miercuri, 15 iunie 2016

ADHD-tulburare hiperactivă cu deficit de atenţie

                                                            
                                         

Prof.consilier școlar Ileana Nepotu
Cabinetul de Asistenţă Psihopedagogică al Grădiniței cu Program Prelungit “Dumbrava Minunată” Tulcea



n  ADHD înseamnă Tulburare hiperactivă cu deficit de atenţie şi este una dintre cele mai frecvente afecţiuni comportamentale ale copilului şi adolescentului. ADHD se caracterizează printr-un set de comportamente sau simptome principale:
n  DEFICIT DE ATENŢIE – dificultăţi în a-şi menţine atenţia şi concentrarea; nu pare a asculta când i se vorbeşte; face greşeli din neatenţie; i se pare dificil să-şi organizeze sau să-şi ducă sarcinile la bun sfârşit; evită efortul mintal susţinut; pierde lucruri cu uşurinţă.
n  HIPERACTIVITATE- neastâmpăr; are dificultăţi în a se juca în mod liniştit; îi este greu să stea liniştit la locul său; se comportă de parcă ar avea motor; vorbeşte excesiv; aleargă agitat şi în mod nepotrivit.
n  IMPULSIVITATE- îşi aşteaptă cu greu rândul; îşi întrerupe frecvent interlocutorul, dând răspunsuri înainte ca  întrebarea să fie încheiată;
            nu respectă  instrucţiunile.


Cât de frecventă este ADHD?
n  Se consideră că ADHD afectează aproximativ 5% dintre copii de vârstă preşcolară/şcolară.
n  ADHD afectează băieţii şi fetele în mod diferit.
n  S-a constatat o incidenţă mai mare a ADHD la băieţi.
n  Hiperactivitatea şi impulsivitatea sunt mai frecvente la băieţi, în timp ce deficitul de atenţie apare mai frecvent la fete. Deficitul de atenţie este mai puţin evident decât hiperactivitatea şi impulsivitatea, de aceea ADHD poate fi puţin diagnosticată la fete.

Ce alte afecţiuni pot apărea în paralel cu ADHD?
n  Copiii cu ADHD, în special copiii mai mari, suferă adesea de una sau mai multe afecţiuni asociate, denumite comorbidităţi. Acestea pot ingreuna diagnosticul de ADHD. De asemenea, multe dintre simptomele ADHD pot fi totodată simptome ale altor boli. Pentru copiii cu ADHD, comorbidităţile sunt mai curând o regulă decât o excepţie, iar aceste probleme necesită ajutor.
n  Afecţiunile frecvent asociate cu ADHD sunt tulburare opoziţională sfidătoare, tulburare de conduită, depresie, sindrom Tourette, anxietate, inabilităţi legate de învaţare, dificultăţi de limbaj sau auz şi dislexie.

Cum se simte un copil cu ADHD?
n  ADHD este o tulburare neurobiologică, ce poate face ca viaţa să fie confuză, frustrantă şi neplăcută pentru copilul afectat de aceasta. Sunetele şi imaginile se schimbă într-o mişcare continuă, distragerea, fuga de idei şi plictiseala fiind comune. Din acest motiv persoana respectivă îşi creează şi menţine cu greu prieteniile, fapt care îi generează un sentiment de izolare şi de subapreciere.

Întrebările unui copil cu ADHD:
n  “De ce sunt diferit?”
n  “Vreau foarte mult să îmi fac prieteni, însă ei nu vor să se joace cu mine.”
n  Profesorul/educatoarea se supără adesea pe mine când mă ridic de la locul meu.
n  Unii copii par a fi capabili să termine ce au de făcut în jumătate din timpul care îmi trebuie mie.

Perspectiva unui părinte de a trăi cu un copil cu ADHD

n  Copiii cu ADHD pot fi amuzanţi, creativi şi iubitori. Însă hiperactivitatea, toanele şi o aparentă inabilitate de a asculta în mod adecvat sau de a urma instrucţiunile îi poate face pe părinţi să se simtă epuizaţi, neputincioşi şi la capătul puterilor. Metodele uzuale de disciplină, cum sunt argumentele raţionale sau mustrarea, pot părea inutile, în timp ce nemulţumirea profesorilor şi rezultatele preşcolare/ şcolare slabe creează şi mai multă îngrijorare.

Cum se simte fratele sau sora unui copil cu ADHD ?
n  A avea un frate sau o soră cu ADHD poate fi un lucru dificil.
n  Comportamentul unui copil cu ADHD poate părea întâmplător sau ciudat, comunicarea poate fi dificilă între fraţi şi pot avea loc agresiuni, atât verbale cât şi fizice.

Care este impactul ADHD netratată asupra vieţii copilului ?
Daca ADHD nu este identificată şi tratată în mod adecvat, copiii pot fi la risc crescut de:
•Subapreciere (lipsa încrederii in sine)
•Performanţe preşcolare/ şcolare diminuate
•Depresie
•Probleme din punct de vedere al stabilirii prieteniilor şi relaţiilor interumane.

ADHD poate fi tratată cu succes ?
Tratamentele disponibile pot imbunătăţi radical viaţa socială, preşcolară/ şcolară şi familială a copilului cu această afecţiune.
   Experţii sunt de acord că terapia combinată incluzând tratamentul farmacologic specific şi terapia comportamentală reprezintă cea mai bună opţiune pentru a obţine rezultate optime în ADHD, corelată cu nevoile individuale ale fiecărui copil.

Progresul terapeutic al copilului
n  Monitorizarea evoluţiei copilului este extrem de importantă.
n  Pentru a vă ajuta copilul să beneficieze cât mai mult de pe urma terapiei, vă recomandăm să păstraţi o evidenţă a evoluţiei comportamentului său, acasă, la   grădiniţă, la  şcoala în primele săptămâni de la începerea acestuia.



  







n  Dacă privim relaţia dintre copilul cu ADHD şi educatorul său ca pe o relaţie unică dintre ucenic şi maestru, înţelegem căutările permanente ale celui din urmă şi dorinţa de a se adapta nevoilor celui pe care îl sprijină, îl educă.


Bibliografie
n  Naţional Institut for Clinical Excellance (NICE) Technology Appraisal Guidance- No. 13. Guidance on the Use of Methyphenidate (Ritalin, Equasym) for Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) in Childhood. October 2000
n  American Academy of Family Physicians. ADHD in children.
n  Conferinţa  Internaţională Evidence Based Assessment And Intervention in Autism And Comorbid Disorders Cluj- Napoca,  12-14 noiembrie 2009
n  Anca Dobrean-Tulburare de atenţie şi hiperactivitate la copii, Cluj-Napoca:Casa Cărţii de Ştiinţă,2009