vineri, 24 iunie 2016

EDUCAȚIA COPILULUI HIPERACTIV CU DEFICIT DE ATENȚIE


Autor :  Prof.consilier școlar,
Vâlcu Ionela
Pornind de la următoarele situații…
,,De dimineață, Marcel, în vârstă de cinci ani, este greu de stăpânit! Încă de la ora șapte dimineața este treaz și fredonează cu voce tare cântecel după cântecel. Este mereu în mișcare și nu stă locului, nici o activitate nu îl poate reține mai mult decât câteva minute, nici chiar la joc nu zăbovește prea mult. Permanent trebuie să o întrebe pe mama ceva foarte important sau să-i povestească ceva extraordinar. Mama nu mai reușește să facă nimic, iar imediat după trezire are sentimentul că totul este prea mult pentru ea și nu mai poate face față…”
,,Mădălina este în clasa a II - a. Imediat după începerea școlii  învățatoarea observă că Mădălinei îi este greu să se concentreze la sarcinile care îi sunt date. Orice lucru, chiar si cel mai neînsemnat, îi distrage atenția, astfel nu este de mirare că ea își termină foarte rar sarcinile școlare. Când vine acasă, de cele mai multe ori ,nu stie ce teme are de rezolvat. Rezolvarea temelor de casă durează întotdeauna o veșnicie, tergiversându-se cât mai mult. Temele care ar putea fi rezolvate ușor în cincisprezece minute sunt rezolvate în aproape o oră și asta doar dacă mama stă langă ea ; fără ajutorul mamei temele nu sunt terminate niciodată. După rezolvarea temelor de casă, atât mama, cât și Mădălina sunt complet epuizate.”
Conform cecetărilor, ADHD se referă la o afecțiune de tip neurobiologic prin care este afectată capacitatea individului de a opera în limite medii în: inhibarea comportamentului agresiv (autocontrolul impulsivitatii), controlul nivelului activitatii (comportamentul hiperactiv) și concentrarea asupra sarcinilor de lucru (lipsa atentiei). Sindromul deficitului de atenție cu hiperactivitate  reprezintă tot mai mult o problemă de sănătate publică, efectele tratării neadecvate având implicații deosebit de grave în plan personal și social. Nu orice copil neliniștit, agitat, neastâmpărat, care nu-și găsește locul și este impulsiv are ADHD. Deficitul de atenție înseamnă incapacitatea de concentrare a copilului, care este ușor distras de orice stimul. Copiilor le este greu să se concentreze la aceeași activitate, fiind  caracterizați prin agitație exagerată și neliniște permanentă. Aceste manifestări apar în situații în care li se cere să stea linistiti. Fiind atentionați de profesori sau de părinti, se liniștesc cel mai mult pentru câteva secunde, după care revin la manifestările anterioare. Reacțiile emoționale sunt deseori instabile, pot trece de la râs la lacrimi în câteva momente, pot cădea ușor victima sentimentelor de inferioritate și instabilității emoționale provocate de respingere și stimă de sine scăzută.
                Cauzele hiperactivității sunt următoarele: tulburări funcționale ale creierului, complicațiile din timpul sarcinii, nașterii sau în perioada de sugar, factorii ereditari, nutriția, condițiile din familie, școală, grădinită, stresul și oboseala.
            Conform DSM-IV, o persoană cu Sindromul deficitului de atenție/hiperactivitate trebuie să manifeste simptomele din categoria 1 sau 2, șase sau mai multe din următoarele care persistă de cel puțin șase luni la un nivel care relevă inadaptare sau inconsistență cu nivelul de dezvoltare corespunzător vârstei:



LIPSA ATENȚIEI
Ø  Deseori nu reușește să fie atent la detalii sau face greșeli din neglijență la teme, lucru sau alte activități;
Ø  Are deseori dificultăți în concentrarea atenției în sarcinile de lucru sau la joacă;
Ø  Deseori nu ascultă/nu este atent atunci cand i se vorbește direct;
Ø  Deseori nu urmeaza instrucțiunile și nu reușește să termine temele scolare;
Ø  Are deseori dificultăți în organizarea sarcinilor și activităților;
Ø  Deseori evită,refuză,ezită sau manifestă neplacere în angajarea unor sarcini de lucru care presupun un efort mental susținut;
Ø  Pierde deseori lucruri necesare îndeplinirii sarcinilor sau activităților;
Ø  Este deseori distras de stimuli externi marginali;
Ø  Uită des în activitățile cotidiene;

