinarea celor două.
1)Modificările comportamentale
   Intervenția comportamentală se referă la:
1.1. intervenția cognitiv-comportamentală;
1.2. intervenția comportamentală clinică;
1.3. managementul contingențelor;
1.4. intervenția intensivă;
1.5. intervenția combinată(farmacologică și comportamentală).
1.1.Intervenția cognitiv-comportamentală
Cele mai multe strategii cognitiv-comportamentale folosite în tratarea /ameliorarea ADHD includ: autoinstruirea verbală, strategii de rezolvare de probleme; automonitorizarea, autoevaluarea, autorecompensarea,(Abikoff,1987, apud Suport de curs,2010,p.43).
Intervenția presupune 12 ședințe individuale în care terapeutul îl învață pe copil diferite tehnici de control al neatenției și comportamentului impulsiv, utilizând  metode precum jocul de rol și modelarea.
1.2.Intervenția comportamentală clinică
Cuprinde training cu părinții sau/și  profesorii/educatorii pentru implementarea managementului contingentelor cu copiii lor.Se întinde de obicei pe 8-16 sesiuni de consiliere de grup cu teme pentru acasă, discuții și practicarea tehnicilor învățare și urmărește învățarea  principiilor comportamentale de bază. Terapeutul  lucrează de cele mai multe ori cu părinții și profesorii pentru a-i învăța diferite strategii comportamentale (tabelul 1).Trainingul cu părinții are o structură mai standardizată decât cel cu profesorii, intervenția la clasă având o structură mult mai variabilă.Numărul de contacte terapeut –profesor variază între 3 și 10 ședințe- contact direct.
Tabelul 1. Sesiuni tipice dintr-un program de training în intervenția comportamentală (Suport de curs,2010,p.44).
Trainingul părinților cuprinde:
1.   trecerea în revistă a problematicii legate de ADHD și de tratamantul acestei tulburări;
2.   o privire de ansamblu asupra învățării sociale și a principiilor de management comportamental;
3.   realizarea de fișe zilnice de raport privind comportamentul acasă și la școală;
4.   a învăța cum să dai comenzi și să pedepsești;
5.   time-out;
6.   formarea unor abilități de îngrijire,recompensare și ignorare;
7.   stabilirea și respectarea regulilor;
8.   stabilirea unui sistem de recompensare acasa si învățarea costului răspunsului;
9.   planificarea activităților și stabilirea unor reguli generale acasă și în alte situații;
10.                       rezolvarea problemelor legate de temele pentru acasă;
11.                       facilitarea relațiilor cu copiii de aceeași vârstă;
12.                       interacțiunea cu școala;
13.                       stresul parental, mânia și managementul stărilor de proastă dispoziție.
Trainingul educatorilor cuprinde:
1.introducere în ADHD, raționalizarea pentru o privire de ansamblu asupra tratamentului, obținerea acordului educatorilor și a școlii pentru a implementa intervenția, evaluarea cunoștințelor educatorilor și utilizarea procedurilor comportamentale;
2.realizarea unor fișe zilnice de raport privind comportamentul acasă și la școală;
3.reguli în clasă și modificarea instrucției în funcție de copil;
4.ignorarea comportamentului inadecvat care nu este recompensat prin atenție și  recompensarea comportamentelor adecvate;
5.a învăța cum să dai comenzi și să pedepsești;
6.intervenție în clasă;
7.managementul contingențelor în grup;
8. tehnica costului răspunsului;
9. time-out;
10. discuții despre servicii speciale sau plasarea copiilor în clase speciale.
1.3.Managemetul contingențelor (MC) Este considerată o formă de intervenție comportamentală mai intensivă. Se implementează pe un singur subiect, direct în sala de clasă de către paraprofesioniști, consilieri, profesori care nu predau la clasă.Cel mai cunoscut program din aceasta categorie este  de cost la răspunsuri. (Atkis și colab., 1989 apud  Suport de curs,2010 p.45).
1.4.Intervenția intensivă Intervenția comportamentală și cea medicamentoasă reduc simptomatologia multor copii cu ADHD, dar la unii  este nevoie de o terapie comportamentală intesivă cum este Children’s Summer Treatment Program (SPT) dezvoltată prin îmbinarea mai multor tehnici de terapie comportamentală precum: intervenție comportamentală; intervenție la nivel de grup; consultații la școală; terapie ocupațională(ex. croitul),(Pelham și Hoza, 1996 apud  Suport de curs,2010,p.46).
1.5.Intervenția combinată(farmacologică și comportamentală) Intervenția combinată are beneficii suplimentare în raport cu aplicarea separată a fiecăreia dintre cele două intervenții:farmacologică(medicația psihostimulantă) sau comportamentală.
” Componenta comportamentală a intervenției poate reduce amplitudinea și complexitatea simptomelor dacă este combinată cu o doză moderată a medicației”(Atkis si colab.,1989 apud  Suport de curs,2010,p.45).
Se poate afirma în baza studiilor efectuate că tratamentul comprehensiv pentru ADHD este  un tratament cu mai multe componente psihosociale:training pentru părinți,consilierea educatorilor, intervenția la nivelul copilului și frecvent medicația.
In tabelul 2.sumarizez principalele aspecte ale unei abordări comprehensive a ADHD-ului (Pelham și colab.,1998; Pelham și Waschbush,1999 apud Suport de curs, 2010, p.46).
Tabelul 2. (Suport de curs, 2010, p.46).
Training pentru părinți
1.Abordarea comportamentală; 2.Centrarea pe comportamente și pe relațiile din familie;3.Implicarea parinților; 4.Sesiuni săptămânale realizate în grup, supervizate de un terapeut;5.Continuarea suportului și contactului în timp; 6.Program pentru menținerea și prevenirea recăderilor(ex.programe pentru a face față problemelor parentale, cum ar fi: depresia maternală,divorțul);7.Restabilirea contactului la traversarea unor perioade de dezvoltare majoră(ex.adolescența).
Intervenția în clasă
1.Abordarea comportamentală;2.Centrarea pe comportamentele din clasă, performanța academică și relațiile interpersonale;3.Consilierea profesorilor;4.Continuarea suportului și contactului în timp;5. Program pentru menținere și prevenirea recăderilor;6.Restabilirea contactului la traversarea unor perioade de dezvoltare majore(adolescența).
Intervenția asupra copilului
1.Abordarea comportamentală;2.Centrarea pe competențele sociale și comportamentale, diminuarea agresivității,dezvoltarea unor relații de prietenie, creșterea autoeficacității;3.Implicarea paraprofesioniștilor;5.Invățarea unor trehnici de autocontrol;6.Continuarea suportului și contactului în timp;7.Program pentru menținerea și prevenirea recăderilor.
Medicația psihostimulantă
Se folosește ca și tratament inițial. Dozarea medicației trebuie determinată după inițierea intervenției comportamentale. Repetarea anuală a controlului medical pentru ajustarea dozajului și justificarea continuării tratamentului, la nevoie.
4.Principii, metode și sugestii de acțiune pentru părinți și cadre didactice
Copiii cu ADHD au o condiție specială și necesită construirea unei strategii coerente de educație în cadrul unui parteneriat activ școală-familie.
 Sprijinul acordat copilului, de familie și cadrele didactice necesită:
-„o ghidare constantă și subtilă către interesele și pasiunile copilului,
-sublinierea punctelor interesante din domeniile sau activitățile în care el urmează să fie implicat,
-evitarea plictiselii și a tendinței de comportament autoritar sau disciplinarea violentă,
-structura clară și rutina pentru activitățile zilnice,
-concentrarea pe termen lung asupra pasiunilor manifestate de copil pentru domeniul identificat- o posibilă cheie de succes pentru o viitoare carieră”(Kieran E., Popenici Ș., op. cit.,2007,p.36).
Procesul de învățare a unui comportament adecvat de către copil necesită efort și răbdare și este denumit disciplinarea copilului.