HIPERACTIVITATEA
Ø  Se joacă cu mâinile deseori sau se mișcă permanent în scaun;
Ø  Deseori parăsește scaunul sau  sala de clasă atunci când regulile îi impun să ramână așezat la locul lui;
Ø  Deseori se cațără sau aleargă atunci când acest lucru nu este permis;
Ø  Are deseori probleme în a se angaja în liniște în  activitățile de petrecere a timpului liber;
Ø  Pare a fi permanent ,,pe picior de plecare” sau se comportă deseori ca și cum ar fi ,,propulsat de un motor”;
Ø  Vorbește deseori excesiv;
Ø  Deseori se grăbește cu răspunsuri înainte ca întrebările să fie complet formulate;
Ø  Are deseori dificultăți în a-și aștepta rândul;
Ø  Deseori întrerupe,intrând brusc în conversațiile sau jocurile altora;

Riscurile acestei afecțiuni sunt următoarele:nesiguranța și lipsa încrederii în sine, manifestări comportamentale antisociale, probleme de relaționare cu adulții,respingere din partea celor de aceeși vârstă, probleme de performanță școlară,întârzieri în dezvoltare.

Soluții și principii de acțiune pentru părinți și cadrele didactice

Parteneriatul activ ,, Școală – familie ” și a strategiei pentru educația copilului reprezintă un pas important pentru atingerea obiectivelor urmărite de familie și școală. Strategia de întărire a comportamentelor pozitive,acasă cât și la școală,are efecte pozitive pentru evoluția copilului în plan școlar și social și se bazează pe o analiză atentă a nevoilor educaționale specifice,a problemelor cu care se confruntă și a elementelor cu care elevul a rezonat pozitiv în situații anterioare. Evitarea plictiselii, tendințelor de comportament autoritar sau a disciplinării  violente și oferirea copilului  a unei structuri clare  pentru activitatile zilnice, activitățile extrașcolare, cluburile copiilor și concentrarea pe termen lung asupra pasiunilor de copil fiind recomandate.
 Un alt aspect important îl reprezintă managementul timpului alocat copilului. Atunci când apar primele semne sau simptome , părinții ar trebui să fie alături de copil, tratând cu calm, răbdare problemele cu care se confruntă și nevoile specifice ale acestuia. Alte  soluții și principii de acțiune în ajutorul  copiilor cu aceste afecțiuni sunt și următoarele: reamintirea permanent copilului despre importanța învățării auto-controlului și auto-organizării, stimularea învățării independente, stabilirea unui program de activitate, instalarea unui ceas mare, vizibil în camera copilului, instalarea unui calendar și a unui organizator, crearea unui spațiu destinat exclusiv sarcinilor de lucru, răbdare și coerența deciziilor, părinții trebuind să susțină de fiecare dată același punct de vedere, creșterea motivației pentru învățare,gestionarea  emotiilor, managementul timpului alocat jocului și distracției, stimularea motivației intrinseci, încurajarea copilului pentru asumarea responsabilităților, îndepărtarea stimulilor ce-i pot distrage atenția, restrângerea  numărul prietenilor de joacă, diminuarea experiențelor negative în relația părinte-copil, înlăturarea cauzelor care duc la performanțe școlare scăzute, antrenarea competențelor sociale, terapia medicamentoasă unde este cazul,  stimularea psihologică și acceptarea din partea celor din jur.
            Lucrul cu un copil hiperactiv sau ADHD reprezintă o adevarată provocare pentru toți cei implicați în educație. Nu trebuie să uităm că eforturile, depășirea frustrărilor inerente, a problemelor și eșecurilor de zi cu zi, are în final miza unei vieți în care se poate face diferența între marginalizare și succes social și profesional.

REFERINȚE BIBLIOGRAFICE:
Kieran Egan,Ștefan Popenici - ,,Educația elevilor hiperactivi și cu deficit de atenție – ghid pentru părinti și cadrele didactice’’, Ed.Didactica Press,2007,București;
Irina Petrea - ,,Și tu poți fi SUPERNANNY cu copilul la școală”, Ed.Trei, Vol.2,2008,București;
Irina Petrea - ,,Și tu poți fi SUPERNANNY. Cum să-ți crești bine copilul”,Ed.Trei,2007,București;
Manfred Dopfner,Stephanie Schurmann,Gerd Lehmkuhl - ,,Copilul hiperactiv și încăpățânat –Ghid de intervenție pentru copiii cu tulburări hiperchinetice și opoziționale; Ed.ASCR,Ediția a doua revizuită,2004,Cluj-Napoca;
 Dr.James Dobson - ,,Copilul îndărătnic” Ed. Misiunea Creștină Noua Speranță,1995,Timișoara.