Adina Botiș Matanie și Anca Axente în lucrarea „Disciplinarea pozitivă”(p.65-77) propun părinților și cadrelor didactice, câteva „metode de disciplinare pentru următoarele situații:
A.când copilul învață un comportament nou;
B.când dorim să consolidăm un comportament;
C.când copilul nu vrea să adopte un anumit comportament.
 A.când copilul învață un comportament nou se recomandă să se respecte următoarele reguli:
1. Definiți clar comportamentul pe care doriți să-l învețe copilul.
2. Descompuneți în pași mici comportamentul respectiv, dacă acesta este mai complex.
3.Folosiți îndrumarea:
·      fizică - când trebuie învățat un comportament motor, de ex. scrisul.
·      îndrumare verbală- înaintea sau în timpul manifestării comportamentului de învățat.
·      îndrumare prin modelare- Oferiți dumneavoastră, copilului un model de realizare a comportamentului.
4.Recompensați aproximările succesive ale comportamentului dorit.
 5.Ignorați achizițiile etapelor anterioare- pe măsură ce copilul progresează, vor fi recompensate ultimile aproximări ale comportamentului.
6. Retrageți-vă treptat îndrumarea.
7. Recompensați la intervale neregulate, comportamentul dobândit.
B.când dorim să consolidăm un comprtament învățat și să-i asigurăm persistența lui în timp,  putem folosi tehnici precum:1. recompensa; 2. controlul mediului.
1. Recompense:
a. materiale: alimente preferate, dulciuri, obiecte, etc.
b. sociale: lauda, încurajarea,aprecierea,acceptarea de către ceilalți.
c. activități preferate:jocul, vizionarea de filme sau desene animate, activități sportive.
Copilul poate fi observat (ce face mai des, ce jucărie, joc alege mai frecvent) sau i se pot adresa întrebări de tipul:”Ce îți place mai mult? „Ce ți-ai dori?”pentru a afla ce lucruri sau situații pot funcționa ca recompense.
„Repetați verbal regula pe care se bazează recompensa.Exprimarea verbală a regulii facilitează învățarea.”
„Invățați copilul să-și identifice și să-și autoadministreze recompensele”( Botiș Matanie A. și Axente A., op. cit, p.77).
2. Controlul mediului
Observăm că un anumit comportament al copilului se manifestă într-un anumit mediu sau în prezența anumitor persoane.
Câteva sugestii privind aplicarea acestei metode:
·      „Identificați comportamentul pe care doriți să-l stimulați.
·       Observați în ce mediu apare.
·      Reproduceți cât mai bine situația din acel mediu.
·      Recompensați apariția comportamentului(Botiș Matanie A. și Axente A.,op. cit,p. 77).
C.când copilul nu vrea să adopte un anumit comportament, putem folosi:
1. metoda consecințelor logice și naturale;
2. contractul comportamental;
3. time-out- excluderea.
1. Metoda consecințelor logice și naturale
Din comportamentele noastre decurg anumite consecințe.Unele consecințe apar neplanificat (ex. dacă copilul refuză să se îmbrace, îi va fi frig) și acestea sunt consecințele naturale, altele  decurg și ele din acțiuni,dar sunt alese de adulți și prezentate ca alternative.
   „Sugestii pentru aplicarea acestei metode:
·      Stabiliți a cui este problema și pe cine afectează consecințele ei.
·      Explicați copilului de ce trebuie să adopte un anumit comportament și care sunt consecințele lui.
·      Arătați copilului cum să adopte efectiv comportamentul respectiv (modelarea).
·      Incurajați copilul când adoptă comportamentul, fiți specific.
·      Lăsați consecințele naturale să intervină în consolidarea comportamentului.Dacă acestea sunt un pericol pentru copil, înlocuiți-le cu cele logice.
·      Exprimați verbal relația dintre comportament și consecința logică sau naturală.
·      Acceptați greșelile ca fiind normale și acordați copilului timp suficient să învețe un comportament.
2. Contractul comportamental
Acesta este o înțelegere între părinte și copil „cerficată”în prezența unei terțe persoane neutre, în care se specifică:
-comportamentul pe care copilul îl așteaptă de la părinte;
-ce va face copilul în schimbul comportamentului părintelui;
-ce va face părintele în schimbul comportamentului copilului;
-consecințele pentru nerespectarea angajamentului stabilit.
 Sugestii pentru aplicarea metodei:
·      Alcătuiți atât dumneavoastră cât și copilul o listă cu comportamentele pe care le asteptați unul de la celălalt.
·      Negociați care dintre aceste comportamente pot fi deja efectuate de către ambele părți.
·      Stabiliți o listă de comportamente pe care le veți manifesta în schimbul comportamentului dezirabil al copilului.
·      Luați-vă  un angajament verbal atât dumneavoastră cât și copilul față de câteva persoane apropiate- acesta motivează copilul pentru manifestarea comportamentului.
·      După un anumit interval de timp, stabilit de comun acord,discutați cu copilul măsura în care s-a realizat ceea ce v-ați propus”(Botiș Matanie A.și.Axente A, op.cit,p.77-86).
3.Excluderea sau time-out”descurajează copilul să recurgă la un comportament nedorit și presupune parcurgerea următoarelor „etape:
·      Indepărtați copilul din locul în care a avut loc comportamentul nedorit(ex.acces de furie).
·      Alegeți un loc liniștit pentru copil și explicați de ce ați procedat astfel.
·      Discutați situația problematică.
·      Decideți în ce situații veți folosi această tehnică;dacă o veți utiliza prea des, efectul ei va scădea (Botiș Matanie A., și Axente A., op. cit,p.88).

BIBLIOGRAFIE:

Abikoff,H.,1987- An evaluation of cognitive behavior therapy for hyperactive children.In: Lahey BB, Kazdin AE, editors.Advances in clinical child psychology.New York:Plenum Press.p.171-216,in: Suport de curs, Cluj-Napoca,S.C.Cognitrom SRL, 2010.
AtkisMS, Pelham si White KJ, 1989 - Hyperactivity and attention deficit disorders. In :Hersen M., editor.Psychological aspects of developmental and physical disabilities: a casebook.California:Sage Publications.p 137-156, in:Suport de curs,Cluj-Napoca, S.C.Cognitrom SRL, 2010.
Barkley, R. A., 1991 - The ecological validity of laboratory and analogue assessment methods of ADHD symptoms. Journal of Abnormal Child Psychology. In Suport de curs, Cluj-Napoca, S.C.Cognitrom SRL ,2010.
Botiș Matanie Adina și Axente Anca - „Disciplinarea pozitivă sau Cum să disciplinezi fără să rănești”,Cluj-Napoca,Editura ASCR, 2009.
Kieran Egan și Popenici Ștefan -„Educația elevilor hiperactivi și cu deficit de atenție-Ghid pentru părinți și cadrele didactice din învățământul preuniversitar”,București,Editura Didactica Press, 2007.
Pelham WE si Hoza B.,1996 - Intensive tratament :A summer treatment   program
for children with ADHD.In: Hibbs E., Jensen P., eds Psychosocial Treatments for Child and Adolescent Disorders :Empirically Based Strategies for Clinical Practice. New York, NY:American Psychological Association, 311-340,in: Suport de curs,Cluj-Napoca, S.C.Cognitrom SRL,2010.
Pelham WE și Waschbusch DA,1999 - Behavioral intervention in ADHD.In :Quay HC, Hogan ,editors. Handbook of disruptive behavior disorders, New York: plenum press.In:Suport de curs,Cluj-Napoca, S.C.Cognitrom SRL, 2010.
Schurmann Lehmkuhl Dopfner - Copilul hiperactiv și încăpățânat-Ghid de interveție pentru copiii cu tulburări hiperchinetice și opoziționale- Cluj-Napoca,Editura ASCR., 2004.
Suport de curs - Diagnoză, prevenție și intervenție în tulburările de atenție și hiperactivitate(ADHD), Cluj-Napoca, S.C.Cognitrom SRL,2010.


Prof. Nicola Dumitra-CJRAE Tulcea